Koeajo: Mercedes-AMG C 63 S – vakuuttava perhekilpuri

Uusi Mercedes-AMG C 63 S on hieno yhdistelmä suorituskykyä ja käytännöllisyyttä. Teknavi koeajoi perhekilpurin Etelä-Ruotsissa.

Saksalaisilla premium-merkeillä on ollut jo pitkään käynnissä tietynlainen tehokilpailu. Naapuria pitää aina nokittaa jonkin verran etenkin uutta tehomallia esiteltäessä. Nyt Mercedes ei jätä jossiteltavaa tehojen suhteen, kun uusi C 63 AMG S lyö pöytään yli 500 hevosvoiman lukemat. Esimerkiksi kilpailijoiden listalta löytyvä BMW M3 tarjoilee ”vain” 430 hevosvoimaa.

Moottorina C-sarjalaisessa toimii sama 4,0-litrainen tuplaturbo V8 kuin AMG GT:ssä. Eroina ovat voiteluratkaisu ja vaihteisto. C-sarjalaisessa käytetään perinteistä öljypohjaa, kun GT:ssä on moottorin matalamman sijoittamisen ja ääritilanteissa paremman öljynsaannin vuoksi kuivasumppuvoitelu. Myös vaihteistot eroavat toisistaan. Kun GT:ssä käytetään kaksoiskytkinvaihteistoa, on C-sarjalaisessa moottorin jatkona perinteinen automaattivaihteisto.

Teho ei tietenkään ole kaikki kaikessa. Se täytyy saada välitettyä tiehen ja lisäksi muidenkin ominaisuuksien täytyy vastata tehojen mahdollistamaa suorituskykyä. C-sarjan kohdalla suurimmaksi ”ongelmaksi” muodostuu takarenkaiden pidon puute, joka toisaalta tuo ajamiseen sopivassa ympäristössä hauskuutta.

Uusi C-sarjan AMG on huikea yhdistelmä mukavuutta ja käytännöllisyyttä yhdistettynä urheiluautoon verrattavaan suorituskykyyn. Kokonaisuus on jo periaatteessa järjetön, mutta juuri sen takia myös äärimmäisen viehättävä.

C-sarjan AMG:n tunnistaa ulkoisesti isommista ilmanottoaukoista, neljästä pakoputken ulostulosta sekä vanteiden takaa kurkistavista isoista jarruista.​
C-sarjan AMG:n tunnistaa ulkoisesti isommista ilmanottoaukoista, neljästä pakoputken ulostulosta sekä vanteiden takaa kurkistavista isoista jarruista.​

Tykkäsimme

Äänistä

Ajettavuudesta

Mukavuudesta

Emme tykänneet

Takarenkaiden pidon puutteesta

Nelivetoa ei saatavilla

MIKÄ Keskikokoluokan tehohirmu urheiluautojen kiusaksi. Myöskin C-sarja on nimetty uuden Mercedes-AMG brändin alle.

KENELLE C 63 AMG on käytännöllinen keskikokoluokan perheauto, joka soveltuu monipuoliseen käyttöön. Kun tähän käytännöllisyyteen yhdistyy yli 500 hevosvoimainen ahdettu V8, voidaan puhua suorituskyvystä pitävän perheenisän unelma-autosta.

AJETTAVUUS C-sarjan tehoversio on varsin mukava matkakumppani. Mukavuuden lisäksi alusta pysyy mukana varsin vauhdikkaassa rata-ajossakin. Massa ja henkilöautomaisuus tuntuvat mutkissa kallisteluna ja jyrkissä mutkissa on havaittavissa lievää aliohjautumista. Kaasunkäytön kanssa saa olla tarkkana, mikäli perän ei halua menettävän pitoaan. Raja kuitenkin on helposti ennakoitavissa ja auto käyttäytyy tasapainoisesti. Monien nykyautojen tapaan ohjaus on tarkka, mutta siihen kaipaisi aavistuksen enemmän tuntoa etenkin pidon rajoilla.

SUORITUSKYKY C 63 AMG S:n pellin alta löytyy perustaltaan sama moottori kuin AMG GT S:stä. Myös teholukemat ovat identtiset, mutta C-sarjalaisessa vääntöä on hieman yllättäen 50 Nm enemmän vaihteiston paremman kestokyvyn vuoksi. 7-portainen automaatti hoitaa tehtävänsä kunnialla sekä mukavuuden että suorituskyvyn kannalta. Tehoa ja vääntöä on riittävästi kaikkiin ajotilanteisiin. Suurimman haasteen luo takarenkaiden pito ja luistoneston apu onkin korvaamaton nopeassa ajossa.

TILAT AMG-versio tarjoaa samat sisätilat kuin muutkin mallit. Kuljettajan paikalla viihtyy oikein hyvin ja ajoasennosta saa säädettyä kohdilleen. Keskikonsoli edustaa Mercedeksen uusinta muotoilua ja ainakin allekirjoittaneen silmään kokonaisuus on kaunis. Takana tilaa ei ole turhan paljoa, mutta kaksi peräkkäin istuvaa noin 180 senttistä henkilöä pystyvät matkustamaan vielä mukavasti. Tavaratila on aavistuksen pienempi kuin muissa takavetoisissa malleissa, mutta tilaa tarvitsevalle on tarjolla myös farmarikori.

MALLISTO AMG-versio on C-sarjan malliston huipulla. Siitä on tarjolla kaksi tehoversiota (476 ja 510 hv), jotka erottaa toisistaan S-kirjaimesta. S-mallissa tulee vakiona muun muassa dynaaminen moottorintuenta, komposiittijarrut, isommat vanteet sekä mekaanisen sijasta elektronisesti ohjattu tasauspyörästön lukko. Hintaeroa näillä kahdella versiolla on noin 13 000 euroa. Erittäin mielenkiintoinen lisä C-sarjan mallistoon on vakiomalliston ja huipulla olevan AMG-version väliin sijoittuva 367 hevosvoimainen C 450 AMG Sport 4Matic. Kyseessä ei ole täysiverinen AMG-versio ja se sijoittuu sekä tehoiltaan että hinnaltaan sopivasti kahden edellä mainitun välimaastoon. Nelivetoisen C 450 AMG Sportin hinnat alkavat 87 000 eurosta. Kaikki mallit ovat saatavana sedanin lisäksi myös farmarina.

C 63 AMG S:n pellin alta löytyy sama moottori kuin urheiluauto AMG GT S:ssä.​
C 63 AMG S:n pellin alta löytyy sama moottori kuin urheiluauto AMG GT S:ssä.​

Mercedes-Benz C 63 AMG S 
Hinta alkaen 131 844 €

Moottori 3 982 cm3, V8, biturbo
Teho 375 kW (510 hv) 6 250 r/min
Vääntö 700 Nm / 1 750 – 4 500  r/min
0-100 km/h 4,0 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 8,2 l/100 km
CO2-päästöt 192 g/km
Mitat Pituus 4 686 mm, leveys 1 810 mm, korkeus 1 442 mm, akseliväli 2 840 mm
Omamassa 1 730 kg
Tavaratila 435 l
Lisätietoja Oy Veho Ab www.mercedes-benz.fi