Koeajo: Laihdutuskuuri teki ihmeitä Opel Astralle

Kevyempi, tilavampi ja viihdyttävämpi. Uusi Opel Astra on täysin eri maata kuin edeltäjänsä.

Tykkäsimme

ajettavuudesta

keventyneestä omapainosta

Emme tykänneet

persoonattomasta muotoilusta

imago laahaa perässä

Hinta alkaen 21 264 €
Koeajoauton hinta 24 518 €

Opel Astra on ennättänyt jo viidenteen sukupolveen. Jos Kadettit lasketaan mukaan, on nykyinen malli jo järjestyksessään yhdestoista. Edeltäjäsukupolvi jäi pahasti Volkswagen Golfin varjoon, joten isoille uudistuksille oli tarvetta.

Auton suunnittelutyön keskeinen elementti on ollut painonpudotus. Läskiä on lähtenyt mallista riippuen 120–200 kiloa, mikä on vaikuttanut positiivisesti niin kulutuslukemiin kuin ajo-ominaisuuksiin.

Painonpudotusta on saatu osittain aikaiseksi ulkomittoja pienentämällä. Pituutta ja nipistetty viidellä sentillä ja myös akseliväliä on puristettu parilla sentillä. Tästä huolimatta sisätiloihin on saatu taiottua entistä väljemmät oltavat. Esimerkiksi takamatkustajilla on 3,5 senttiä enemmän jalkatilaa. Tavaratila vetää puolestaan kelvolliset 370 litraa.

Ulkoisesti Astra on edeltäjäänsä virtaviivaisemman näköinen, joskaan suuria riskejä muotoilun suhteen ei ole otettu – auto on yhä helppo tunnistaa Opeliksi. Sisällä uutta ilmettä on haettu isolla kosketusnäytöllä, mikä on mahdollistanut fyysisten nappuloiden karsimisen. Yleisilme onkin nyt selkeä, moderni ja laadukkaan näköinen.

Suunnittelijat ovat tehneet vakuuttavaa jälkeä myös auton ajo-ominaisuuksien suhteen. Painonpudotus tuntuu ratin takana ketteryytenä. Sopivan jämäkkä jousitus tekee ajamisesta tasapainoista. Maantiellä auto on mukavan hiljainen ja suuntavakaa. Paketin kruunaa hyvin painotettu ohjaus sekä täsmällinen vaihteisto.

Moitittavaa on vaikea keksiä myöskään moottorista. Koeajamamme 150-hevosvoimainen bensanelikko vetää hienosti läpi koko kierrosalueen ja tarjoaa jopa ripauksen urheilullisuutta. Kulutuslukemat pysyvät silti maltillisina. Valmistajan mukaan menovettä kuluu keskimäärin reippaat viisi litraa.

Opelin modernia tekniikkaa edustavat myös täysin ledeillä toimivat matrix-ajovalot, jotka mukautuvat kaikkiin tilanteisiin. Edessä oleva kamera pitää huolen, etteivät vastaantulijat häikäisty. Myös kuljettajalle luvataan puolitoista sekuntia lisää reaktioaikaa perinteisiin valoihin verrattuna.

Pystyykö Opel Astra siis vihdoin haastamaan tasaväkisesti markkinajohtaja Volkswagen Golfin? Vastaus on kyllä. On syytä olla jopa hieman yllättynyt kuinka hyvän tuotteen Opel on saanut markkinoille. Se ei herätä ulkoisesti suuria tunteita, mutta pinnan alla on todella tapahtunut muutosta. Astra on laadukas, hyvä ajaa ja moottorit ovat nykyaikaisia. Myynnin ei siis pitäisi jäädä ainakaan tuotteesta kiinni.

Opel Astra 1.4 Turbo
Moottori 1399 cm3, 4-sylinterinen, bensaturbo
Vaihteisto 6-vaihteinen, manuaali
Teho 110 kW (150 hv) 5600 r/min
Vääntö 230 Nm / 2000–4000 r/min
0-100 km/h 8,5 s
Huippunopeus 215 km/h
EU-kulutus 5,1 l / 100 km
CO2-päästöt 117 g/km
Mitat Pituus 4370 mm, leveys 1809 mm, korkeus 1485 mm, akseliväli 2662 mm
Omamassa 1278 kg
Tavaratila 370–1210 l