BMW tarjoaa tulevaisuudennäkymät – muhkeat munuaiset pystyssä ja vaakana

BMW:n osastolla Frankfurtin autonäyttelyssä oli esillä konsepteja useampaan tarpeeseen.

BMW kertoo rinta rottingilla haluavansa nähdä miljoona sähköistettyä autoa tien päällä vielä vuoden 2021 aikana. Tämä tarkoittaa myös merkin mallipaletin laajenemista siihen suntaan ja vuoteen 2023 mennessä BMW lupaa 25 sähköistettyä mallia, joista yli puolet tulee olemaan täyssähköautoja. Frankfurtin autonäyttelyssä baijerilaiset esittelivät kolme konseptia kertomaan tulevaisuudennäkymistään.

Näistä BMW Concept 4 lupailee nimensä mukaisesti tulevan 4-sarjan muodoista ja itse asiassa poskettoman kokoisia keulan munuaisia lukuunottamatta esimerkiksi kylkilinjassa on todella paljon tuttua jo nykyisestä 4-sarjasta. Vauhdikkaamman M-osaston tulevaisuudesta vihjailee BMW Visions M Next 600 hevosvoiman yhteistehollaan. Näytillä oli myös jo viime vuonna Los Angelesissa ensiesitelty BMW Vision iNext, josta voi arvailla BMW:n sähköautojen tulevia piirteitä.

BMW Concept 4

Esitellyistä konsepteista BMW Concept 4 saattaa olla jopa kaikkein mielenkiintoisin. Valmistajan hallituksen puheenjohtaja Oliver Zipse kertoo sen olevan paitsi tulevan 4-sarjan konsepti, myös heijastelevan BMW i4 -sähköauton tulevia muotoja. Jälkimmäinen tulee markkinoille vuonna 2021. BMW haluaa tarjota kuluttajalle valinnan sähköisen ja perinteisemmän pelkällä polttomoottorilla varustetun voimalinjan välillä.

Valmistajan mukaan BMW Concept 4 tarjoaa coupen ajamisen taikaa, joten onneksi kyseessä on oikeasti kaksiovinen malli. Keulamaskin mielettömät munuaiset ovat BMW:n muotoilujohtaja Domagoj Dukecin mukaan toteutettu sekä itsevarmuudella että hyvällä maulla – jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen. Kapeilla ajovaloilla tavoitellaan modernia ulkonäköä yhdessä keulamaskin kanssa.

Venytetty konepelti, pitkä akseliväli, lyhyet ylitykset ja kaartuva kattolinja edustavat BMW:n mittasuhteita myös tulevaisuudessa. Kyljessä korostuvat pokkaukset, joista erottuu erityisesti keskimmäinen pyörien väliin piirretty pokkaus, ja hyvin kapea ikkunalinja. Kattolinja jatkuu aina tavaratilan kanteen asti.

Takapäätä verrataan BMW:n lehdistötiedotteessa jo urheiluautoihin.Täälläkin on haettu, keulan tapaan, suuria yhtenäisiä pintoja. LED-takavalot omaavat BMW:lle ominaisen L-muodon. Takapään helmassa on mielenkiintoisesti muotoiltu ilmanohjain, josta löytyy myös pakoputkison ulostulot. 

BMW Vision M Next

BMW Vision M Next julkaistiin jo NextGen-tapahtumassa BMW Weltissä Münchenissä. Se kertoo enemmän BMW M -malliston tulevaisuudennäkymistä, kuin muun mallipaletin muodoista. Lopputulos on mielenkiintoinen sekoitelma M1 -superauton ja i8 -urheiluauton piirteitä futuristisessa paketissa.

BMW Vision M Next -konseptiautoa liikuttaa kaksi sähkömoottoria, jotka sijaitsevat eri akseleilla. Lisäksi autossa on nelisylinterinen bensiinimoottori, jonka voima välitetään takapyörille. Autoa voi ajaa takavetoisena tai nelivetoisena. Vision M Next -konseptin järjestelmän yhteisteho on 600 hevosvoimaa ja se kiihtyy paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen kolmessa sekunnissa.

BMW kertoo lehdistötiedottessaan, että: "auton sähkömoottorin toimintamatka on sata kilometriä". Toivottavasti kyseessä on kuitenkin akkujen sallima sähköinen toimintamatka ja itse sähkömoottori kestää hieman pidempään konseptiasteesta huolimatta. Kyseessä lienee vain pieni käännöskukkanen.

BMW Vision M Next -konseptiauto on vastapaino aiemmin julkistetulle BMW Vision iNext -konseptiautolle, joka on sekin esillä Frankfurtissa. Molemmat ovat huomisen ajamisen prototyyppejä: iNext-auton keskittyy autonomisen ajamisen mukavuuteen ja vaivattomuuteen, kun taas M-versiossa keskiössä on äärimmäinen ajokokemus – mitä ikinä jälkimmäinen sitten tarkoittaakaan.

BMW Vision iNext

BMW Vision iNext on oikeasti nähty jo vuonna 2018 Los Angelesin autonäyttelyssä, mutta nyt sen voi tavata Frankfurtin autonäyttelyn käytävillä. Se on baijerilaisten katsaus henkilöliikenteen tulevaisuuteen. Sen on samalla tarkoitus symboloida BMW:n ajamisen nautinnon siirtymistä uudelle aikakaudelle. 

Kyseessä on merkille enemmän kuin yksittäinen auto, sillä se heijastelee koko merkin uutta ajattelua teknologian ja muotoilun saralla. Vision iNext yhdistää autonomisen ajamisen, liitettävyyden, sähköisen voimalinjan ja liikkumisen palvelut yhden konseptin alle. Aika näyttää mitä tämä tarkoittaa todellisten tuotantoautojen saralla.  

Kuvat: Mikko Autio

Lue lisää BMW:stä:
Ensituntuma: BMW 330e – ladattava hybridi kulkee jopa 66 kilometriä sähköllä
Mikä BMW se tällainen on? Ei takavetoa eikä kuutoskonetta
Koeajossa uusi BMW 3-sarjan farmari – maukasta ajettavuutta ja vahvaa suorituskykyä vauhdikkaaseen farkkuarkeen​​​​​​​

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden avausjakson ensiesitys nähdään maanantaina 16.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat su 22.9. klo 14.30 ja ma 23.9. klo 14.00 MTV3:lla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.