Frendzy on Renaultin neljäs elinkaarikonsepti

Renaultin ihmisen elinkaarta noudattavan uuden muotoilustrategian neljäs konseptiauto, Frendzy, kuvastaa aikaa työelämässä. Syksyllä Frankfurtin autonäyttelyssä esiteltävä Frendzy on sähkötoiminen liikkuva toimisto.

Ensimmäinen Renaultin neljästä elinkaarikonseptista, DeZir, esittelee ”rakkautta ensi silmäyksellä”. Toinen eli Captur vie pariskunnan maailmanmatkalle. Kolmas, R-Space, on nuoren perheen tarpeisiin suunniteltu.

Laurens van den Ackerin johdolla valmistettu viimeisin Renaultin konseptiauto on varsinainen monikäyttöajoneuvo. Tavara-auto muuntuu helposti mukavaksi henkilöautoksi, ja tyydyttää niin työn kuin perheenkin vaatimukset.

Matkustajan puolella ei ole ikkunaa eikä keskipilaria, vaan tavallinen etuovi sekä takana liukuovi 37 tuuman näytöllä. Tämä puoli autosta on työelämän tarpeisiin.

Kuljettajan puolella on sivuikkunat, ei keskipilaria mutta ”kaappari” takasivuovi. Tämä puoli autosta on suunniteltu perhe-elämää varten. Helppokulkuinen ja helposti kuormattava kuljettajan puoli sopii tietenkin samalla molempiin tarkoituksiin.

Ulkopuolen suunnittelusta vastaava Deyan Denkov on suunnittelussaan saanut inspiraationsa muun muassa Airbus Belugasta sekä Antonov 224:stä.

Arkipäivisin Frendzy on ajoneuvo, joka vastaa työelämän tarpeisiin. Suurella ulkopuolisella näytöllä varustettuna sitä voi käyttää näppärästi viestittämiseen (”olen toimittamassa tavaroita” tai ”takaisin viidessä minuutissa”) tai kertomaan esimerkiksi jäljellä olevasta latausajasta. Näyttö toimii myös mainostauluna niin pysäköitynä kuin liikkeessäkin.

Viikonlopuksi auto muuntautuu perhekäyttöön, mukavalla matkustajan istuimella ja isolla takapenkillä varustettuna. Lapset voivat katsoa elokuvaa tai pelata pelejä kuljettajan istuimen takaosasta löytyvän kosketusnäytön avulla sekä piirtää sivuoveen integroituun alustaan.

Kuljettajakin voi muuntaa autoa tarpeisiinsa vastaavaksi. Työkäytössä sivupeilit ovat pystysuorassa ja sisävalaistus on vihreä, perhekäytössä peilit kääntyvät vaakasuoraan ja sisätila kylpee oranssin väreissä. Etu- ja takavalot heijastavat sitä, missä käytössä auto on parhaillaan.

Kuten DeZir, joka esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä vuonna 2010, Frendzy on sähköauto. Siinä on sama voimasiirto kuin Kangoo Z.E -sähköautossa sillä erolla, että latauspistoke sijaitsee Renault-logon alla auton etuosassa.

Teknari