Ensituntuma: Kia XCeed – malliston trendikkäin

Ceed-malliston neljäs jäsen on korotettu ja varustettu maastohenkisillä koristeilla. Pääpaino on kuitenkin trendikkäässä ulkonäössä ja parantuneessa mukavuudessa.

Tykkäsimme

Mukavuudesta

Moottorista

Emme tykänneet

Mittaristonäytön vähäisistä muokkausmahdollisuuksista

Vaihteiston viivyttelystä

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta ei tiedossa

Korotetulla maavaralla varustetut mallit ovat tällä hetkellä kovassa nosteessa automarkkinoille. Näissä yleisesti crossovereiksi nimetyissä malleissa yhdistyy perinteisten hatchbackien näppäryys ja katumaasturien korkeampi istuma-asento sekä maskuliinisempi ulkonäkö.

Kia XCeed on korealaisvalmistajan avaus tähän luokkaan. Viisiovisen Ceedin kanssa uutuudessa on yhteistä vain etuovet, joten tässä tapauksessa voidaan puhua uudesta korimallista. Kialle tyypillinen tiger nose -maski on saanut uuden aggressiivisemman ilmeen ja puskurin vaakakoristeet korostavat auton leveyttä. Auton ylitykset ovat isommat, jolla ilmeeseen saadaan massiivisuutta. Viistosti laskeva kattolinja puolestaan tuo kokonaisuuteen linjakkuutta. Perän muodoilla korostetaan keulan tapaan leveyttä.

Eroavaisuudet jatkuvat sisätiloissa. XCeed on saa malliperheen ensimmäisenä uuden 12,3-tuumaisella näytöllä toteutetun mittariston sekä uuden 10,25-tuumaisen näytön keskikonsoliin. Mittaristo ei tarjoa juurikaan muokkausmahdollisuuksia eikä näyttö muutenkaan juuri tarjoa lisäarvoa perinteiseen ajotietokoneella varustettuun mittaristoon verrattuna. Esimerkiksi navigoinnin opasteet näkyvät vain nuolina keskellä näyttöä, eikä tarjolla ole karttanäkymää. Sport-ajotila tuo näytöllä nopeuden ja moottorin kierrosluvun lukuina, mutta sen ei ole tarjolla. Tehtaan edustajien mukaan asiaan on luvassa kehitystä.

Keskikonsolin isompi näyttö tarjoaa hieman enemmän muokkausmahdollisuuksia, ja kotinäkymään voi valita kolme viidestä osa-alueesta. Tarjolla on myös jaetun näytön toiminto, jolloin laidassa voi pitää esimerkiksi radion tietoja samalla kun navigoinnin kartta peittää noin 2/3 osaa näytöstä. XCeed on myös Kian ensimmäinen malli, joka tarjoaa kommunikointia suomeksi.

Ensituntumat pääsimme ottamaan malliston lippulaivalla. Voimanlähteenä tässä on Ceed GT ja ProCeed GT -malleista tuttu 1,6-litrainen turbokone, joka tarjoaa tehoa 150 kW (204 hv). Vaihteistoksi on tarjolla kuusiportaisen manuaalin lisäksi ajossa ollut seitsemän pykäläinen kaksoiskytkinautomaatti. Ensimmäisestä liikkeellelähdöstä alkaen on helppo huomata vaihteiston kiusallinen viive kuljettajan pyyntöihin. Paikaltaan lähteminen tapahtuu pehmeästi rullaillen, mutta kaasunpainallusta seuraa viive ja helposti epämiellyttävä nykäys. Rauhallisessa ajossa vaihteiston viive ei juurikaan häiritse, mutta nopeissa tilanteissa kaasua syvemmälle painettaessa sekunnin osatkin tuntuvat pitkiltä. Sport-ajotila helpottaa tilannetta pitämällä vaihdetta normaalisti pykälän tai kaksi pienemmällä, mutta vaihteiston vaihtonopeuteen asento ei merkittävästi vaikuta.

Moottori on vaihteistoa vakuuttavampi paketti. Se vääntää miellyttävästi jo alhaisilta kierroksilta, kiertää reippaasti ylös asti ja eteneminen on tarvittaessa hyvinkin ripeää.

XCeed eroaa muusta mallistosta myös alustansa osalta. Jousituksen muutokset tuovat lisää maavaraa 20 millimetriä ja tämän lisäksi valmistaja on panostanut auton mukavuuteen. Perinteisten pohjaanlyöntikumien sijaan Kia käyttää XCeedissä hybraulisia elementtejä, joiden ansiosta pehmeämmän alustan suuremmatkin liikkeet saadaan ääripäissä kuriin pehmeästi. Kyyti on muita malleja pehmeämpää, mutta edelleen miellyttävän täsmällistä. Alustan korotuksen lisäksi maavaraa on lisätty 17 millillä isompien pyörien avulla.

XCeed on korotuksensa ja maastohenkisyytensä ansiosta Ceed-malliston trendikkäin versio. Tyylikkään ulkoasun lisäksi XCeedin puolesta puhuvat ohjaamon uudet elementit, joita odotellaan seuraavaksi muuhun mallistoon. Kun tähän koriin laitetaan vielä jo esitelty pistokkeesta ladattava hybriditekniikka, on koossa monia kuumia trendejä yhdistävä paketti.

Uusi Kia XCeed saapuu Suomeen syksyn aikana. Mallisto täydentyy ladattavalla hybridillä alkuvuodesta 2020.

Kia XCeed 1,6 T-GDi
Polttomoottori
1 591 cm3, R4 turbo
Teho 150 kW (204 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 265 Nm / 1 500-4 500 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 7,5 s
Huippunopeus 220 km/h
EU-kulutus 6,5 l/100 km
CO2-päästöt 148 g/km
Mitat Pituus 4 395 mm, leveys 1 826 mm, korkeus 1 495 mm, akseliväli 2 650 mm
Omamassa 1 342 kg
Perävaunumassa jarruin 1 410 kg
Tavaratila 426-1 378 l

Kuvat: Mikko Autio

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden avausjakson ensiesitys nähdään maanantaina 16.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat su 22.9. klo 14.30 ja ma 23.9. klo 14.00 MTV3:lla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.