Autoilun automatisointi on kuuma puheenaihe. Monilla autonvalmistajilla on käynnissä mielenkiintoisia autonomiseen autoiluun liittyviä projekteja. Yksi paljon julkisuudessa ollut alan tekijä on Volvo, joka esitteli hiljattain ensimmäisen autonomisen auton Göteborgissa alkavaa automaattisen autoilun Drive Me -projektia varten.
Automaattisen autoilun tiellä on luonnollisesti haasteita. Kävimme juttelemassa aiheesta jo 30 vuotta Volvolla työskennelleen Anders Eugenssonin kanssa. Hän vastaa tällä hetkellä Volvolla valtiollisten asioiden hoitamisesta ja on hyvin tiiviisti mukana myös Drive Me -projektissa. Omien sanojensa mukaan kyseessä on hänen uransa mielenkiintoisin projekti.
Tässä viisi alan asiantuntijan esille nostamaa asiaa, jotka täytyy ratkaista automatisoinnin tieltä automatisoinnin tiellä.
1. Kaikkien riskien huomioiminen on helpommin sanottu kuin tehty. Kaikkia liikenteessä vastaan tulevia tilanteita ei yksinkertaisesti vain ole mahdollista opettaa, minkä vuoksi auton järjestelmien täytyy pystyä toimimaan myös itsenäisesti, eli älykkäästi.
2. Vastuukysymykset ovat oma haasteensa. Mikäli automatisoitu auto ajaa onnettomuuden ilman kuljettajan vaikutusta, kuka on asiasta vastuussa. Etenkin moraalisessa mielessä konetta on vaikea syyttää.
3. Lainsäädäntö tuo myös omat haasteensa matkaan. Geneven sopimus rajoittaa automaattisesti liikkuvan ajoneuvon maksiminopeudeksi 12 km/h. Tähän yleissopimukseen siis tarvitaan muutos, että automaattisia järjestelmiä voi tarjota kaupallisesti kuluttajille. Testaaminen on sallittua erillisellä oikeudella.
4. Ihmisten luottamus on yhtä tärkeää kuin automaattisuuden laillisuus. Jos autoilijat eivät luota automatiikan toimivuuteen, he tuskin ostavat sellaisia tuotteita. Kaikkien autoilijoiden tulee myös olla tietoisia liikenteessä liikkuvista automaattisista autoista turhien väärinkäsitysten välttämiseksi. Jos siis näet Göteborgin kehätiellä Drive Me -tekstillä varustetun Volvon kuljettajan lukevan aamun lehteä tiehen vilkaisematta, ei kannata hälyttää virkavaltaa paikalle.
5. Valtiot eivät ole toistaiseksi kovin selkeästi aloittaneet toimimista automatisoinnin eteen. Mikäli automatisointia kohtaan osoitettaisiin tukea, tai liikennejärjestelmiä rakennettaisiin paremmin automatisoinnin kanssa yhteensopiviksi, voisi muutos tapahtua huomattavasti nopeammin.
Kuvat: Volvo ja Mikko Autio