Kotimaan ensituntuma: Uusi Skoda Octavia – mukava ja moderni

Suomalaisten perinteinen suosikkimalli Skoda Octavia siirtyi uuteen sukupolveen. Pääsimme ottamaan pikaiset ensituntumasta uutuudesta kotimaassa.

Tykkäsimme

Mukavuudesta

Tiloista

Emme tykänneet

Vaihteiston odottelusta liikkeellelähdöissä

Alustan toiminnasta moottoritienopeuksissa

Hinta ei tiedossa

Skoda Octavia on ollut jo vuosien ajan yksi Suomen myydyimpiä automalleja. Eikä ihme, sillä Octavia tarjoaa luokassaan suorastaan ruhtinaalliset tilat kilpailukykyiseen hintaan. Mallisto on myös ollut monipuolinen tarjoten vaihtoehtoja ympäristön ystäville, maastohenkisyyttä kaipaaville ja perinteistä sporttisuutta arvostaville.

Uusi neljännen sukupolven Octavia perustuu edeltäjästä tutulle, mutta päivitetylle perusrakenteelle. Mitat ovat kasvaneet tällä kertaa varsin maltillisesti; akseliväli on säilynyt ennallaan ja mittasuhteet noudattavat edeltäjästä tuttua linjaa. Ulkoilmeeseen on tuotu raikkautta uusilla pokkauksilla, ja etenkin edestä sukunäkö Superbiin on aiempaa vahvempi. Edellisen korimallin päivityksen yhteydessä nähty nelilamppuilme on jäänyt menneisyyteen ja ajovalot löytyvät jälleen yhden umpion takaa.

Sisätiloissa on nykytrendien mukaisesti vähennetty nappien määrää ja kasvatettu näyttöjen pinta-alaa. Alkuvaiheessa kaikki autot on varustettu monipuoliset muokkausmahdollisuudet tarjoavalla 10,25-tuumaisella mittaristonäytöllä ja varustelusta riippuen 8,25- tai 10-tuumaisella multimediajärjestelmän näytöllä. Konsernin sisarmallien tapaan suoria pikavalintoja eri mediatoimintoihin ei enää ole, mutta vasemmassa laidassa on painikkeet konfiguroitavaan kotivalikkoon sekä päävalikkoon. Ilmastoinnin säädöt ovat näkyvissä aina näytön alalaidassa ja auton ajotila-asetuksiin pääsee näytön alapuolella löytyvillä painikkeilla. Sisarmallien tapaan myös Octavian valikoiden opetteluun saa helposti vierähtämään muutaman hetken. Modernin ilmeen kustannus näkyy ja tuntuu käytettävyydessä.

Uusi Skoda Octavia tulee alkuvaiheessa markkinoilla manuaalivaihteisina 1,5-litraisella bensakoneella (110 kW (150 hv)) ja 2,0-litraisella dieselillä (85 kW (116 hv)) sekä 7-portaisella kaksoiskytkinautomaatilla varustetulla 2,0-litraisella dieselillä (110 kW (150 hv)). Pääsimme ottamaan ensituntumat näistä viimeisellä.

Automaattivaihteiset versiot on varustettu uudessa Octaviassa sähköisellä vaihteenvalitsimella. Tämän ansiosta keskikonsoli on huomattavasti kevyemmän näköinen ja etummainen langattomalla latauksella varustettu lokero on helpommin saavutettavissa. Liikkeellelähtö sujuu edeltäjää sulavammin, mikä on etenkin kaupunkioloissa mukava parannus. Start-stop-järjestelmän ollessa käytössä kaasun napautusta ja moottorin käynnistystä seuraa kuitenkin edelleen pieni viive ennen auton liikahtamista. Malttamaton mieli saattaa painaa tässä vaiheessa jo liiaksi kaasua, mikä tekee lähdöstä helposti varsin rajun. Liikkeellä ollessa vaihteisto ja moottori toimivat hienosti yhteen, eikä vaihtoja huomaa muusta kuin kierroslukumittarista ja hitaissa nopeuksissa moottorin äänestä. 2,0-litrainen diesel on alakierroksilla hieman puutuneen oloinen, mutta heti vääntöalueen saavutettuaan menohaluja riittää vaivattomaan etenemiseen. Maantienopeuksissa kaasunvaste on miellyttävällä tasolla, ja vaihteiston Sport-asetus tarjoaa ripeämpää vastetta.

Ajettavuutta leimaa vaivattomuus ja mukavuuspainotteisuus. Ohjauksen toimintaan ei tarvitse kiinnittää erityistä huomiota ja se tarjoaa kitkarenkain hyvin luonnollisen tuntuman. Vakioalustan toiminnassa korostuu pehmeys heti hitaista nopeuksista lähtien. Hidastetöyssyjen ja muiden isompien epätasaisuuksien jälkeen kori tekee jopa yllättävän isot liikkeet ilman lastiakin. Piirre korostuu vauhdin noustessa. Maantienopeuksissa epätasaisuudet saavat korin heilahtamaan todella reilusti, eikä liike lopu ensimmäisellä kerralla. Iskunvaimentimiin kaipaisi siis hieman enemmän progressiivisuutta, millä laajat liikkeet vaimennettaisiin tehokkaammin. Tässä asiassa toki helpottaa myöhemmin tarjolle tuleva säädettävällä iskunvaimennuksella varustettu alusta.

Neljännen sukupolven Octavia on perusvahva tuote jatkamaan mallisarjan menestystä. Farmarin lisäksi mallistoon kuuluu tuttuun tapaan viisiovinen liftback. Myöhemmin moottoripaletti täydentyy kaasuversiolla sekä kovassa nosteessa olevilla lataushybrideillä, joista tehokkaampi kulkee RS-logojen alla.

Uuden Skoda Octavian hintoja ei ole vielä julkaistu.

Skoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG
Polttomoottori 1 968 cm3, R4 turbodiesel
Teho 110 kW (150 hv) / 3 000-4 200 r/min
Vääntö 340 Nm / 1 700-2 750 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 8,8 s
Huippunopeus 222 km/h
EU-kulutus 4,7 l/100 km
CO2-päästöt 124 g/km
Mitat Pituus 4 689 mm, leveys 1 829 mm, korkeus 1 468 mm, akseliväli 2 686 mm
Omamassa 1 487 kg
Perävaunumassa jarruin 1 600 kg
Tavaratila 640-1 700 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Esittelyssä suomalaisten kestosuosikin neljäs sukupolvi – uusi Octavia tarjoaa terävyyttä, tilaa ja tekniikkaa

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 19. tuotantokauden päätösjakso nähdään sunnuntaina 3.5. klo 22.35 MTV3-kanavalla.