Koeajo: hyvä automaatti tekee hyvää Dacia Dusterille

Dacia on uudistanut Dusteria mallivuoteen 2017. Kasvojenkohotuksen lisäksi myös tekniikkaa on ehostettu, tarjolla on nyt ensimmäistä kertaa kaksoiskytkinautomaatti.

Tykkäsimme

automaatti helpottaa ajamista

kaksoiskytkinvaihteisto pelaa jouhevasti

jousituksesta

uusi auto kohtuulliseen hintaan

Emme tykänneet

kaksoiskytkinautomaatti vain etuvedon yhteyteen

kaksoiskytkinautomaatti vaatii Laureate-varustelua

ohjauksesta

auton ikä alkaa näkyä yksityiskohdissa

Suomeen maalis-huhti 2017
Hinta 20 999 €

Katumaasturit ovat pop, ja Dusterin kohdalla uuteen sellaiseen pääsee kiinni edullisimmillaan todella huokeasti. Suomeen Dacia rantautui hieman jälkijunassa muuhun Eurooppaan verrattuna noin seitsemän vuotta sitten. Sinä aikana autoja on myyty 7 454 kappaletta, ja Duster on 4 177 autolla selvä ykköstykki Dacia-mallistossa.

Dacian edullinen hintapolitiikka näkyy tietysti tuotteessa, automaailman Pirkka-tuote ei tarjoa uusinta elektroniikkaa tai mieltä ylentävää laatuvaikutelmaa. Rahalla saa uuden paikasta A paikkaan B vievän uuden auton, ja kolmen vuoden tai 100 000 kilometrin takuu tarkoittaa huolettomia kilometrejä käytettyyn verrattuna.

Automaattivaihteistojen suhteellinen määrä on ollut myös Suomessa jatkuvassa kasvussa. Niiden suosio on helppo ymmärtää; moderni automaatti ei nosta juurikaan kulutusta ja se tekee ajamisesta helpompaa – eikä automaatista maksettava lisähintakaan ole enää kova. Siksi automaatti on ollut myös Duster-asiakkaiden toivelistalla, ja se toiveista selvästi suurin. Dacia kuuntelee asiakkaitaan, joten heidän toive on nyt huomioitu. Dusterin kuusiportainen kaksoiskytkin – samoin kuin koko voimalinja – on luonnollisesti sama kuin mitä Renault käyttää.

1,5-litrainen ja 110-heppainen diesel vetää vahvasti, ja automaatti siirtää voiman pehmeästi sekä nopeasti tiehen. Automaatin kohdalla maksimivääntö on rajattu lukemaan 250 Nm, kun manuaalin kohdalla vääntöä on tarjolla 260 Nm. Kaasu pohjassa kone kiertää kiltisti aina kierrosluvulle 4 000, nätimmällä kaasun käytöllä vaihdot tapahtuvat noin 2 000 kierroksen kohdalla. Moottori käy miellyttävän värinättömästi, mutta röyhii reippaammissa kiihdytyksissä auton keulalla hieman karkeasti; mutta ei vielä silloinkaan ärsyttävän äänekkäästi.

Automaatti toimii myös hyvin loogisesti, se vaihtaa tasamaalla oikeaoppisesti sekä ylös- että alaspäin; ainoastaan mäkisemmässä maastossa rinnettä alaspäin laskiessa askin toivoisi vaihtavan nopeammin pienempää vaihdetta silmään. Vaihteistosta löytyy onneksi vaativampia tilanteita varten käsinvaihtomahdollisuus, mutta siirrot on hoidettava keppiä tökkimällä – rattivaihteita ei ole tarjolla.

Sama lievä karkeus tuntuu myös ajettavuudessa: Duster kallistelee mutkiin mutta ottaa vastaavasti töyssyt ja hiekkatien nimismiehenkiharat suhteellisen nätisti. Tämä autohan on kuin tehty nyky-Suomen 70-lukulaisille teille… Kunpa vain ohjauksessa olisi enemmän tuntoa, niin Dusterilla taittaisi matkaa lopulta varsin mielellään. Nyt tunto on rattia väännettäessä hieman tahmea – viinitermein viipyilevä.

Harmittavasti EDC-automaatin saa vain etuvetoisen dieselin yhteyteen. Bensakoneen jatkeeksi tai nelivetoon sitä ei saa. Automaatin hankinta tarkoittaa myös sitä, että on satsattava Laureate-varusteisiin. Tämä sinänsä ei ole harmittavaa, koska valtaosa valinnee Laureate-tason muutenkin. Se tarjoaa kaikki riittävät nykyherkut – elikkä mm. ilmastoinnin ja vakionopeudensäätimen – erittäin houkuttelevaan hintaan. Auto on näin ollen helpompi myydä käytettynä jokusen vuoden kuluttua.

Faceliftin yhteydessä Duster sai myösuudenlaisen maskin, tummat B- ja C-pilarit sekä uudenlaiset kattokaiteen: tyypillisiä facelift-uudistuksia siis. Ohjaamo on edelleen karuhko ja halvan oloinen, mutta tämän hyväksyy hintalappua vilkaistaessa.

Jakkarat ovat vanhahtavat ilman suurempia tukia, ja kaikki on pääasiallisesti oikeilla paikoillaan eli ergonomiassa ei ole suurempaa valittamista. Harmittavasti vain 7-tuumainen infotainment-järjestelmän näyttö sijaitsee hankalassa paikassa kuskin katsekontaktin kannelta, ja näyttö myös heijastelee todella ikävästi kirkkaammassa auringonpaisteessa.

Pienistä vioistaan ja puutteistaan huolimatta Duster on edelleen houkutteleva katumaasturi – kiitos sen lyömättömän hinnan. Duster tarjoaa ennen kaikkea hyvän vaihtoehdon käytettyä autoa muutoin etsivälle, joskin tässäkin Dacian strategia alkaa olla pian kovilla. Aika moni muutaman vuoden ikäinen käytettykin tuntuu vähitellen selvästi modernimmalta autolta kuin uusi Duster.

Dacia Duster dCi 110 S&S EDC
Moottori 1 461 cm3, 4-syl. turbodiesel
Teho 80 kW (110 hv) / 4 000 r/min
Vääntö 250 Nm / 1 750 r/min
0-100 km/h 11,9 s.
Huippunopeus 169 km/h
EU-kulutus 4,5 l/100 km
CO2-päästöt 116 g/km
Mitat Pituus 4 315 mm, leveys 1 822 mm, korkeus 1 695 mm, akseliväli 2 673 mm
Omamassa 1 349 kg
Tavaratila 475-1 663 l

 

Kuvat: Vesa Eskola