Ford Focus on ollut 20-vuotisen historiansa aikana aina yksi luokkansa hauskimmista autoista ajaa. Tällainen asema lataa kovat odotukset seuraajaa kohtaan, joka ottaa paikan vastaan itsevarmasti.
Hinta alkaen 22 001 €
Vignale-mallistoa ei vielä hinnoiteltu
Ford laittoi Focuksen täysin uusiksi ja se saa kunnian hyödyntää ensimmäisenä valmistajan uutta C2-perusrakennetta. Uuden sukupolven ja rakenteen myötä Focus on kasvanut hieman ulkomittojen osalta, mutta etenkin sisätilat ovat parantuneet. Esimerkiksi pituutta on tullut lisää 18 milliä, mutta akseliväli on pidentynyt yli 50 milliä. Samalla yksi Focuksen suurimmista heikkouksista eli takajalkatila on kasvanut jopa 70 millillä. Kasvaneista mitoista huolimatta uusi auto on kokonaisuudessaan 88 kiloa vastaavanlaista edeltäjäänsä kevyempi, mikä luonnollisesti lupaa hyvää myös sille kuuluisalle ajettavuudelle.
Ennen liikkeellelähtöä tehdään katsaus sisätiloihin ja kuljettajan ympäristöön. Ensimmäisenä huomio kiinnittyy keskikonsolin päällä vapaasti seisovaan kosketusnäyttöön, joka on huomattavasti edeltäjäänsä paremmin käden ulottuvissa. Muotoilussa ja tilaratkaisuissa on hyvin paljon samaa kuin vuosi sitten nähdyssä Fiestassa.
Yhtäläisyydet pienempään sisarukseen jatkuvat osittain myös pinnan alla. Perusmoottorina toimii sama toisen sukupolven 1,0-litrainen EcoBoost-moottori, joka on tarjolla kahtena tehoversiona (100 ja 125 hv). Lisäksi perusmalleissa taka-akselisto on toteutettu Fiesta ST:n tapaan vääntöpalkkijousituksella, kun monivarsituenta jää tehokkaampien moottorivaihtoehtojen yksinoikeudeksi.
Pääsimme ensimmäisenä tutustumaan niin ikään Fiesta ST:ssä nähtyyn 1,5-litraisen kolmisylinterisen EcoBoost-moottorin, jonka maltillisempi versio tarjoaa 150 hevosvoimaa. Luonteeltaan kyseessä on hyvin tasaisesti puurtava työjuhta, joka tarjoilee 240 newtonmetriä vääntöä jo 1 600 minuuttikierroksella. Kone vetää puhtaasti yläkierroksille asti, ja myös äänimaailma pysyy kolmisylinteriselle hyvin asiallisena.
Koeajoautossa moottorin parina oli Fordin omaa tuotantoa oleva 8-portainen automaattivaihteisto, joka ei kuitenkaan ihan täysin vakuuttanut toiminnallaan. Liikkeellelähtöjä oli haastava suorittaa pehmeästi turhankin ärhäkän kaasupolkimen reagoinnin vuoksi. Itse vaihteisto ei kuitenkaan ollut turhan nopea, vaan vaihdot sekä täyskiihdytyksissä että itse ratin läpysköillä vaihtamalla olivat nykymittapuulla varsin verkkaisia. Vaihteiston toiminnan haasteet näkyvät myös paperille, sillä kahdesta lisäpykälästä huolimatta automaatti on manuaalivaihteistoa hitaampi satasen kiihdytyksessä, minkä lisäksi sen yhdistetty kulutus on yli puoli litraa suurempi manuaalivaihteiseen autoon verrattuna. Tämä luonnollisesti näkyy myös hinnassa ja lisähintaa automaattivaihteistosta joutuu maksamaan noin 2 200 euroa. Useimmilla kilpailijoilla tilanne on suorituskyvyn ja kulutuksen suhteen päinvastainen, minkä lisäksi hintaero on huomattavasti pienempi.
Mutta sitten Focuksen omimmalle alueelle eli ajamiseen. Ensimmäisenä ajossa ollut Vignale-versio oli varustettu myös uudella säädettävällä iskunvaimennuksella. Perusasetuksella eteneminen on mukavuuspainotteista, ja vielä lisää pehmeyttä on tarjolla Comfort-asetuksen myötä. Kummallakaan asetuksella auto ei kuitenkaan tunnu etäiseltä, ja nopeuden kasvaessakin paketti pysyy hyvin kasassa. Näillä asetuksilla ensimmäisenä alkaa häiritä myös käännöissä turhan voimakkaasti tehostettu ohjaus.
Mutkaisella tiellä asiat paranevat entisestään, kun kuljettaja valitsee ajotilaksi Sportin. Silloin alustaan tulee lisäannos napakkuutta ja ohjaus tuntuu vähemmän tehostuksen ansiosta luonnollisemmalta. Focus taittuu mutkiin todella nöyrästi ja tarkasti kuljettajan pyyntöjen mukaan. Pidon rajojen lähestyessä perän saa helposti irtoamaan pienellä kaasun kevennyksellä, ja näissäkin tilanteissa auto on helposti hallittavissa. Tämä on juuri se osa-alue, jolla Ford erottautuu jälleen edukseen.
Hauskan ajamisen lisäksi Focus tarjoaa entistä enemmän kuljettajaa avustavaa teknologiaa. Aktiivisen vakionopeudensäätimen ja ajolinja-avustimen ansiosta auto on periaatteessa kykenevä ajamaan itsenäisesti muutamien sekuntien ajan suotuisissa olosuhteissa. Mukavuuden lisäksi nämä järjestelmät luonnollisesti parantavat auton turvallisuutta ja vähentävät esimerkiksi suistumisonnettomuuksia.
Uusi Focus ei tarjonnut rakkautta ensisilmäyksellä, mutta tunnelma alkoi lämmitä nopeasti ratin takana. Ford on tehnyt upeaa työtä Focuksen ajettavuuden suhteen. Auto on saanut ison annoksen lisää tilaa ja mukavuutta, minkä myötä se on huomattavasti edeltäjäänsä parempi vaihtoehto perheautoksi. Tästä huolimatta hauska ajettavuus on edelleen tallella.
Palaamme uuden Focuksen pariin kattavamman koeajon merkeissä.
Kuvat: Mikko Autio