Uuden Hyundai i30:n moottorivalikoimasta löytyy uusi ja mielenkiintoinen tuttavuus: 1,4-litraisesta bensaturbosta otetaan irti 140 hevosvoimaa ja 242 newtonmetriä.
Uuden i30:n hinnat alkaen -version moottori on vielä vanha tuttu vapaasti hengittävä, 1,4-litrainen ja 100-heppainen bensakone, mutta sen rinnalla tarjotaan jo kahta modernia bensaturboa. Pienempi näistä on tuttu litrainen ja 120-heppainen kolmipytty, kun puolestaan nelisylinterinen on täysin uusi ja nähdään nyt ensi kertaa Hyundain keulalla.
Tämä 1,4-litrainen voimala tuottaa 140 hevosvoimaa ja vahvan 242 newtonmetrin maksimiväännön. Sen yhteyteen saa joko manuaalivaihteiston tai modernin 7-vaihteisen kaksoiskytkinautomaatin. Muut bensaversiot ovat aina manuaalivaihteisia.
Hyundailla on monen automerkin tapaan tuotekehitysosasto myös Nürburgringin kupeessa, ja uutta moottoria on testattu siellä ajamalla 10 000 kilometriä noin 95 prosentin kuormituksella. Se vastaa noin 150 000 tavallista ajokilometriä.
Nykymallistosta löytyvää 1,6-litraista ja 186-heppaista bensaturboa ei ole siis enää tarjolla, mutta sitä ei kannata surra liikaa. Ensi vuonna Hyundai lähtee tosissaan mukaan GTI-luokan kisaan ja lanseeraa samalla kokonaan uuden N-malliston. Sporttiversion keulalle on tulossa kaksilitrainen bensaturbo, josta ulosmitataan noin 270 hevosvoimaa. Tuon auton ensimaistiaiset voit lukea tästä linkistä.
Diesel on 1,6-litrainen ja siitä on kolme tehoversiota: 95, 110 tai 136 hevosvoimaa. Näistä pienitehoisin on aina manuaali, muut versiot saa sekä manuaalina että kaksoiskytkinautomaatilla.
Lue myös:
Tältä näyttää uusi Hyundai i30
Hyundai-uutuus haluaa Golfiksi Golfin paikalle
Ensituntuma: Hyundai lähtee tosissaan mukaan GTI-kisaan