VW Golf on mittatikku ainakin kaikille eurooppalaisille kompakteja perheautoja valmistaville automerkeille. Hyundai on askel askeleelta lähempänä esikuvaansa.
Sekä Hyundai että sen sisarmalli Kia ovat panostaneet viime vuosina vahvasti Eurooppaan, joten i30 on sekin nykytyyliin suunniteltu sekä kehitetty pääosin täällä. Tämä strategia on kantanut nopeasti hedelmää, sillä korealaisille on kasvanut Euroopassa varsin vahva markkinaosuus moniin perinteisiin japanilaismerkkeihin verrattuna. Turkin ja Tsekin tasavallan tehtailta rullaa ulos vuosittain puoli miljoonaa Hyundaita. Kaikki tämä on Hyundain määrätietoista pyrkimystä kasvaa Euroopan suurimmaksi aasialaismerkiksi vuoteen 2020 mennessä.
Hyundain satsaukset Eurooppaan ovat myös hyvä kirittäjä perinteisille eurooppalaisille autonvalmistajille, joiden on oltava Hyundain kanssa varpaillaan. Tämä tiedetään mm. Wolfsburgista, josta Hyundai on hankkinut paljon tietotaitoa. On myös helppo veikata, että parhaillaan uutta VW Golfia valmisteleva tuotekehitysosasto tuskin malttaa odottaa sitä, että he saavat tuoreen i30:n näppeihinsä ja pääsevät purkamaan sen atomeiksi.
4,34 metriä pitkänä uusi i30 on hieman kookkaampi kuin monet sen kilpailijat. Akseliväli on sekin varsin runsas 2,65 metriä, ja tämä tuntuu takapenkillä. Tavaratila vetää normaaliasennossa enimmillään 395 litraa ja laajennettuna 1 301 litraa.
Auto rakentuu edellisen i30:n modernisoidulle pohjalevylle. Käytössä on sen verran uusia komponentteja, että Hyundai itse puhuu kokonaan uudesta pohjalevystä. Alakerrassa etujousituksessa luotetaan McPhersoneihin, ja takana on käytössä monivarsituenta. Vakiorengaskoko on 15 tuumaa, mutta pyöräkokoa voi venyttää aina 17 tuumaan.
Hyundai on päivittänyt uuden sukupolven myötä i30:n varustetason varsin kattavaksi. Varustelistalta löytyy mm. sellaisia herkkuja kuin mukautuva vakionopeudensäädin, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, tarpeen tullen automaattisesti pitkiltä lähivaloille ja takaisin vaihtava kaukovaloavustin sekä kuljettajan virkeyttä vahtiva apuri. Mitään täysin uutta varustejippoa ei ole. Suomi-versioiden tarkat varusteet selviävät lähempänä myynnin aloitusta ensi vuoden alkupuolella.
Moottorivalikoima kattaa ensi alkuun kolme bensakonetta ja yhden dieselin kolmena tehoversiona. Lisää moottoreista voit lukea tästä linkistä.
Lue myös:
Tältä näyttää uusi Hyundai i30
Hyundailta uusi 1,4-litrainen bensaturbo
Ensituntuma: Hyundai lähtee tosissaan mukaan GTI-kisaan