BMW mukaan kompaktien katumaasturien hybridikisaan – X1 xDrive25e tarjoaa 50 kilometriä sähköistä ajoa

BMW X1 xDrive25e tarkoittaa nelivetoisuutena etupyörille polttomoottoria ja takapyörille sähkömoottoria. SAV-luokan ladattava hybridi mahdollistaa 50 kilometriä sähköistä ajamista aina moottoritienopeuksiin asti.

Malliston pienin, ja perusmuodossaan etuvetoinen, katumaasturi BMW X1 tulee saataville ladattavana hybridinä ja se tarkoittaa myös nelivetoisuutta. Uuden BMW X1 xDrive25e:n tuotanto alkaa maaliskuussa 2020. Mittausten mukainen sähköinen toimintamatka yltää 50 kilometriin, joka tuntuisikin olevan monen uuden ladattavan hybridin lukema.

BMW tahtoo tuupata X1-malliston Sports Activity Vehicle -luokkaan. Valmistajan kuvailuissa kyseessä on ketterä ja vähäpäästöinen malli. Kaikki on suhteellista ja vertailussa lienevät muut saman SAV-autoluokan edustajat, joihin nähden hybriditeknologia kiistatta auttaa pudottamaan päästöjä merkittävästi autoa oikein käytettäessä.

Mittausten mukainen kulutus on 1,8 l/100 km ja tätä vastaava hiilidioksidipäästöarvo 40 g/km. Lyhyitä matkoja akut täyteen ladattuna taittamalla on mahdollista päästä nollakulutukseen ja vastaavasti autoa lataamatta ajava sortuu selvästi korkeampiin lukemiin. Käyttö ratkaisee ladattavan hybridin tapauksessa polttomoottorimalliakin enemmän.

BMW i Wallboxilla litiumioniakun lataaminen täyteen kestää alle 3,6 tuntia, jonka jälkeen tuo mainittu 50 kilometrin sähköinen ajaminen on mahdollista. Akku on sijoitettu takaistuinten alle ja se vie mukanaan hieman kuljetuskapasiteettia verrattuna tavanomaiseen kompaktiin SAV-malliin. Tavaratila on perusasennossaan 450 litraa, ja takapenkkien selkänojat (40/20/40) kaadettuina se kasvaa 1 470 litraan.

Uudella voimalla 

Uusi voimalinja tarkoittaa nimensä mukaisesti polttomoottorin ja sähkömoottorin yhteistyötä. Polttomoottorina toimii BMW:n TwinPower Turbo -teknologialla varustettu 1,5-litrainen 3-sylinterinen bensiinimoottori. Sen huipputeho on 92 kW (125 hv) ja vääntö 220 Nm.

Bensiinimoottori pyörittää vain etupyöriä ja tämä tehdään kuusiportaisen Steptronic-vaihteiston välityksellä. Sähkömoottorin teho on 70 kW (95 hv) ja vääntö 165 Nm. Sen voima välitetään aina takapyörille ja huippunopeus sähköisesti ajettaessa on 135 kilometriä tunnissa, joka riittääkin sopivasti kotimaisille rajoituksillemme.

Näin ollen BMW X1 xDrive 25e on sähköisesti ajettaessa aina takavetoinen, pelkkää polttomoottoria pyöritettäessä etuvetoinen ja tarvittaessa näiden yhdistelmällä saadaan aikaan nelivetoisuus. Järjestelmän yhdistetty huipputeho on 162 kW (220 hv), ja suurin vääntö on 385 Nm. Auto kiihtyy paikaltaan sadan kilometrin tuntinopeuteen 7 sekunnissa ja ilmoitettu huippunopeus on 192 kilometriä tunnissa.

Kuvat: Valmistaja

Lue lisää:
Ensituntuma: Mercedes-Benz A 250 e on vakuuttava lataushybridi
Koeajossa DS 3 Crossback – pirteän persoonallinen ranskatar
Ensituntuma: BMW 840i Gran Coupé – sivistynyt tyyliniekka
Raju SUV tuplana – viisipyttyiset ja 400-hevosvoimaiset Audi RS Q3 ja RS Q3 Sportback

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.