Uusi Opel Vivaro on edeltäjäänsä tilavampi, mukavampi ja taloudellisempi

Ensimmäinen Opel Vivaro esiteltiin vuonna 2001 ja sitä on sen jälkeen myyty lähes 600 000 kappaletta. Tässä ajassa pakettiautojen käyttäjien vaatimukset ovat muuttuneet paljon ja uusi Vivaro pyrkii vastaamaan niihin entistä paremmin.

Ammattikäyttöön tarkoitetuilta autoilta vaaditaan luonnollisesti käytännöllisyyttä ja kestävyyttä. Tarjolla on edeltäjän tapaan kaksi koripituutta ja kaksi korikorkeutta. Akselivälivaihtoehdot ovat ennallaan 3,1 ja 3,4 metrillään, mutta korin pituus on kasvanut 216 milliä. Lyhyempi korivaihtoehto jää juuri alle viiden metrin ja pitempi on 40 senttiä pitempi. Tavaratilan tilavuudet vaihtelevat välillä 5,2-8,6 kuutiometriä.

Entistä suurempaan rooliin myös ammattiautoissa on noussut mukavuus. Koriin tulleesta lisäpituudesta 116 mm onkin kohdistettu ohjaamoon, joka on aikaisempaa tilavampi ja viihtyisämpi. Säilytystilaa ohjaamossakin on yhteensä 75 litraa. Kaikki Suomeen tuotavat Vivarot on varustettu Edition-varustetasolla, johon kuuluvat muun muassa kaukosäätöinen keskuslukitus, 7-tuumaisella näytöllä varustettu tietoviihdejärjestelmä ja bluetooth-järjestelmä.

Myös moottoripaletti on kokenut täydellisen uudistumisen. Pellin alla toimii jatkossa 1,6-litrainen turbodiesel, joka on saatavilla kolmena tehoversiona. Perusmallina on yhdellä ahtimella varustettu 90 hevosvoimainen ja 260 Nm vääntävä moottori. Kaksi tehokkaampaa on varustettu kahdella erikokoisella ahtimella ja niiden tehot ovat 120 ja 140 hevosvoimaa sekä huippuväännöt 320 ja 340 Nm. Uusien moottorien myötä kulutus- ja päästölukemat ovat laskeneet, mikä näkyy myös hinnoissa.

Uuden Vivaron hinnat alkavat Vivaro 1,6 CDTI Turbo EcoFLEX 90 L1H1 -mallin 30 141 eurosta. Pidempi kori tuo lisähintaa 760-880 euroa ja aina pykälää tehokkaampi moottori nostaa hintaa reilulla tuhannella eurolla. Suomen ensiesittely tapahtuu syyskuun puolessa välissä ja toimitukset alkavat pian sen jälkeen.