Koeajo: Suzuki Baleno – enemmän tilaa kuin tyyliä

Uusi Suzuki Baleno yrittää vakuuttaa sen ostajat sisäisellä kauneudellaan. Se on ulkomitoiltaan pikkuauto, mutta tilaa on tarjolla lähes saman verran kuin pienessä perheautossa.

Suomeen tulo vielä auki

Suzuki Baleno edustaa harvinaisen rehellistä koulukuntaa automaailmassa – se on tavallinen pikkuauto ilman turhia kromeluureja. Ja hyvä niin; maailmassa on jo riittävästi trenditietoisille suunnattuja pikkuautoja (Audi A1, DS3, Fiat 500, Mini), joista pyydetään premium-hintaa.

Nelimetrinen Baleno on vajaat 15 senttiä pidempi kuin Swift, eli autojen voisi kuvitella kilpailevan jopa samoista ostajista. Ja koska Baleno tarjoaa selvästi enemmän tilaa kuin Swift, luulisi Swiftin olevan ahtaalla. Tämän ratkaisee kuitenkin hinta, joka ei ole vielä selvillä.

Suzukin hintatietoinen lähestymistapa näkyy hieman Balenon pelkistetyssä ohjaamossa. Kokonaisuus on aavistuksen muovinen ja melko karu, mutta samalla hyvin toiminnallinen ja hyvin kasatun oloinen.

Varusteiden silmäily paljastaa puolestaan sen, ettei Baleno yritä olla mikään halpa-auto. Varustelistalta löytyy sellaisia herkkuja kuin tuplaksenonit ja mukautuva vakionopeudesäädin. Myös automaattinen hätäjarrutus löytyy listoilta. Luvassa on siis houkuttelevan hintainen iso ja hyvin varusteltu pikkuauto.

---

Tykkäsimme

tiloista

uudesta kolmisylinterisestä moottorista

ei yritä liikoja

Emme tykänneet

ohjaamo hieman turhan karu

MIKÄ Suzukin uusi Intiassa valmistettava nelimetrinen pikkuauto.

KENELLE Tilavaa ja edullista pikkuautoa halajaville, jotka haluavat kuitenkin panostaa uuteen autoon.

AJETTAVUUS Baleno on kasattu uudelle kevytrakenteiselle pohjalevylle, ja sen ansiosta se on erittäin kevyt auto. Tämä tuntuu ratin takana, ja etenkin mutkateillä Baleno tuntuu todella kevytjalkaiselta. Kaupungissa Baleno tuntuu puolestaan notkean näppärältä menopeliltä.

SUORITUSKYKY Balenon keveyden ansiosta meno tuntuu terhakkaalta myös pienen ja taloudellisen moottorin voimin. Myös lompakko tykkää auton keveydestä ja turbomoottorin väännöstä, kulutus pysyy helposti maltillisissa lukemissa.

TILAT Balenoon on pakattu todella hyvät tilat. Takapenkillä viihtyy aikuinenkin, jalkatilaa on lähes yhtä paljon kuin luokkaa isommissa autoissa. Myös tavaratila on iso – tai oikeastaan jo jättikokoa. Kontti vetää 355 litraa, joka on enemmän kuin vaikkapa 5-ovisessa VW Golfissa.

MALLISTO Yksi korimalli, kolme moottoriversiota. Pienempi mutta tehokkaampi bensakone on koeajamamme turbolla höystetty kolmisylinterinen. 1,2-litraisesta ja nelisylinterisestä moottorista on puolestaan kaksi vaihtoehtoa: 90-heppainen perusversio ja pienellä litium-ioni-akulla varustettu kevythybridi. Kuusi kiloa painavan hybriditekniikkapaketin ansiosta kulutukseksi luvataan tasan neljä litraa sadalla kilometrillä, joka tarkoittaa 93 hiilidioksidigrammaa per kilometri.

Suzuki Baleno
Moottori 998 cm3, 3-syl. bensaturbo
Teho 82 kW (115 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 170 Nm / 2 000 r/min
0-100 km/h n. 12 s.
Huippunopeus 200 km/h
EU-kulutus 4,3 l/100 km
CO2-päästöt 103 g/km
Mitat Pituus 3 995 mm, leveys 1 745 mm, korkeus 1 470 mm, akseliväli 2 520 mm
Omamassa 835 kg
Tavaratila 335 l

comments powered by Disqus