Koeajossa suomalaisten kestosuosikin tehoversio

Nissan Qashqain kohdalla voidaan puhua kestosuosikista. Auto on pysynyt vuosia myyntitilastojen kärjessä, ja syyskuussa Qashqai nappasi tilastojen piikkipaikan.

Tykkäsimme

Moottorista

Tiloista

Emme tykänneet

Ohjaustuntumasta

Vaihteensiirrosta

Hinta alkaen 22 990 €
Koeajoauto 30 740 €

Nissan esitteli ensimmäisen sukupolven Qashqain vuonna 2006. Se rikkoi perinteisiä luokkarajoja yhdistäen kompaktit mitat ja taloudelliset moottorit katumaasturimaiseen ilmeeseen. Malli nousi nopeasti eurooppalaisten suosioon, ja sittemmin markkinoille on tullut useita niin sanottuna crossover-luokan autoja.

Nykyinen toisen sukupolven malli esiteltiin vuonna 2013. Huomattavasti menevämmin muotoiltu malli on noussut myös Suomessa erittäin hyvään menestykseen, ja se on ollut vuosittain myydyimpien autojen joukossa. Syyskuussa Qashqai olikin Suomen eniten rekisteröity malli, ja koko vuoden osalta malli on toiseksi eniten rekisteröity.

Tilojen ja muotoilun ohella Qashqain myyntivaltteihin kuuluu kilpailukykyinen hinta. Se on kokoisekseen järkevän hintainen, ja valtaosa autoista myydäänkin taloudellisuus edellä eli bensakoneella, etuvetoisena ja manuaalivaihteistolla. Nelivetoisten mallien osuus kokonaismyynnistä on vain neljä prosenttia, ja dieselmalleilla on 12 prosentin osuus.

Qashqai on ikääntynyt tyylikkäästi, ja muotoilu edustaa edelleen hyvin nykypäivää. Myös sisätilat ovat huomattavasti edeltäjää tyylikkäämmät. Valitettavasti multimediajärjestelmä ei ole helpoin käytettävä, ja myös grafiikoissa alkaa ikä hieman näkyä.

Eurooppalaisista poiketen Nissan ei juurikaan tarjoa auton personoinnille, vaan haluttu varustelu täytyy löytyy tarjolla olevista varusteversioista. Niitä onkin runsaasti tarjolla ja nyt koeajettu Business 360 -varustelu on erittäin kattava sisältäen muun muassa LED-ajovalot automaattisella kaukovaloavustimella, kaistavahdin, kuolleen kulman varoitusjärjestelmän, peruutuskameran ja tunnelmaa ohjaamon tunnelmaa nostattavana piirteenä täysnahkaverhoilun.

Qashqain suosiota on helppo ymmärtää. Etenkin hyvin varusteltuna ja tehokkaimmalla bensakoneella se on varsin vaivaton kulkuväline monipuolisiin arkielämän tarpeisiin.

MIKÄ Qashqain 163-hevosvoimainen tehoversio.

KENELLE Mallin suosio on osoittanut Qashqain sopivan monipuoliseen käyttöön.

AJETTAVUUS Crossover-mallin korkeampi maavara ei juurikaan tunnu kallisteluna, mitä voisi odottaa. Toisaalta kallistelun ehkäisemikseksi alusta on varsin jämäkkä ja hieman pintakova. Isommissa heitoissa alusta toimii hyvin, mutta valitettavasti ohjaustuntuma jää hieman etäiseksi.

SUORITUSKYKY Malliston tehokkain bensakone liikuttaa kohtuullisen painoista Qashqaita vaivattomasti. Moottori vetää hyvin jo alakierroksilta, mikä tekee arkiajosta miellyttää. Lisäksi huipputehoa lähestyessä meno on suorastaan pirteää, eikä tällä Qashqailla tarvitse pelätä olevansa tukkona tiellä. Kiihdytyksissä häiritsevin tekijä on varsin pitkäliikkeinen ja aavistuksen kankean oloinen vaihteensiirto, jota mieluummin käyttää rauhallisesti.

TILAT Yksi Qashqain valttikortteja on hieman korkeamman ohjaamon lisäksi mittoihin nähden hyvät tilat. Sekä edessä että takana on väljät ja siistit tilat, mutta penkeiltä kaipaisi hieman enemmän tukea.

MALLISTO Nissan tarjoaa suosikkimalliaan kahdella bensa- (115 ja 163 hv) ja kahdella dieselvaihtoehtolla (110 ja 130 hv). Pienempi bensamalli sekä tehokkaampi diesel on saatavana automaattivaihteistolla. Lisäksi isompi diesel on tarjolla nelivetoisena, mutta ei automaattiin yhdistettynä. Varusteversioita ovat Visia, Acenta, N-Connecta, Tekna sekä uusin Business 360.

Nissan Qashqai 1,6 DIG-T Business 360
Polttomoottori
1 618 cm3, R4 turbo
Teho 120 kW (163 hv) / 5 600 r/min
Vääntö 240 Nm / 2 000-4 000 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 8,9 s
Huippunopeus 200 km/h
EU-kulutus 5,8 l/100 km
CO2-päästöt 134 g/km
Mitat Pituus 4 380 mm, leveys 1 806 mm, korkeus 1 590 mm, akseliväli 2 646 mm
Omamassa 1 390 kg
Vetomassa jarruin 1 500 kg
Tavaratila 430 l

Kuvat: Mikko Autio

comments powered by Disqus