Sähköpyörien tehokisa on alkanut – koeajossa pyörämaailman Tesla

Sähköpyörät yleistyvät hurjaa vauhtia sekä hyöty- että hupilaitteina. Kroatialaiset lähtevät mukaan taistoon varsinaisella tehohirmulla.

Tykkäsimme

Naurettavasta suorituskyvystä

Teknisestä hifistelystä

Emme tykänneet

Alimitoitetusta alustasta

Kömpelöstä laturista

Hinta alkaen 9 322 €

Sähkötekniikka on vallannut nopeasti alaa automarkkinoille paitsi puhtauden myös paranevan suorituskyvyn vuoksi. Tesla on noussut sähköautojen edelläkävijäksi ja se on tullut erityisen tunnetuksi hurjasta suorituskyvystään. Nyt samaa pyörien kohdalla yrittää kroatilainen Greyp. Tässä ei ole kyse puhtaasti sähköllä etenevästä pyörästä, vaan sähkömoottorilla varustetusta polkupyörästä.

Greypin takaa löytyy supersähköautoja valmistava Rimac. Maahantuojan mukaan Greyp-sähköpyörä sai alkunsa Rimacin omistajien hullunkurisesta ideasta, joka päätyikin tuotantoon. Sähköpyörä ei sinänsä ole mikään uusi keksintö. Markkinoilla on jo vuosia ollut polkupyöriä, joista löytyvä pienehkö sähkömoottori avustaa etenemistä etenkin mäkisessä maastossa. Vuoden vaihteessa Suomessa uudistunut kevyiden sähkökäyttöisten liikkumisvälineiden lainsäädäntö on tuonut markkinoille monenlaisia sähkömoottoreita hyödyntäviä kulkupelejä. Myös sähköpyörien tarjonta on lisääntynyt selkeytyneen lainsäädännön ansiosta.

Tieliikennelaki sallii polkupyöriin kaksi eri tehoastetta avustavalle moottorille. Sähköavusteisessa polkupyörässä sähkömoottori saa avustaa etenemistä 250 watin teholla. Moottorilla varustelluksi polkupyöräksi puolestaan luokitellaan laitteet, joiden maksimiteho on yksi kilowatti. Tämä vaatii pyörälle jo liikennevakuutuksen. Molempien toiminnassa olennaista on se, että sähköapu on käytettävissä vain kuljettajan polkiessa, ja sähkömoottori avustaa etenemistä vain nopeuteen 25 km/h saakka.

Greyp G12S ei kuitenkaan ole mikä tahansa sähköpyörä. Sen perusrakenne kyllä muistuttaa perinteistä polkupyörää, mutta katettu keskiosa tekee yleisilmeestä massiivisen. Pyörän 1,5 kWh:n akusto ja muu sähkötekniikkaan liittyvä ohjauselektroniikka piilee hiilikuidusta valmistettujen paneelien sisällä. Itse moottori puolestaan löytyy takapyörän keskiöstä. Pyörää siis voi ajaa pelkästään polkemalla, sähköllä avustamalla, tai tieliikenteen ulkopuolella pelkällä peukalokaasulla.

Erikoisuudet jatkuvat pyörää ”käynnistettäessä”. Pyörän lukitus avataan sormenjäljellä, ja ominaisuuksia hallinnoidaan kosketusnäytöllisen ajotietokoneen kautta. Päänäkymässä on aina esillä nopeus, tehomittari, akun varaus ja lämpö, sekä käytössä oleva ajotila. Greyp tarjoaa kuljettajan valittavaksi kolme eri ajotilaa; Street, Eco ja Power.

Näissä asetuksissa myös piilee tämän pyörän juju. Valmistaja on tavoitellut tilannetta, jossa pyörällä voi ajaa tilanteen mukaan eri verran tehoa antavilla asetuksilla. Näistä kesyin Street-asetus tarjoaa sähköavusteisen polkupyörän määritelmän mukaisesti 250 wattia avustavaa tehoa. Tähän asetukseen rajaaminen mahdollistaisi siis pyörällä ajamisen ilman liikennevakuutusta. Tällä asetuksella ajaminen ei eroa kovinkaan paljoa laadukkaasta polkupyörästä, ja sähköapu lähinnä tuo kevennystä ylämäkiin. Eco tarjoaa puolestaan vakuutuksen vaativan yhden kilowatin tehon. Tällä asetuksella liikkuminen on huomattavasti vaivattomampaa, ja antaa käsityksen sähköpolkupyörien hyödyistä.

Ja sitten se Greypin oikea erikoisuus, eli Power-ajotila ja 12 kilowattia tehoa. Normaalia polkupyörää suurempi massa alkaakin tuntua varsin kevyeltä, kun peukalon painalluksen päässä on tarjolla enemmän tehoa kuin kevytmoottoripyörässä. On siis hyvä todeta jo tässä vaiheessa, että tällä asetuksella tieliikenteessä ajaminen on täysin laitonta, ja sallittua ainoastaan maanomistajan luvalla yleisen tieliikenteen ulkopuolella.

Kokemattomalle kuljettajalle se on myös vaarallinen laite. Sähköpyörä hyökkää hurjalla voimalla eteenpäin ja paikaltaan lähtiessä keula tahtoo nousta väkisinkin ilmaan. Nopeus nousee varkain ja 70 km/h nopeudessa oleva rajoitin tulee vastaan yllättävän nopeasti. Hullua hommaa polkupyörän rungolla, sillä jarrut ja alusta eivät pysy enää tässä tahdissa mukana. Kokonaisuus siis myös tuntuu juuri niin hurjalta kuin se kuulostaa.

Myöskään Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi ei ole kovin mielissään tällaisesta kulkupelistä. Vaikka eri ajotilat voi rajoittaa kuljettajakohtaisesti, ei tämä riitä lakiteknisesti täyttämään moottorilla varustetun polkupyörän määritelmää. Mikäli maahantuoja rajoittaisi pyörän tehokkaimmaksi asetukseksi Eco-ajotilan, siitä tulisi periaatteessa laillinen, mutta samalla myös iso osa pyörän luonteesta katoaisi. Greyp toimii esimerkkinä siitä, että sähkökulkuneuvojen lainsäädäntö on vielä lapsenkengissä. Jotta myös tehokkailla sähkömoottoreilla varustetut polkupyörän ja sähkömoottoripyörän välimaastoon sijoittuvat kulkuneuvot löytäisivät oman paikkansa edes maaston puolelta, täytyy lajin harrastajien ja lainsäätäjien toimia yhdessä pelisääntöjen lyötämiseksi.

Greyp G12S on ristiriitainen kokonaisuus. Taustalta löytyy perinteinen ja järkevä kulkuväline arkiseen liikkumiseen, mutta silti se on suunnattu voimakkaasti vain hauskanpitoon. Eikä se loppupeleissä ole myöskään kovin käytännöllinen arkikulkine. Laturi on iso ja painava metallilaatikko, jonka raahaaminen mukana lienee harvalle vaihtoehto. Käytännössä tämä kulkupeli on varteenotettava hauskanpitoväline ihmiselle, jolla on jo kaikkea muuta.

Greyp G12S
Sähkömoottori

Teho 12 kW (16 hv)
Ajotilat Street (250 W), Eco (1 kW), Power, ei tieliikenteeseen (12 kW)
Vääntö 70 Nm
Vaihteisto Kaksi vaihdetta polkimille
Vetotapa Takaveto
Huippunopeus 70 km/h (Power-ajotilassa)
Akusto 1,5 kWh
Kantama 120 km (riippuen polkemisesta)
Omamassa 48,5 kg

Kuvat: Mikko Autio

Greyp G12S on testissä Teknavin 12. tuotantokauden 6. jaksossa Matti Lehikoisen ohjastamana. Ohjelman ensiesitys on keskiviikkona 2.11. kello 22.45 MTV3-kanavalla, ja uusinta nähdään samalla kanavalla lauantaina 5.10. kello 18.00.

comments powered by Disqus