Koeajossa Toyotan suositun katumaasturin hybridiversio – metkuja ja miellyttävä keula

Toyota on hybriditekniikan edelläkävijä, mutta se on tuonut hybriditekniikkaa malleihinsa melko konservatiivisesti. Tekniikka myös eroaa melkoisesti eurooppalaisten kilpailijoiden lähestymistavasta.

Suomeen alkuvuosi 2016
Hinta alk. 40 633 €

Tykkäsimme

alhaisista kulutuslukemista

parantuneesta jousitusmukavuudesta

parantuneesta ohjauksesta

uudesta keulailmeestä

Emme tykänneet

portaattoman automaatin toiminnasta

tuntuu numeroarvoja hitaammalta, meno on väkinäistä

pelkällä sähköllä vain minimaalinen ajomatka

jarrut saisivat olla tehokkaammat

Toyota on päivittänyt suositun katumaasturinsa, ja samalla Rav4 on nyt vihdoin saatavana myös hybridiversiona. Sen lisäksi mallistoon kuuluvat myös kaksilitrainen bensakone (151 hv/alk. 37 865 €) sekä BMW:ltä lainattu kaksilitrainen diesel (143 hv/alk. 32 240 €). Diesel on aina etuvetoinen, eikä sitä saa lainkaan automaattivaihteistolla, kun benskone on puolestaan aina nelivetoinen – ja joko manuaali- tai automaattivaihteinen.

Sähkömoottorista lisävoimaa saavan hybridin voimalinja on pitkälti sama kuin Lexus NX:ssä, ja hybridin saa sekä etu- että nelivetona. Hintaeroa näillä on vähän vajaa 4 000 euroa. Tämä selittyy sillä, että nelivedossa on kaksi sähkömoottoria. Taka-akselilta löytyy ylimääräinen 68-heppainen moottori pyörittämässä takapyöriä.

Parhaimmillaan Rav4 on ehtana kaupunkimaasturina, sillä hybriditekniikka on edukseen taajamapyörityksessä. Kaupunkikulutus on itse asiassa syklien mukaan pienempi kuin yhdistetty kulutuslukema.

Kaupunkipyörittelyyn riittää myös mainiosti etuvetoinen versio. Jos autolla ajetaan usein puolestaan mökille, ja tarkoitus on viedä sinne välillä tavaraa myös peräkärryllä, silloin kannattaa harkita nelivetoa. Nelikko saapuu Suomeen huhtikuussa. Sen perään saa kytkeä 1 650 kiloa painavan jarrullisen peräkärryn. Etuvetoisen perään saa kytkeä vain 800-kiloisen kärryn.

Ajossa Rav4 hybridi ei säväytä. Isotilavuuksinen ja melko pienitehoinen vapaasti hengittävä bensanelonen tuntuu hengettömältä, eikä sähkömoottorin lisävoimakaan tule esille mitenkään herkästi. Meno on pikemminkin hieman tahmeaa. Tämä edistää toisaalta taloudellista ajotapaa, koska hybridillä haluaa ajaa niin paljon pintakaasulla kuin vain mahdollista.

Taajamapyörittelyssä Rav4 on vielä melko äänetön, mutta maantiellä melutaso nousee hieman. Ohituksiin lähdettäessä tai muuten vain voimakkaasti kiihdyttäessä melu ohjaamossa nousee jo häiritseväksi. Syyllinen on portaaton CVT-automaatti, joka kierrättää konetta turhan korkealla.

Hybridi on puutteistaan ja metkuistaan huolimatta joka tapauksessa mielenkiintoinen lisä Rav4-mallistoon. Toisaalta yli 40 000 euroa on melko paljon rahaa, ja tuo hinta rajoittaa varmasti kysyntää. Nelivetoisena ja vähänkään paremmin varusteltuna hinta karkaa jo lähelle 50 000 euroa. Se on paljon kompaktista katumaasturista, jonka keulalla ei majaile joko Audin, BMW:n tai Mercedeksen logo.

Toyota Rav4 2.5 Hybrid e-CVT
Moottori 2 494 cm3, 4-syl. bensamoottori
Teho 114 kW (155 hv) / 5 700 r/min
Vääntö ei ilmoitettu
Sähkömoottori
Teho 105 kW (143 hv)
Vääntö 270 Nm
Yhteisteho 145 kW (197 hv)
Yhteisvääntö ei ilmoitettu
0-100 km/h 8,3 s
Huippunopeus 180 km/h (rajoitettu)
EU-kulutus 4,9 l/100 km
CO2-päästöt 115 g/km
Mitat Pituus 4 605 mm, leveys 1 845 mm, korkeus 1 675 mm, akseliväli 2 660 mm
Omamassa 1 625 kg
Tavaratila 501–1633 l

comments powered by Disqus