Koeajo: Toyota Avensis – houkuttelevilla hinnoilla kilpailijoita vastaan

Kolme Avensiksen pahinta kilpakumppania on uusiutunut vuoden sisään. Tilannetta tasoitetaan isolla faceliftillä, uudistuneella tekniikalla ja parantuneilla varusteilla – ja kaikki tämä tarjotaan erittäin kilpailukykyiseen hintaan.

Ford Mondeo, Skoda Superb ja VW Passat: siinä kolme hiljattain uusittua Avensiksen kilpailijaa, joiden suuntaan hyvinkin perinteinen Toyota-asiakas saattaa vilkuilla. Tämä tiedetään myös Toyota Europen pääkonttorissa Brysselissä, ja vastaiskuun lähdetään vahvasti eurooppalaisin voimin uudistetun tuotteen kanssa.

Uusittu ulkonäkö, uudet tai uudistetut moottorit sekä päivitetyt varusteet yhdessä kilpailukykyisen hinnan kanssa pitänevät vanhat Avensis-asiakkaat tyytyväisenä. Tämän puolesta puhuu jo se, että uuden Avensiksen on tilannut yli 200 henkilöä pelkästään kuvien perusteella.

Uusiakin asiakkaita tietysti halutaan, ja heihin vedotaan ennen kaikkea hinnalla – sekä tietysti Toyotan perinteisellä vahvuudella eli luotettavuudella. Suomessa on myyty kaikkiaan vajaan 18 vuoden aikana lähemmäs sata tuhatta Avensista, ja noista autoista yhä noin 80 000 on liikenteessä. Se puhuu toki luotettavuudesta, mutta toisaalta myös Suomen autokannan keski-iästä.

​

Suurin osa uuden Avensiksen Suomessa ostaneista hankkii autonsa omalla rahalla, yritysautokaupoissa Toyota on ollut perinteisesti heikompi. Myös tähän haetaan nyt muutosta. Jatkossa joka kolmannen uuden Avensiksen hankkivan toivotaan tulevaan business-puolelta.

Syy tähän löytyy siihen, että isommat perheautot ja etenkin sedanit menevät yhä pääosin yritysasiakkaille. Omalla rahalla autonsa ostavat siirtyvät yhä enenevissä muihin autoluokkiin; siis lähinnä crossovereihin ja citymaastureihin.

Varusteiden puolesta Avensis taipuu hyvin yritysautoksi, vaikka muutamia puutteita varustelistalta löytyykin. Yksi ihmetys on etenkin farmarin kohdalla se, ettei sähköisesti avautuvaa takaluukkua ole tarjolla vieläkään.

Suomen pääkonttorissa Korsossa uskotaan ainakin menestykseen. Tämän vuoden myyntitavoitteeksi on asetettu 3 100 Avensista, eli kasvua edellisvuodesta odotetaan reilulla 400 autolla. Myynnistä kolmasosa on sedaneita, loput farkkuja. Toyotan liikkeissä autoa pääsee katsomaan 15.6. alkaen.

​

Tykkäsimme

uusista dieselmoottoreista

parantuneesta mukavuudesta

hinnoittelusta

selkeistä varustepaketeista

Emme tykänneet

dieseleihin ei automaattivaihteistoa

bensamoottorit hieman vanhahtavia

joitain nykyaikaisia mukavuusvarusteita ei tarjolla lainkaan

MIKÄ Perusrakenteiltaan nykyiseen Avensikseen pohjautuva mutta vahvasti uudistettu Toyotan lippulaiva Euroopassa. Korimalleja on yhä kaksi: sedan ja farmari.

KENELLE Avensis on perinteisesti ollut erittäin vahva perinteistä autoa arvostavien yksityisasiakkaiden puolella. Tämä säilynee ennallaan, mutta kasvua haetaan yrityspuolelta. Tässä auttaa hyvin varusteltu Business-mallisto. Uudistetun Avensiksen myötä maahantuoja toivoo yritysautomyynnin nousevan yli 30 prosentiin kokonaismyynnistä.

AJETTAVUUS Ohjausta ja jousitusta on säädetty entistä enemmän eurooppalaiseen makuun istuvaksi. Ohjaus ei ole enää ylikevyt, se palauttaa nyt jossain määrin turhankin pontevasti. Melutasoa on parannettu lisäämällä äänieristystä ympäri autoa.

SUORITUSKYKY Ajoimme vain uudet BMW:ltä lainatut dieselmoottorit. Näistä 1,6-litrainen (112 hv) riitti hyvin vielä Sveitsin erittäin mäkiseenkin maastoon. Isompi 2-litrainen (143 hv) liikuttaa autoa selvästi halukkaammin mutta ei tuo menoon juurikaan urheilullisuutta. Näin ollen pienemmälläkin moottorilla pärjää hyvin. Molemmat koneet vetävät nöyrästi jo alakierroksilta, joten niiden pariksi istuisi hyvin moderni automaattivaihteisto. Sellaista ei vain valitettavasti ole tarjolla.

TILAT Ohjaamoa on uudistettu vahvasti. Uusi kojelauta on tyylikkään joskin hieman massiivisen oloinen. Laatu on varmasti kohdallaan, mutta laatuvaikutelma jää aavistuksen parhaimmista kilpailijoista. Uudet istuimet on suunniteltu Toyotan mukaan erityisesti pidempää matkaa varten, mikä on Suomessa hyvä asia. Säätöjä saisi vain olla hieman enemmän. Taka- ja tavaratila riittävät hyvin perheellisten mökkimatkoihin.

MALLISTO Kaksi bensamoottoria (1.6/132 hv ja 1.8/147 hv) ja kaksi dieseliä (1.6/112 hv ja 2.0/143 hv). CVT-automaatin saa 1.8 bensan yhteyteen. Varustetasoja on kolme: Life, Active ja Premium. Näistä fiksuin on keskimmäinen taso. Sen yhteyteen saa reilulla tonnilla muutamia houkuttelevia lisävarusteita sisältävän Plus-paketin, jota voi halutessaan täydentää vielä Comfort-paketilla.

​

Toyota Avensis Touring Sports 1.6 D-4D
Hinta alk. 26 659 €
Suomeen kesäkuussa 2015

Moottori 1 598 cm3, turbodiesel
Teho 82 kW (112 hv) / 4 000
Vääntö 270 Nm / 1 750
0-100 km/h 11,4 s
Huippunopeus 180 km/h
EU-kulutus 4,2 l/100 km
CO2-päästöt 109 g/km
Mitat Pituus 4 820 mm, leveys 1 810 mm, korkeus 1 480 mm, akseliväli 2 700 mm
Omamassa 1 565 kg
Tavaratila 543 l

Lue Avensiksen pahimmista kilpailijoista:
Video: Mikä on Risto Virtasen tuomio uudesta Volkswagen Passatista?
Koeajo: uusi Skoda Superb – yksinkertaisesti edustava
Video: Risto Virtasen testissä Ford Mondeo – kannattiko pitkä odotus?