Koeajo: Toyota Auris Turbo – ahtamisen iloa

Toyota Auris sai keulalleen pienen turbomoottorin, joka tuo japanilaiset askeleen lähemmäs eurooppalaisten autoilijoiden toiveita. Yksi toive kuitenkin jää. Portaattoman automaatin voisi vaihtaa kaksoiskytkimelliseen versioon.

Hinta alk. 24 213 €

Tykkäsimme

bensaturbo tuo menoon jouhevuutta

maltillisesta kulutuksesta

riittävästä määrästä sylintereitä

mukavasta jousituksesta

Emme tykänneet

portaaton CVT-automaatti huudattaa autoa

rengasmelusta

Toyota tekee asioista omalla tavallaan, eikä hötkyily kuulu tuotteiden kehityskuvaan. Siksi pientä turbomoottoria on saatu odottaa näinkin kauan. Kone on nelisylinterinen, eli japanilaiset tekevät downsizingia omalla tavallaan. Toyota ei ole lähtenyt pudottamaan moottorista sylintereitä kuten monet eurooppalaismerkit ovat tehneet.

Kone sinänsä saa puhtaat paperit. Tehoa (116 hv) ja voimaa (185 Nm) on tarjolla riittävästi arkiajoon, Toyotalla ei ole tapana lähestyä autoilijoita suorituskyky edellä. Taloudellisuus on prioriteettilistalla korkeammalla, ja se näkyy moottorille ilmoitetuissa kulutuslukemissa. Alle viiden litran keskikulutus on kelvollinen luku.

Automaattivaihteisto on nykyisin yhä useamman harkintalistalla myös pienissä perheautoissa, ja Toyotallakin on sellainen tarjota. Eurooppalaisista kilpailijoista poiketen se ei ole kaksoiskytkinautomaatti vaan portaaton. Tästä on etunsa ja haittansa. Rakenteiden yksinkertaisuus pitää automaatin toimintavarmana, ja luotettavuus on tunnetusti Toyotalla arvossaan. Toisaalta CVT ei ole yhtä sulavatoiminen kuin kaksoiskytkinautomaatti, eli käyttökokemus ei ole yhtä miellyttävä. Tasamaalla hattu päässä nätisti ajettaessa tällä ei ole suurta väliä, kone vetää kivasta jo alhaalta lähtien. Moottoria enemmän rasitettaessa CVT tuppaa kuitenkin huudattamaan konetta turhaan, sillä suurimman tehon esiin kaivaminen vaatii kierroksia. Onneksi vaihteita voi vaihtaa myös käsin ratin vivuilta, mutta se ei kai ole automaattivaihteisessa autossa itse tarkoitus?

Muuten Auris tekee asiallisen vaikutuksen. Paremmissa varustetasoissa oleva iso kosketusnäyttö tekee kabiinista kertaheitolla modernimman oloisen, ja ohjaamon laatuvaikutelma on hyvä. Hytin tyyli on asiallinen, Toyota ei ole lähtenyt kikkailemaan laatuvaikutelmassa kromeluureilla. Kovaa muovia on ehkä aavistus liikaa ronkelin makuun.

Myös ajettavuudesta Auris saa tyydyttävän arvosanan. Jousitus on mukavuuspainotteinen, ja ohjaus on ok – ei hyvä, ei huono. Ohjaustunto ei ole kaikista tarkin, mutta ei huonoinkaan. Vastetta on lisätty keinotekoisesti, joka hieman häiritsee.

Takapenkkiläisten asema ei ole yhtä hyvä kuin edessä istuvilla, sillä jalkatilaa on aika niukasti. Kolmen takamatkustajan kuormalla huomaa myös Aurisin korin kapeuden. Tavaratila vetää 360 litraa, ja kontissa on kätevä kaksoispohja, jonka avulla tilan kokoa voi säädellä.

Aurisin pikkuturbo saa maltilliselta automieheltä puhtaat paperit. Dynaamista ajokokemusta halajavat katselevat sen sijaan muiden merkkien perään.

Toyota Auris 1.2T Multidrive S
Moottori 1 197 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 85 kW (116 hv) / 5 200 r/min
Vääntö 185 Nm / 1 500–4 000 r/min
0-100 km/h 10,5 s
Huippunopeus 195 km/h
EU-kulutus 4,6 l/100 km
CO2-päästöt 106 g/km
Mitat Pituus 4 330 mm, leveys 1 760 mm, korkeus 1 475 mm, akseliväli 2 600 mm
Omamassa 1 375 kg
Tavaratila 360 l