Koeajo: Nissan X-Trail 163 DIG-T – enemmän tila-auto kuin maasturi

X-Trailin saa nykyään myös 1,6-litraisella bensaturbolla, jonka avulla autoon pääsee kiinni perusversioissa kaksi tuhatta euroa dieseliä edullisemmalla hinnalla.

Hinta alk. 30 391 €

Uusi bensamoottori on saatavana vain etuvetoisiin ja manuaalivaihteisiin versioihin. Moottori on täsmälleen saman tehoinen kuin Qashqaissa. X-Trailin meno on sen voimin aavistuksen verkkaisempaa kuin Qashqaissa, painaahan X-Trail lähes 100 kiloa enemmän. Nissanilla ei ole kuitenkaan tapana säätää moottoreita hirveästi erikseen eri mallisarjoja varten.

Toki X-Trail DIG-T:llä kerkiää ihan hyvin kaikkialle, mutta pieni lisäteho ei olisi tehnyt pahaa. Bensaturbon luonne on myös sellainen, ettei sitä ajossa meinaa edes turboksi tunnistaa – etenkään jos ajanut kilpailevien eurooppalaismerkkien puhdikkaammilla turboilla. Tämän tuntee muun muassa siinä, että vaihteistoa saa käyttää melko aktiivisesti.

Vaikka bensaturbolla höystetty X-Trail on etuvetoinen, auton olemus ja tavallista henkilöautoa korkeampi istuma-asento vievät heti mielikuvat oikeiden maastureiden suuntaan. Hyvä 21 sentin maavara on monille Suomessa myös etu.

Eikä sekään ole huono asia, että tilaratkaisuiden puolesta X-Trail on pikemminkin tila-auto on kuin maasturi. Takana on erittäin hyvin jalkatilaa.

Takaistuimet liikkuvat myös pitkittäissuunnassa, joka antaa pelivaraa ihmisten ja tavaroiden kuljettamisen välillä. Näin saadaan myös hieman enemmän tilaa kolmannelle istuinriville, jos siellä matkustaa joku. Normikokoinen aikuinen ei takimmaiselle riville tosin mahdu, eli se on tarkoitettu lähinnä pienemmille lapsille.

Lisäpaikat ovat myös edulliset, sillä 7-paikkainen versio kustantaa edullisimmissa Visia-versiossa 999 euroa 5-paikkaista versiota enemmän. Muissa lasikatolla varustetuissa varusteversioissa hintaero on 1 903 euroa
Myös tavaratilaa voi muokata melko vapaasti erilaisten kuljetustarpeiden mukaan, ja 5-paikkaisena kontti vetää kelvolliset 550 litraa.

Nissan X-Trail 163
Moottori 1 618 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 120 kW (163 hv) / 5 600 r/min
Vääntö 240 Nm / 2 000–4 000 r/min
0-100 km/h 9,7 s
Huippunopeus 200 km/h (rajoitettu)
EU-kulutus 6,2 l/100 km
CO2-päästöt 145 g/km
Mitat Pituus 4 640 mm, leveys 1 820 mm, korkeus 1 710 mm, akseliväli 2 706 mm
Omamassa 1 430 kg
Tavaratila 550–1 982 l

comments powered by Disqus