Koeajo: Honda Civic Type R – kuningas on kuollut, eläköön uusi kuningas

Vuosien odotus on vihdoin päättynyt, tuorein Civic Type R hamuaa häpeilemättä urheilullisten etuvetoisten autojen kuninkaaksi. 

Japanilaiset tunnetaan periksiantamattomasta tahdostaan pyrkiä täydellisyyteen – asioita ei tykätä jättää puolitiehen. Älykkäällä venttiilien ohjauksella varustettu VTEC-suorasuihkutusmoottori, turbo, tehokkaat jarrut, tätä mallia varten erikseen kehitetyt renkaat ja vanteet, uusi mukautuva jousitus, etuakselin mekaaninen tasauspyörästön lukko, optimoitu aerodynamiikka – Hondan insinööreillä ja testikuskeilla on riittänyt työtä tämän paketin optimoisessa. Ja tulos hämmentää. Honda Civic Type R on käsittämättömän tasapainoinen ja suorituskykyinen tuote.

Suurimman vaikutuksen tekee auton etupään mekaaninen pito. Kaasua saa käyttää todella aktiivisesti, ja kaikki voima tuntuu välittyvän tiehen. Mekaaninen tasauspyörästön lukko tekee työnsä todella hyvin. Type Ärrää ei meinaa saada vetelemään millään. R myös etenee mutkat ja kaarteet läpi todella tasapainoisesti – kuin kiskoilla.

​

Vähintään yhtä vakuuttavat ovat Ärrän jarrut. Etujarrulevyjen halkaisija on 350 milliä, ja levyt ovat luonnollisesti jäähdytetyt mutta myös rei'itetyt. Mäntiä jarrusatuloilla on neljä. Takalevyillä on kokoa 296 milliä.

Pääsin auton rattiin maantielenkin jälkeen kuusi kilometriä pitkällä Slovakiaringillä, joka ei ole GTI-luokan autolle helppo paikka. Radalla on lukuisia haastavia ja nopeitakin mutkia, ja Type R tuntuu niissä kaikissa nopealta. Keula pysyy helposti halutulla ajolinjalla. Ainoastaan pitkällä pääsuoralla kuski toivoisi lisää tehoa.

Ärrässä on myös +R-taikanappi, jota painamalla auton saa vielä piirun urheilullisemmaksi. Ohjaus herkistyy tehostuksen vähentämisen myötä  ja myös kaasu vastaa herkemmin sille annettuihin käskyihin. Lisäksi auton sinänsä jämäkkä jousitus jäykistyy vielä 30 prosentilla, ja ajonvakautus sallii pienen leikkimisen.

On todella hienoa, miten nykytekniikka taipuu auton monenlaiseen käyttöön. Civic Type R on jo aika lähellä rata-autoa oleva tuote, jolla voi kuitenkin ajaa kohtuullisen mukavasti vielä arjessakin. Auton jousitus ja melutaso moottoritiellä ovat oikeastaan ainoat epämukavuutta nostavat tekijät. Upea 2-litrainen bensaturbo sen sijaan venyy erinomaisesti arkiajoon. Myös Ärrän iso tavaratila on arkikäytössä fiksu.

​

Ennenkaikkea urheilullisuutta arvostavalle tässä on tällä hetkellä erinomainen tuote, oikeasti ajettavuudeltaan ja sporttisuudeltaan parasta, mitä etuvetoisten autojen luokassa on tällä hetkellä tarjolla. Muutamissa etuvetoisissa kilpailijoissa saattaa olla vielä aavistuksen enemmän fiilistä, ja moni niistä on selvästi mukavampi, eli loppupeleissä kyse on siitä, mitä autossaan arvostaa.

Type R:n ostaminen ilman että sitä vie koskaan radalle ei ole siksi suositeltavaa. Tämän auton ominaisuudet on hiottu on niin pitkälle, että olisi suorastaa typerää jättää niitä hyödyntämättä silloin tällöin. Ja koska auton ominaisuudet ovat niin hyvin tasapainossa, tästä autosta on helppo nauttia ilman ratakuskin taustaa.

Tuskin maltan odottaa, mitä Risto Virtasella on tästä tuotteesta myöhemmin sanottavana...

​

Tykkäsimme

etupään erinomaisesta pidosta

ajo-ominaisuuksista

joustavasta ja tehokkaasta moottorista

urheilullisesta äänimaailmasta

Emme tykänneet

jousitus arkiajoon aavistuksen liian kova

melutaso arkiajoon aavistuksen liian kova

hinta nousee turhan korkeaksi

MIKÄ 5-oviseen Civiciin perustuva GTI-versio, joka vie etuvetoisten autojen urheilullisuuden uudelle tasolle.

KENELLE Siinäpä se kysymys. Type R on viritetty ajettavuudeltaan niin urheilulliseksi, että muutamia asioita – päällimmäisenä mukavuus – on pitänyt uhrata sen alttarille. Type Ärrän ostajan pitää todella arvostaa auton urheilullisia ominaisuuksia.

AJETTAVUUS Tätä paremmin on etuvetoista ja perheautoon perustuvaa urheiluversiota vaikeaa tehdä. Moottori, jousitus, ohjaus, jarrut – paketti on todella hyvin kasassa. Heikkoa kohtaa ei löydy. Tämän ansiosta autoa on helppo viedä lujaa. Ja 6-portainen käsivaihteisto on vielä todella hyvä, sitä on todella nautinto käyttää urheilullisesti ajettaessa.

SUORITUSKYKY Type R välitää moottorista otetun 310 hevosvoiman tehon hämmentävän tehokkaasti tien pintaan. 19-tuumaiset 235/35-renkaat ovat tien pinnassa kuin liimattuna. Tästä kertoo jo kierrosaika (7,50.63) Nürburgringin Nordschleifella. Lähimmäksi tätä kilpailijoista pääsevät Renault Mégane RS 27 Trophy R (7,54.36) sekä Seat Leon Cupra (7,58.40). Etuvetoisten autojen kehitys on mennyt siis selvästi eteenpäin viime vuosina. Vertailun vuoksi, nopein Nürrellä kellotettu aika legendaarisella Honda NSX-R:llä on 8.03,86. Ja vielä… Nopein nelivetoisella Subaru WRX:llä ajettu rundi on Tommi Mäkisen 324-heppaiseksi viritetyllä autolla vuonna 2011 kiertämä kierros (7.55).

TILAT Ohjaamo on urheilullinen lukuisine herkullisine yksityiskohtineen, ja mikä tärkeintä, kuljettajan takapuoli on hienossa kuppi-istuimessa kolme senttiä lähempänä tietä kuin perus-Civicissä. Takapenkillä on ok tilat, ja tavaratila vetää peräti viitisensataa litraa. Takapenkit taittuvat myös kumoon, jolloin tila laajenee 1 214 litraa. Painon säästämiseksi takaistuimien istuinosat eivät ole nostettavissa ylös kuten tavallisessa Civicissä.

MALLISTO Kaksi versiota: perusmalli (47 990 €) ja GT (50 500 €).

Honda Civic Type R
Hinta alk. 47 990 €
Suomeen syksy 2015

Moottori 1 996 cm3 bensaturbo
Teho 228 kW (310 hv) / 6 500
Vääntö 400 Nm / 2 500
0-100 km/h 5,7 s
Huippunopeus 270 km/h
EU-kulutus 7,3 l/100 km
CO2-päästöt 170 g/km
Mitat Pituus 4 390 mm, leveys 1 878 mm, korkeus 1 466 mm, akseliväli 2 594 mm
Omamassa 1 382 kg
Tavaratila 498–1 214 l

comments powered by Disqus