Ferrarin sydämellä maustettu Alfa Romeo palauttaa uskon italialaiseen autoiluun

Nyt alkaa uusi aika. Kuinka monta kertaa olemmekaan kuulleet tuon kuluneen sanonnan? Tällä kertaa ja hehkeän Alfa Romeo Giulian kohdalla nuo sanat saavat kuitenkin kovin konkreettisen merkityksen.

Tykkäsimme

moottorin luonteesta

suorituskyvystä

takavedosta

manuaalivaihteisto korostaa ajamista

Emme tykänneet

polttoainetankki vain 58 litraa

manuaalivaihteisto syö mukavuutta arkiajossa

Suomeen syksy 2016
Hinta-arvio noin 40 000 €

Seitsemän minuuttia ja 39 sekuntia. Lyhyt aika ihmisen elämässä, eikä kovin pitkä tovi Nürburgringin Nordschleifellakaan. Ja täsmälleen se aika, johon uusi Alfa Romeo Giulia kellot pysäyttää.

Kyseessä on tietysti 510-heppainen tehoversio, jonka konehuoneesta löytyy Ferrarin tietotaidolla höystetty alumiininen ja tulta sekä tappuraa ulos työntävä tuplaturboveekuutonen.

Alfa Romeo on erikoinen merkki maailman autokartalla. Sillä on pitkä historia ja merkkiä kovasti fanittava yhteisönsä, mutta suuremman yleisön joukossa se ei ole oikein koskaan tehnyt läpimurtoa. Merkki on lähes aina uuden ja tärkeän mallin esittelyn kynnyksellä ollut jonkin sortin ongelmissa, mutta uudella tuotteella on luvattu uutta ja auvoisempaa tulevaisuutta.

Giulia ei ole tässä suhteessa poikkeus. Pienemmästi Giuliettasta piti tulla Alfan pelastaja, mutta näin ei – yllätys, yllätys, käynyt. Alfa on pysynyt marginaalimerkkinä. Myöskään tunnetusti hyvä italialainen ulkonäkö ei ole auttanut unohtamaan merkkiin liittyviä italialaisia outouksia.

Josko nyt… ehkä… ehkä ei. Tuplaturbo-V6 Giuliassa on luonnetta, mutta peliä ei ratkaista sillä. Ratkaisevaksi tekijäksi jää se, miten hyvältä Giulia tuntuu neloskoneisena.

MIKÄ Alfa Romeon uusi ja kokonaan uudelle alustarakenteelle kasattu lippulaiva, 156:n ja 159:n epäsuora perillinen.

KENELLE Jotain erilaista haluavalle. Giulia yrittää haastaa ennen kaikkea niin BMW:n 3-sarjan kuin Jaguar XE:n. Ajettavuudessa se pärjää molemmille.

AJETTAVUUS Hyvin suoraksi välitetty ohjaus on kevyehkö mutta hyvä. Auto tottelee herkästi – lähes spontaanisti – kuskin käskyjä. Kone myös vastaa herkästi kaasuun ja vääntää nätisti aina yli 7 000 r/min asti. Koneessa on myös hieno soundi, joka vetää vertoja BMW:n suoralle kuutoselle mutta ei aivan yllä Mersun V8:n ääniin. Giulia on myös kevyt, sillä mm. ovet, takasiipi ja konepelti ovat alumiinia. Kardaani on puolestaan hiilikuitua. Kaikki tämä avittaa urheilullista ajokokemusta. Takavetoisuus tekee Giuliasta ketterän ja herkästi kääntyvän, ja kaiken tarjolla olevan voiman (600 Nm) ja tehon (510 hv) käsittelyssä auttaa taka-akselilta löytyvä ja sähköisesti ohjattu tasauspyörästön lukko. Aktiivinen iskunvaimennus auttaa sekin erinomaisen ajokokemuksen löytämisessä, vie matka sitten Nürburgringille tai Milanon muotikortteleihin. Ajamisen ilosta nauttivat valitsevat autonsa käsivaihteisena, mutta valtaosa ostajista päätynee ZF:n tunnetusti upeasti toimivaan 8-portaiseen automaattiin.

SUORITUSKYKY 3,9 sekuntia nollasta sataan neliovisella Alfalla. Lukema on jo sellainen, että päät kääntyvät niin Münchenissä (BMW M3) kuin Stuttgartissakin (MB C 63 AMG). Kaikki voima ja teho välittyvät nätisti takarenkaille. Pitoa on erinomaisesti. Tässä auttavat myös Pirellin P Zero Corsa renkaat kokoa 245/35 ZR 19. Hidastuvuudessa auttavat puolestaan lisähintaan saatavat hiilikuitukeraamiset jarrulevyt.

TILAT Giulian lippulaivaversion ohjaamo on moderni niin materiaalien, varusteiden kuin ergonomiankin suhteen. Istuimet ovat hyvät, ne tarjoavat hyvin tukea vauhdikkaaseen ajoon ja ovat mukavat myös pidemmällä matkalla. Laatuvaikutelma on hyvä, mutta ei yllä aivan saksalaisten kilpailijoiden tasoon. Takapenkillä ei ole ruhtinaallisesti tilaa, mutta ei sitä ole kilpailijoissakaan. Lapsille takapenkki riittää varsin mainiosti, eivätkä aikuisetkaan siellä polvet suussa ole. 480-litrainen tavaratila on riittävän kokoinen, mutta lastausaukko on aina sedaneissa hieman turhan pieni.

MALLISTO Tehoversion lisäksi Giulia tulee myyntiin myös kaksilitraisella bensanelosella (200 hv) sekä 2,2-litraisella dieselillä (150 tai 180 hv).

Alfa Romeo Giulia 2.9 V6 Biturbo
Moottori 2 891 cm3, V6-tuplaturbo
Teho 375 kW (510 hv) / 6 500 r/min
Vääntö 600 Nm / 2 500-5 500 r/min
0-100 km/h 3,9 s
Huippunopeus 307 km/h
EU-kulutus 8,5 l/100 km
CO2-päästöt 198 g/km
Mitat Pituus 4 639 mm, leveys 1 873 mm, korkeus 1 426 mm, akseliväli 2 820 mm
Tyhjäpaino 1 580 kg
Tavaratila 480 l

comments powered by Disqus