Ensituntuma: Pieni mutta pippurinen – tähän hintaan irtoaa 3-sylinterinen Volkswagen Golf

Volkswagen Golfiin tuli kolmisylinterinen bensamoottori, joka kuluttaa alle 100 g/km.

Teknavi on parasta aikaa Amsterdamissa koeajamassa Golfin uutta kolmisylinteristä bensauturboa. Litraisesta kiukaasta on otettu tehoja irti 115 hevosvoimaa ja vääntöä 200 Nm. Valmistajan ilmoittama kulutuslukema on 4,3 litraa satasella, mikä vastaa 99 gramman CO2-päästöjä.

Lähes vastaavan tehoiseen (110 hv) nelisylinteriseen 1.2 TSI -moottoriin verrattuna kulutus on pudonnut 0,6 litralla ja CO2-lukema 13 grammalla. Samalla vääntö on kasvanut 25 Nm. Myös nelisynterinen moottori jatkaa mallistossa, mutta sen myynti jäänee vähäiseksi, sillä moottoreilla on vain reilun sadan euron hintaero.

​

Lyhyen koeajolenkin perusteella voi todeta, että kolmisylinterinen moottori käy hienostuneesti ja tuntuu kokoistaan isommalta. Pienen mutta pippurisen ahtimen ansiosta moottorissa on voiman tunnetta jo lähes tyhjäkäynnin tuntumasta. Satasen vauhtiin auto kiihtyy 9,7 sekunnissa ja huippunopeudeksi luvataan 204 km/h. 

Litraisen Golfin (Comfortline 1.0 TSI Bluemotion) hinnat alkavat 24 772 eurosta ja DSG-automaatti on eurolleen samanhintainen. Myös päästöt ovat vaihteistosta riippumatta samat, joten ison osan myynnistä haukannee automaatti. Kyseinen moottori on tarjolla myös farmari- ja Sportsvan-koriin.

​