Frankfurtin autonäyttely 2019 – sähköä ja epäselvyyttä tulevaisuudesta

Syyskuussa järjestetty Frankfurtin autonäyttely herätti paljon keskustelua paitsi autouutuuksien osalta myös koko autonäyttelyn tulevaisuudesta.

Frankfurtin autonäyttely tarjosi tänäkin vuonna paljon katseltavaa, eikä näyttelyn tärkeintä teemaa tarvinnut kauaa etsiä. Sähköä oli nimittäin joka paikassa. Vuosikausia valmistajat ovat esitelleet erilaisia konseptejaan tulevista sähköautoista, mutta nyt näyttelyssä päästiin tutustumaan lukuisiin oikeisiin markkinoille tuleviin sähköautoihin. Näitä olivat esimerkiksi Volkswagen ID.3, Opel Corsa-e sekä Porsche Taycan.

Tuotantoautojen lisäksi autonäyttelyissä on perinteisesti herkuteltu superautoilla ja konsepteilla. Näitäkin oli jonkin verran esillä, mutta selkeästi vähäisempiä määriä kuin monesti aikaisemmin. Ympäristöarvojen korostumisen lisäksi nähtävissä on kiinnostus autoilun oheistuotteiden sekä uusien teknologioiden esittelyyn. Esimerkiksi Daimlerin perinteinen valtavan kokoinen messuosasto ei ollut täynnä autoja, vaan VR-laseja, pelejä, sekä muita kävijöiden aisteja aktivoivia elämyksiä.

Onko aika ajanut ohi?

Autonäyttelyt ovat olleet merkittävä osa autoteollisuuden voimannäytteitä vuosikymmenien ajan. Tiettyjä näyttelyitä, kuten euroopassa jokakeväistä Geneveä sekä vuorovuosin järjestettäviä Frankfurtin ja Pariisin näyttelyitä on perinteisesti pidetty itsestäänselvyytenä. Muutamien viimeisten vuosien aikana autonäyttelyt ovat kuitenkin alkaneet pienentyä valmistajien jättäytyessä pois näyttelyistä, ja Frankfurtissa koettiin isojen näyttelyiden suurin kato. Poissaolollaan loistivat muun muassa Citroen, DS, Kia, Mazda, Peugeot, Toyota ja Volvo, mikä näyttäytyi suuren messualueen tyhjinä halleina.

Yksi suurimmista syistä näyttelyistä jättäytymiseen on varmasti kustannukset. Isoihin näyttelyihin osallistuminen maksaa valmistajilla miljoonia, jopa kymmeniä miljoonia. Toki näyttelyt ovat tärkeä osa markkinointia ja mielikuvien rakentamista, mutta vastaavien summien ohjaaminen muualle herättää entistä enemmän kiinnostusta. Etenkin, kun nykyisellään valtaosa autoista julkaistaan erillisissä tapahtumissa, eikä enää autonäyttelyissä perinteiseen tapaan. Nykyään on harvinaista herkkua, mikäli näyttelyissä näkee jotain, mistä ei ole nähnyt jonkinlaista "salakuvaa".

Näyttelyiden kävijämäärien perusteella niille on kuitenkin edelleen tilausta. Sadattuhannet ihmiset ovat kiinnostuneita tutustumaan autouutuuksiin ja eri merkkien väliseen vertailuun näyttelyt ovat parhaita mahdollisia paikkoja. Turhan pröystäilyn ja kilpavarustelun puuttuminen ei haittaa tästä näkökulmasta lainkaan. Kun itse tuotteet ovat tapahtuman keskipisteenä, ei oheistoimintoihin tarvitse keskittyä liikaa. Vain aika näyttää, olemmeko kahden vuoden päästä vielä Frankfurtin autonäyttelyssä, vai millä tavalla tutustumme uutuusmalleihin.

Kuvat: Mikko Autio

Lue lisää autouutuuksista oheisten linkkien kautta:
Uusi Land Rover Defender – hyppy yli sukupolvien
Tässä tulee ensimmäinen täyssähköinen tila-auto premium-luokkaan
Dronet ajovaloina ja muut Audin villit visiot – tällainen on Frankfurtissa esittäytynyt AI:Trail
Mercedes-Benz Vision EQS – sähköisten tähtikeulojen tulevaisuuden lippulaiva
Sähköä ilmassa – Mini esitteli täyssähköversion ja isomman akun lataushybridiin
Tuotantovalmis Honda e on kohtuuhintainen sähköauto ja ihastuttavan lähellä alkuperäistä konseptia
BMW tarjoaa tulevaisuudennäkymät – muhkeat munuaiset pystyssä ja vaakana
ID.3 on uuden sukupolven sähköauto – mukana myös merkin uusi logo
Opelin uusi sähköauto sai hinnat – Corsa-e alkaen 33 712 euroa
Tässä on odotettu täyssähköauto Porsche Taycan – 800 volttia, 761 hevosvoimaa ja 1 050 newtonmetriä

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.