ID.3 on uuden sukupolven sähköauto – mukana myös merkin uusi logo

DGolfin mittainen sähköauto Volkswagen ID.3 on vihdoin täällä. Jopa 550 kilometriä yhdellä latauksella kulkeva uutuus esittelee samalla sekä sähköautoperheen alun että Volkswagenin uuden logon.

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Saksalaismerkki ottaa suuren harppauksen sähköiseen suuntaan, vaikka itse auto on vain Golfin mittainen. Volkswagen ID.3 on Volkswagenin ensimmäinen uudelle sähköautoja varten suunnitellulle MEB-alustarakenteelle rakennettu täyssähköauto. Kaikki ID.-mallit tulevat olemaan myös jatkossa sähköautoja, joten jäämme odottamaan jatkoa. 

Volkswagen ID.3 tulee myöhemmin tarjolle kolmella eri akkukapasiteetilla, mutta ensimmäisenä saatavilla olevat ID.3 1st -erikoismallit on varustettu keskikokoisella (58 kWh) akulla. Tämä 58 kilowattitunnin akkupaketti tarjoaa 420 kilometrin toimintamatkan (WLTP). Akku saa 8 vuotta tai 160 000 kilometriä kattavan takuun.

Lataus hoituu ID.3 1st -malleissa maksimissaan 11 kW:n (AC) ja pikalataus 100 kW:n teholla (DC). Pikalataus tarkoittaa tässä tapauksessa, että toimintamatkaa on mahdollista kasvattaa jopa 290 kilometriä puolessa tunnissa. Sähkömoottori tuottaa tehoa 150 kW maksimiväännön ollessa 310 Nm, joiden avulla saavutettava huippunopeus on 160 kilometriä tunnissa.

Lisää vaihtoehtoja

Myöhemmin tarjolla tulee kaksi muutakin akkuvaihtoehtoa. Pienimmän akkukoon nettokapasiteetti on 45 kWh, joka mahdollistaa noin 330 km toimintamatkan (WLTP). Akkua voidaan ladata maksimissaan 7,2 kW:n teholla (AC) ja 50 kW:n teholla (DC). Sama 1st -erikoismalleista tuttu 100 kW:n pikalatausmahdollisuus on saatavilla lisävarusteena.

Suurin akkuvaihtoehto tulee olemaan 77 kWh, joka mahdollistaa noin 550 km toimintamatkan (WLTP). Akkua voidaan ladata maksimissaan samalla 11 kW:n teholla (AC) kuin 1st -mallia, mutta pikalataukseen on tarjolla jopa 125 kW:n teho (DC).

Sähkömoottori, tehoelektroniikka ja vaihdelaatikko on integroitu taka-akselille. Akku on sijoitettu alustaan sekä tilan säästämiseksi että matalan painopisteen saavuttamiseksi. Lisälaitteita löytyy auton etuosasta, joka auttaa paketoinnin ja painojakauman kanssa.

Muotoiltu sähköautoksi

Muodoista lupailtiin konseptiautolla jo Pariisissa vuonna 2016. Samoja piirteitä on yhä nähtävissä ehkä jopa yllättävänkin paljon, vaikka tuotantoversioon on toki jouduttu tekemään kompromissejä käytettävyyden, kustannusten ja esimerkiksi törmäystestien armoilla. Näistä huomaa esimerkiksi kuinka a-pilareita on yritetty keventää piilottelemalla niitä korkeakiiltoisen mustan pinnan alle.

Valmistaja väittää sähköautouutuutta Kuplan ja ensimmäisen Golfin kaltaiseksi edelläkävijäksi, joten täytettävät saappaat ovat suuret. Volkswagen ID.3 lupailee noin Golfin mittaiseen autoon (4 261 mm) erityisen vaikuttavia sisätiloja, jota auttaa auton nurkkiin sijoitettujen pyörien sallima verrattain pitkä akseliväli (2 765 mm). Pienet ylitykset vaikuttavat voimakkaasti myös ulkonäköön.

Auton omamassa on 1 719 kilogrammaa ja lastauskapasiteetti varustelusta riippuen noin 500 kilogrammaa. Tavaratilan tilavuus on 385 litraa ja tämän laajentamiseksi on saatavilla erillinen pidike, johon voidaan kiinnittää maksimikuormaltaan 75 kilogramman pyöränkuljetus- tai muu teline. Auton ilmanvastuskertoimeksi on ilmoitettu 0,27. 

Muutama muotoiluyksityiskohta kiinnittää huomion. C-pilarista löytyy timanttikuvioinen ID. Honeycomb -kalvo ja lasinen takaluukku erottuu tumman värinsä ansiosta. ID.3 1st -erikoismallin panoraamakatto on koko Volkswagen malliston suurin.

ID.3 ei ole vain yksi uusi malli, sillä se aloittaa sähköautojen perheen. Saman muotokielen voi kuvitella toistuvan jatkossa myös muissa ID-malleissa. Keulan suuret ilmanottoaukot loistavat poissaoloaan ja keulalta löytyy tuulilasikameran tiedon perusteella mukautuvat matriisi-led-ajovalot.

Varustelusta

Sisätiloissa luotetaan aikaisempaa enempää näyttöjen tietoon ja käytännössä kaikkia toimintoja käytetään koskettamalla kosketusherkkiä painikkeita - vain sähkösäätöiset ikkunat ja hätävilkut tekevät poikkeuksen. Tietoviihdejärjestelmää ohjataan 10-tuumaiselta kosketusnäytöltä ja myös kuljettajan mittaristo on täysin digitaalinen. Lisävarusteena on mahdollista hankkia seuraavan sukupolven heijastusnäyttö (Augmented Reality Head Up Display). 

Turvallisuusjärjestelmistä ID.3 sisältää ympäristönvalvontajärjestelmän hätäjarrutustoiminnolla ja jalankulkijatunnistuksella sekä kaistanpito- ja kaistanvaihtoavustimen. Mukavuusjärjestelmistä tarjolla on pysäköintiavustin peruutuskameralla sekä avaimeton lukitus ja käynnistys. Vakiovarusteinen pysäköintitutka osaa nyt jarruttaa automaattisesti törmäyksen uhatessa aina pysähdyksiin saakka – peruutettaessa 1,5–10 km/h nopeuksista ja eteenpäin ajettaessa 2,5–10 km/h nopeuksista.

Alussa 1st -erikoismalli

ID.3 1st tulee saataville kolmella eri varustelutasolla, joista perusversio sisältää navigaatiojärjestelmän, mukautuvan vakionopeudensäätimen ACC, DAB+ digitaalisen radion, istuinlämmityksen ja ohjauspyörän lämmityksen, keskikyynärnojat edessä, Mode 2 –latauskaapelin ja 18-tuumaiset vanteet. Suomeen tulevissa autoissa on aina myös lämpöpumppu.

Kalliimmassa ID.3 1st Plus –erikoismallissa tämän päälle tarjotaan peruutuskamera, avaimeton lukitus ja käynnistys Keyless Access Advanced sekä 19-tuuman vanteet. Sisätiloissa rahalla saa kaksi USB-C-liitäntää, design-istuimet sekä ambient-sisävalaistuksen ja matriisi-led-ajovalot.

Huippuversio ID.3 1st Max sisältää lisäksi lisättyä todellisuutta sisältävän tuulilasinäytön (Augmented Reality Head Up Display), Beats-äänentoistojärjestelmän, suuren panoraamakattoluukun sekä 20-tuuman vanteet.

Saksassa perusmallin hinnaksi on jo ehditty lupailla alle 30 000 euron lukemia. Suomen autovero kohtelee sähköautoja suhteellisen silkkisesti, joten ero ei välttämättä ole valtaisa. Tuotanto alkaa Zwickaussa marraskuussa ja ensimmäisten autojen toimitukset alkavat kesällä 2020.

 

Kuvat: Mikko Autio

Lue lisää Volkswagenista:
Erikoinen I.D.-konsepti Volkswagenin ykköstähti Pariisissa – Kupla vai ei?
Ensituntumat uudistuneesta Volkswagen Passatista – peruspäivityksiä ja hienohiontaa
Onko tässä sähköautojen Golf? Volkswagen ID.3 haluaa liikuttaa kansaa

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden avausjakson ensiesitys nähdään maanantaina 16.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat su 22.9. klo 14.30 ja ma 23.9. klo 14.00 MTV3:lla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.