Vauhtikaksikon matkatarinoita osa 1: Jeep Grand Cherokee 4xe

Vauhtikaksikko aloittaa uuden kauden seikkailut Jeep Grand Cherokeella, joka on varustelti Summit Reserve -varustetasolla. Matkalla pysähdytään nauttimaan rallimuisteloista Jyväskylän suurajojen Savon erikoiskokeella.

Syksy saa ja Teknavin Vauhtikaksikko, Markku Alén ja Marko Terva-aho ovat valmiusasennossa syksyn koitoksiin jo aamuvarhain, korvantaukset pestyinä ja tasku täynnä käsikirjoituksia tulevalle kaudelle. Perehtyminen automallistojen tuoreimpaan tarjontaan sekä moottoriurheilun ilmiöiden maailmaan à la syksy 2024 saa siis luvan alkaa.

Alleen veijarit ottavat aitoa Amerikan mallia (Pirkanmaan alueella, toim.huom.). Yhdysvaltalainen ylpeys Jeep saakin dollarihymyn huulille. Jenkkiläiseen peruskalustoon kuuluvan Jeepin mallisto on vahvistunut entisestään ja ikoninen 7-aukkoinen etusäleikkö hymyilee nyt entistä leveämmin myös euroopan markkinoilla. Malliston mahtipontisin Jeep Grand Cherokee on saapunut mantereellemme entistä tuoreempana ja lataushybridiversiona. 

-Tämä on hieno auto ja mä olen aina halunnut ajaa jenkkiautoilla, Alén paljastaa herkemmän puolensa.

Jeep Grand Cherokeen vaihteisto on 8-pykäläinen alennusvaihteistolla ja nelivedolla. Yleellinen Summit Reserve -varustetaso tarjoaa monenlaista herkkua, muun muassa ilmajousituksen. Tilavissa sisätiloissa silmiin pistää puun ja tumman nahan tuoma koreus. Oman extransa tuo viisi vuotta sitten Jeepin kanssa yhteistyöhön ryhtynyt hifilaitteiden valmistaja McIntosh, jonka äänentoistolaitteisto 19 kaiuttimella luo särmää kokonaisuuteen.

-Tämä on oikein hyvä kone. Siinä ne on onnistuneet hienosti. Tässä on hieno vaihdelaatikko, kahdeksanvaihteinen automaatti. Pelittää todella hienosti ja äänetön. Ja tänne on vaivaton sisääntulo, kun penkit on korkealla, ei tartte tulla kenkälusikan kanssa, Alén kehuu.

“Rallimiesten Linnanmäki”

Tunnetusti Vauhtikaksikko on kovin tunteikas pari ja niin tälläkin kertaa. Lempäälän suunnalla kun ollaan, Alén poikkeaa Savon erikoiskokeella, jota ajettiin Jyväskylän suurajoissa useasti 1980- ja 1990-luvuilla. Muisteloihin mukaan otetaan langan toiseen päähän myös Ilkka Kivimäki, Alénin entinen kartturi. Savon erikoiskokeen miehet voittivat 1992, allaan Toyota Celica.

-Se on tommonen rallimiesten Linnanmäki, yhtä hauskaa. Siellä vauhti oli niin kova, että linjan piti onnistua. Kallistumat mutkissa on väärinpäin verrattuna siihen, mitä linjaa haluat ajaa. Jos aikoi uskaltaa, täytyi olla taitoa uskallukseen, Kivimäki muistelee.

Vajaan kahdeksan kilometrin erikoiskoe on liukas ja vaativa. Tien pinta on niin sanottua torpparin asfalttia. Alusta on kova ja sora hyvin tiukkaan pakkaantunutta.

-Jos sä menet tänä päivänä Jyväskylään rallia katsomaan, niin mun mielestä näin jyrkkää pätkää ei siellä tänä päivänä löydy; ylös alas ja koko ajan käännöksiä, Alén vertaa.

Vauhtikaksikon päivä meinaa loppua kesken, ennenkuin todella pääsevät maastoon räpiköimään. Vaan kun kyseessä on Jeep Grand Cherokee, pakkohan se vähän on tieltä poiketa ja jostain hiekkakuopan reuna löytää.

-Saishan tää kalusto kestää vielä muutaman jakson, että päästäisiin oikeisiin kohteisiin. Kilometrejä olis jäljellä vielä muutama sata, kuuluu Terva-Ahon epätoivoinen huuto. 

Katso lisää ensi viikolla, kun Teknavin Vauhtikaksikko tapaa Kalle Rovanperän 5 vuoden tauon jälkeen!

LUE MYÖS

Veikka Gustafssonin ajossa Jeep Grand Cherokee PHEV 4xe

Tulevaisuuden teknologiaa autoihin tehdään ohjelmistoilla

Auto ja persoona: Janni Hussi kannustaa tiehyvinvointiin

SEURAA TEKNAVIA SOSIAALISESSA MEDIASSA

Löydät meidät FacebookistaInstagramista ja YouTubesta.