Ajoneuvojen turvalaitteet siirtyvät enenevissä määrin ohjelmiston puolelle. Onnettomuuksia voidaan estää olemassa olevalla teknologialla, saatavaa tietoa yhdistelemällä.
Saksalainen Bosch on merkittävä toimija paitsi kuluttajaelektroniikassa, mutta myös autojen valmistuksessa. Vaikka merkkiä itsessään ei ehkä heti yhdistä autoihin, Bosch on yksi maailman suurimmista elektroniikan toimittajista eri autovalmistajille ja monista automerkeistä löytyykin juuri Boschin valmistamia elementtejä.
Saksan Renningenissä sijaitsee Boschin tuotekehitysyksikkö. Tiloissa esiteltiin kehityksessä olevia, ajoturvallisuutta lisääviä tekniikoita, joista osa on jo tulossa kuluttajille ja osa on vielä kehitysvaiheessa.
Momentin vähentäminen koodilla
Philip Depes, Development Engineer Boschilta, esittelee auton tasapainoa parantavaa järjestelmää. Jos kuljettaja joutuu tekemään yllättävän väistöliikkeen, esimerkiksi väistäessä hirveä, ajotietokone tunnistaa ajoneuvoon kohdistuvan momentin ja vähentää aktiivisen jousituksen vastusta toisella puolella. Tämä vähentää auton heilumista, jousituksen ottaessa momentin paremmin vastaan ja halliten ajoneuvon tasapainoa.
Kokeilemme koeradalla hirven (ohjaustötteröiden) väistämistä useaan otteeseen 80 kilometrin tuntivauhdista, avustimen eri asetusten kanssa. Viimeisessä vaiheessa, koko avustinjärjestelmän ollessa käytössä, auton heilunta tuntui selvästi vähentyneen. Kaupunkimaasturi tuntui madaltuneen, jolloin heilumisen aiheuttamaa vääntöä väistöliikkeessä ei enää tuntunut. Etenkin verrattuna ensimmäiseen väistöön, jossa koko kartturi heilui pitkin autoa.
Mielenkiintoista tässä järjestelmässä on se, että se perustuu täysin ohjelmistoon. Väistöliikkeen havainnointiin sekä jousituksen säätämiseen tarvittava teknologia löytyy jo ajoneuvoista. Tarvitaan vain koodi yhdistämään nämä.
Algoritmien kartoittamat ajoradat
Ajaessamme koeradalle sijoitetun töyssyn päältä, Jan Pepke, Boschin Senior Expert Connectivity näyttää kartalle ilmestyvän tien epätasaisuuden. Käytännössä tämä tieto olisi perässä ajavan käytettävissä ja auto varoittaisi häntä tiessä olevasta vauriosta. Sama periaate on käytössä kokeillessamme liukkaankelinrataa.
-Moottorin hallintayksikön ajamat algoritmit tunnistavat liukkaat tieolosuhteet, sekä muita vaaroja tiellä, Pepke sanoo.
Noin sekunnin kuluttua näyttöön ilmestyy varoitukset liukkaasta ajoradasta.
-Nyt saamme lisädataa liukkaasta esteestä. Näyttö kertoo, että data on siirtynyt pilvipalveluun. Data on välittömästi perässä tulevien autojen käytössä, Pepke lisää.
Ajoradan kuntoa kartoittava järjestelmäkin perustuu täysin ajoneuvoissa jo olevaan teknologiaan. Eri algoritmit mittaavat auton kulkua ja tekevät sen perusteella havaintoja tiessä olevista vaurioista tai muusta huomioitavasta. Merkinnöillä on rajallinen voimassaoloaika, ellei toinen ajoneuvo päivitä niitä. Tällä hetkellä tekniikka on kehitysvaiheessa ja edellyttäisi muun muassa yhtenäistä järjestelmää, jonka kautta tieto jaettaisiin kaikkien saataville.
Maltillinen kehitys
Boschin toimitusjohtaja, Stefan Hartung seuraa teknologian kehitystä aitiopaikalta. Hän näkee kuitenkin kehityksen vaativan laajempaa pohjaa.
-Jotta saamme itseohjautuvat autot, meidän täytyy ensin rakentaa kohtuuhintaisia avustavia järjestelmiä, jotka vähentävät vahinkoja ja parantavat ajoa. Seuraavat järjestelmät vähentävät kuljettajan rasitusta ja mahdollistavat esimerkiksi käsien irrottamisen ratista. Kuljettajan tulee kuitenkin edelleen seurata tietä. Näiden myötä näemme, ovatko itseohjautuvat ajoneuvot edes mahdollisia.
Hartung uskoo maltilliseen kehitykseen teknologiassa. Uudet mallit toimivat vain, jos ihmiset käyttävät niitä ja niiden infrastruktuuri on kohtuuhintainen.
-Pidän ominaisuuksista, jotka parantavat minua kuljettajana. Esimerkiksi se, että järjestelmä tunnistaa mutkan märän pinnan ja estää auton luisumisen. Se on toimivaa kehitystä.
LUE MYÖS
Vauhtikaksikon matkatarinoita Osa 1: Jeep Grand Cherokee
Auto ja persoona: Janni Hussi kannustaa tiehyvinvointiin
SEURAA TEKNAVIA SOSIAALISESSA MEDIASSA
Löydät meidät Facebookista, Instagramista ja YouTubesta.