Tesla käynnisti sähköautojen todellisen esiinmarssin vuonna 2012 Model S:llä. Tesla on saanut pitää isojen ja korkeamman hintaluokan autojen markkinaa omassa hallussaan, mutta haastajia alkaa ilmaantua.
Sähköautot tulevat yleistymään lähivuosina merkittävästi. Isot ja perinteiset autonvalmistajat ovat tuoneet ripeällä tahdilla markkinoille hybridejä, ja lähivuosina monet valmistajat esittelevät lukuisia täyssähköautoja. Samaan aikaan markkinoille on myös tulossa paljon uusia tulokkaita.
Yksi niistä on Kiinasta ponnistava Byton, joka esitteli Las Vegasissa järjestettävillä CES-messuilla ensimmäisen liikkuvan prototyypin. Pelkäksi uudeksi sähköautoksi nimittämisen sijaan valmistaja lupaa Bytonin olevan ensimmäinen uuden sukupolven älylaite, joka on osana omistajansa elämää. Ihan tyhjästä Byton ei ole lähtenyt mukaan autoalalle, vaan valmistajan tiedotteen mukaan taustalta löytyy johtajatason henkilöitä muun muassa BMW:ltä, Teslalta, Googlelta ja Applelta.
Ulkoisesti kyseessä on vajaan viiden metrin mittainen katumaasturi. Auto tulee tarjolle sekä taka- että nelivetoisena. Takavetoista versiota liikuttaa eteenpäin 200 kW:n (272 hv) tehoinen ja 400 Nm vääntävä sähkömoottori. Auton pohjasta löytyvän akuston koko on 71 kWh, minkä turvin auton toimintasäteeksi luvataan 400 kilometriä. Nelivetoinen versio tarjoaa tehoa 350 kW (476 hv) ja vääntöä 710 Nm. Tässä tapauksessa akuston kapasiteetti on 95 kWh ja tällä voimalinjalla valmistaja lupaa toimintamatkaksi 520 kilometriä. Puolen tunnin pikalatauksella on mahdollista saavuttaa akuston 80 prosenttinen lataus, millä puolestaan pääsee taittamaan matkaa reilun 400 kilometrin verran.
Sisätiloja hallitsee iso koko kojelaudan levyinen näyttö. Leveyttä näytöllä on kiitettävät 1,25 metriä, ja tämä pääasiassa eleille ohjattava näyttö on käytettävissä kaikilta neljältä istuinpaikalta. Myös kuljettajan edestä ohjauspyörän keskeltä löytyy yksi näyttö auton ajamiseen liittyvien asioiden hallintaan, ja takapenkkiläisillä on omat näyttönsä. Ohjauspyörästä huolimatta auto on varustettu myös autonomiseen ajamiseen kykenevillä järjestelmillä. Multimediajärjestelmä puolestaan on toteutettu yhteistyössä Amazonin kanssa, minkä myötä auton puheohjauksen kautta voi myös hyödyntää Alexan tietoutta.
Varsinaisesti jotain uutta käyttäjäkokemukseen Byton tuo kuljettajan tunnistamisen suhteen. Auto on avattavissa kasvojentunnistuksella, johon tarvittavat kamerat löytyvät B-pilarista. Istuin on varustettu painon tunnistuksella, minkä lisäksi autolle voi antaa tiedot sykkeestä, verenpaineesta sekä veren happipitoisuudesta. Näitä tietoja jakamalla Byton voi olla kuljettajansa henkilökohtainen terveysassistentti.
Sähköistymisen lisäksi yhteiskäyttöautoilu lisääntyy jatkuvasti, ja myös tämä on otettu Bytonin tapauksessa huomioon. Rekisteröitynyt kuljettaja tunnistetaan hänen noustessa mihin tahansa Bytoniin, minkä avulla hän saa omat asetuksensa aina käyttöön.
Valmistaja lupaa Bytonin tulevan Kiinan markkinoille vuonna 2019. Tämän jälkeen malli tulee tarjolle Yhdysvalloissa ja Euroopassa vuonna 2020, minkä jälkeen mallisto laajenee ainakin samalla konstruktiolle perustuvalla. Ensimmäisen mallin hinnaksi valmistaja ilmoittaa 45 000 dollaria.
Kuvat: Valmistaja