Koeajossa BMW M135i xDrive ­– virran viemänä

BMW:n uusi 1-sarja perustuu edeltäjistä poiketen etuvetoiseen perusrakenteeseen. Ominaisuudet ovat pääasiassa kohdallaan, mutta pala persoonallisuutta on menetetty.

Tykkäsimme

Alustasta

Voimalinjasta

Emme tykänneet

Aliohjautuvuudesta

Vaisusta äänimaailmasta

Hinta alkaen 59 473 €
Koeajoauto 67 099 €

BMW:n ensimmäinen kompaktien viisiovisten autojen luokkaan sijoittuva 1-sarjalainen nähtiin vuonna 2004. Tämä sekä vuonna 2011 esitelty toisen sukupolven 1-sarjalainen erottuivat kilpailijoistaan tässä kokoluokassa harvinaisella pitkittäin asennetulla moottorilla sekä takavetoisuudella. Kolmannen sukupolven myötä nämä erikoisuudet jäävät historiaan.

Uusi vuoden 2019 puolella nähty 1-sarjalainen hyödyntää BMW-perheen muista malleista tuttua tekniikkaa. Etuvetoinen uutuus perustuu kompaktien autojen pohjalevylle, jota hyödynnetään esimerkiksi BMW X1:ssä ja X2:ssä, 2-sarjan tila-autoissa sekä Mini Countrymanissa. Ratkaisu on helppo perustella tuotantokustannuksilla ja käytännöllisyydellä, mutta persoonallisuuden näkökulmasta ratkaisu harmittaa.

Perusrakenteen muutoksen myötä auton pituudesta on pystytty nipistämään viisi milliä, vaikka sisäsitilat ovat kasvaneet. Leveys ja korkeus puolestaan ovat kasvaneet maltillisesti. Muotoilullisesti mittasuhteet ovat muuttuneet varsin paljon ja aiempaa kiilamaisempaa sivuprofiilia korostetaan vahvasti nousevalla kylkipokkauksella. Keulan ilmettä hallitsevat BMW:n nykytyylin mukaisesti massiivisen kokoiset munuaiset, ja auton takaosassa korostetaan leveyttä viirumaisilla ja lähelle auton keskilinjaa ulottuvilla takavaloilla.

Sisätiloissa vallitsee vahvasti BMW:n isommista malleista tuttu ilme. Perinteisen mittariston paikalle on tarjolla näytöllä toteutettu ratkaisu ja keskikonsolista löytyvät ajamiseen liittyvät toiminnot sekä iDrive-multimediajärjestelmän käyttökytkin ja pikavalinnat. Nykytyyliin keskikonsolin iso näyttö tottelee myös kosketusta.

BMW on tuonut kiihtyvään tahtiin M-kirjaimia mallistoonsa ja niinpä myös uuden 1-sarjan malliston lippulaiva tunnetaan nimellä M135i. Ensimmäisen sukupolven aikana mallistoon kuului nykyisen kanssa samaan teholuokkaan sijoittuva ”normaali” malli, eli 135i. Toisen sukupolven myötä tehot nousivat hieman ja nimen eteen lisättiin M-kirjain. Käytännössä siis M-kirjaimen ja kolmen numeron yhdistelmät ovat perusmalliston urheilullisimpia versioita, joihin on lisätty hieman enemmän M-osaston tyyliä. Näitä versioita ei kuitenkaan pidä sekoittaa niin sanotusti oikeisiin M-sarjalaisiin, jotka ovat edelleen oma lukunsa BMW:n mallistossa.

M-kirjaimen lisääminen toki avaa markkinoinnillisia mahdollisuuksia, mutta etenkin alan harrastajille se kirjain synnyttää myös odotuksia. Ja tässä tiivistyy uuden M135i:n suurin ongelma. Se ei herätä tunteita samalla tavalla kuin M-auton kuuluu tehdä. Tämä auto toimisi aivan yhtä hyvin, ja vastaisi odotuksiin paremmin, jos sen nimi olisi 135i.

Auton käynnistys ei herätä suurta huomiota tai innostusta, sillä nelisylinterin voimanlähde on äänimaailmaltaan hillitty. Ensimmäisestä liikkeellelähdöstä lähtien voimalinjan sulava toiminta vakuuttaa. 8-portainen automaattivaihteisto hoitaa tehtävänsä tyylikkäästi ja pirteästi alhaalta vääntävä moottori varmistaa vaivattoman ajoelämyksen. Alustan viritys on napakka, mutta ei liioitellun kova. Nykypäivään jopa poikkeuksellisesti vakiona ei ole säädettävää iskunvaimennusta, mutta hyvin säädetyn kokonaisuuden kohdalla sitä ei jää kaipaamaan.

Vauhdikkaammin edetessä autosta kuitenkin löytyy M-kirjaimelle katetta. Etenkin alustan toiminta vakuuttaa haastavissakin epätasaisuuksissa, mutta myös moottori yllättää pirteydellään. Voimanlähde intoutuu kierrosten noustessa ja tarjoaa miellyttävän ripeää kyytiä punarajan lähestyessä. Pidon rajoja etsiessä etuvetopohjaisuus tulee kuitenkin valitettavan selvästi esille, ja auto on perusluonteeltaan varsin aliohjaava. Ohjaus ei tarjoa mitään erityistä nautintoa, mutta perusjämäkkä olemus tarjoaa luonnollisen vasteen ja kohtuullisen tuntuman.

Uusi M135i xDrive on tasapainoinen kokonaisuus. Se tarjoaa ennen kaikkea ripeää suorituskykyä ja napakan ajettavuuden. Etenkin M-kirjaimella varustettuna auto kuitenkin jättää hieman kylmäksi äänien ja leikkisyyden näkökulmasta. Joku jää varmasti kaipaamaan edellisen sukupolven kuutoskoneen maukkaita ääniä ja takavetoista perusluonnetta.

Uusi BMW M135i on Risto Virtasen testissä Teknavin uuden tv-kauden avausjaksossa, jonka ensiesitys nähdään sunnuntaina 15.3. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ BMW:n uuden 1-sarjalaisen tehoversio.

KENELLE Bemarin pienokaisen tehoversiota haluavalle.

AJETTAVUUS Uusi 1-sarjalainen perustuu BMW:n etuvetopohjalle, mutta normaalissa ajossa tämä ei varsinaisesti tule esiin. Perusajettavuudessa on BMW:lle tyypillistä jämäkkyyttä sekä alustassa että ohjauksessa, ja auto tottelee kuljettajan pyyntöjä tarkasti vauhdikkaammassakin etenemisessä. Edeltäjään verrattuna perusrakenteen muutos tulee kuitenkin esille liukkaissa olosuhteissa; vanhan Ykkösen hauska yliohjautuvuus loistaa poissaolollaan ja uusi M135i puskee isot munuaiset edellä hanakasti tangentin suuntaan.

SUORITUSKYKY Moottorikokojen pieneneminen ei ole mitenkään poikkeuksellista nykyaikana, mutta silti BMW:n siirtyminen 6-sylinterisestä kaksi pyttyä pienempään herättää huomiota. Voimavarojen osalta kone palvelee edeltäjän veroisesti, eli suorituskyky on miellyttävän vaivaton. Moottori vetää nöyrästi alhaisilta kierrosluvuilta lähtien ja meno jatkuu pirteänä ylärekisteriin saakka. Nopeasti toimiva automaattivaihteisto kruunaa kokonaisuuden.

TILAT Uusi perusrakenne ja poikittain keulalla oleva moottori kuitenkin tehostavat tilankäyttöä, mutta Ykkössarjalainen on edelleen kompaktin luokan auto. Kuljettajan paikalla ergonomia on BMW:lle tuttuun tapaan kohdillaan ja säätövarat riittävät monen mittaisille. Takapenkillä kaipaisi lisää tukea sekä istuinosasta että selkänojasta. Tavaratila edustaa kokoluokassaan normaalia tasoa.

MALLISTO Ykkösen keulalle on tarjolla lippulaivamallin lisäksi 103 kW (140 hv) tarjoava kolmisylinterinen 1,5-litrainen bensakone, sekä 110 ja 140 kW (150 ja 190 hv) versiot 2,0-litraisesta dieselistä. Pienemmät koneet ovat aina etuvetoisia ja tarjolla manuaalina sekä automaattina. Tehokkaampi diesel on tehoversion tavoin aina automaatti ja nelivetoinen. Malliston hinnat alkavat pikkubensan 29 944 eurosta.

BMW M135i xDrive
Polttomoottori
1 998 cm3, R4 turbo
Teho 225 kW (306 hv) / 5 000-6 250 r/min
Vääntö 450 Nm / 1 750-4 500 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 4,8 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 7,9 l/100 km
CO2-päästöt 180 g/km
Mitat Pituus 4 319 mm, leveys 1 799 mm, korkeus 1 434 mm, akseliväli 2 679 mm
Omamassa 1 600 kg
Perävaunumassa jarruin Ei sallittu
Tavaratila 380-1 200 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Mikä BMW se tällainen on? Ei takavetoa eikä kuutoskonetta
Etuvetoinen BMW 1-sarjan sedan onkin nimeltään 2-sarjan Gran Coupé​​​​​​​
Rallilegenda Markku Alénin vauhtiseikkailut jatkuvat – Teknavin uudet jaksot MTV3:n sunnuntai-illoissa​​​​​​​​​​​​​​

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 19. tuotantokauden avausjakson ensiesitys sunnuntaina 15.3. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat la 21.3. klo 17.00 ja su 22.3. klo 15.30 MTV3:lla.