Koeajossa Opel Astra – vaivatonta menoa dieselin turvin

Astra on tuonut Opelin takaisin elävien kirjoihin. Mallisto on hyvin varusteltu ja kilpailukykyisesti hinnoiteltu.

Tykkäsimme

Varustelusta

Moottorista

Emme tykänneet

Isoista katvealueista

Isojen vanteiden haitoista

Hinta alkaen 25 760 €
Koeajoauto 30 510

Opel ui varsin syvissä vesissä muutamia vuosia sitten. Nyt valmistaja on kääntänyt uuden sivun ja aloittanut erittäin vahvan nousun uuden Astran myötä. Malli on vakuuttanut kansainvälisesti ja se palkittiin muun muassa Vuoden Auto 2016 -tittelillä Geneven autonäyttelyssä. Sitä ennen Astra voitti myös suomalaisten automedioiden valitseman Vuoden Auto Suomessa 2016 -tittelin.

Kaikki moottorivaihtoehdot ovat uusia ja mallisto laajenee hiljalleen tehokkaampaan suuntaan. Tämänkertaiseen koeajoon valikoitui keskimmäinen tehoversio dieselistä kattavalla Innovation-varustelulla.

Ensivaikutelma on aina tärkeä. Musta, isoilla vanteilla ja kromikoristeilla varustettu Astra näyttää hyvältä. Se antaa huomattavasti itsevarmemman vaikutelman kuin hiljattain ajamamme vakiovarusteilla ollut hinnaston aloittava malli. Tästä huolimatta hintaero ei nouse täysin poskettomaksi, vaan parempi varustelu kustantaa esimerkiksi koeajetun auton yhteydessä noin 2 200 euroa. Myös moottorin teholukema nousee paremman varustelun valinnan yhteydessä 110-hevosvoimasta lukemaan 136 hevosvoimaa.

Astra on varsin linjakas ilmestys joka suunnasta
Melko jyrkästi nouseva kylkiprofiili ja aikaisin alaspäin taittuva kattolinja tuovat ilmeeseen pientä coupémaisuutta
Isot vanteet ja matalaprofiiliset renkaat näyttävät hyvältä, mutta lisäävät sisämelua ja heikentävät mukavuutta

Auto oli myös varustettu noin 580 euron arvoisella Innovation-kampanjapaketilla, joka tuo varusteluun mukaan muun muassa navigoinnin, peruutuskamerallisen aktiivisen pysäköintiavustimen, kuolleen kulman varoittimen sekä urheiluistuimet. Näiden lisäksi autoon oli poimittu listalta täysnahkaverhoilu (1 171 e), ja viihtyvyyden kruunaavat penkkien tuuletus ja kuljettajan istuimen hierontatoiminto (230 e).

Keskimmäinen Opelin dieselmoottoreista tarjoaa kuljettajalle 136 hevosvoimaa. Tämä aiempaa sivistyneempi turbodiesel liikuttaa kompaktiluokan autoa vaivattomasti, ja etenkin 320 newtonmetrin vääntö tekee maantienopeuksissa matkanteosta mukavaa. Ainoastaan korkeammilla kierroksilla on havaittavissa pientä puutumista. Kaikkiaan ajokokemus on hyvin vaivaton ja myös kuusiportainen vaihteisto toimii sulavasti.

Opel on onnistunut löytämään alustaan varsin sopivan kompromissin ajettavuuden ja mukavuuden suhteen. Hiljattain ajamaamme perusmalliin verrattuna isoilla ja näyttävillä vanteilla varustettu Astra on kyllä aavistuksen äänekkäämpi ja pintakovempi, mutta vastapuolella on tarkempi ajettavuus etenkin mutkaisemmilla teillä. Pelkästään rengaskoon tekemä vaikutus juuri mukavuuteen ja ajettavuuteen onkin hyvä tiedostaa autoa hankkiessa. Tästä syystä kannattaa kokeilla samaa autoa erilaisella rengastuksella, jos siihen vain on mahdollisuutta.

Kokonaisuudessaan Astra tarjoaa hyvin varustellun auton kilpailukykyiseen hintaan. Mallisto täydentyy pian myös meidän markkinoilla tärkeällä Sports Tourer -farmarilla, minkä myötä hyvän myyntimenestyksen voi odottaa jatkuvan.

Opel Astra 1.6 CDTI ecoFLEX
Moottori
1 598 cm3, R4 turbodiesel
Teho 100 kW (136 hv) / 3 500 r/min
Vääntö 320 Nm / 2 000 – 2 250 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
0-100 km/h 9,6 s
Huippunopeus 205 km/h
EU-kulutus 3,9 l/100 km
CO2-päästöt 103 g/km
Mitat Pituus 4 370 mm, leveys 1 809 mm, korkeus 1 485 mm, akseliväli 2 662 mm
Omamassa 1 350 kg
Tavaratila 370-1 235 l

Astra oli varustettu LED-ajovaloilla Kaksiväriset vanteet sopivat hyvin mustan auton pariksi Astra voi kantaa ylpeänä Opelin merkkiä keulallaan Mittariston keskinäyttö on vakiomallia isompi Perän terävä vaakapokkaus korostaa leveyttä kuten myös leveät takavalot Peilit ovat erillään A-pilareista, mutta luovat silti ikävän ison katveen etuviistoihin Ohjaamon ergonomia on pääasiassa kohdallaan, mutta näyttöä joutuu hieman kurottelemaan Keskusnäytön käyttöliittymä on melko nopeasti opittavissa Ilmastointiin ja lämmitysten napit ovat yhdessä kasassa keskikonsolissa Ajamista auttavat järjestelmät löytyvät vaihdekepin etupuolelta Nahkaverhoillut sporttipenkit tarjoavat hyvät säätövarat ja ovat tukevat Säädöt tapahtuvat sähköllä ja kuljettajaa hemmotellaan hieronnalla Takatilat ovat riittävät, mutteivät mitenkään poikkeukselliset luokassaan Kattoikkuna tuo mukavasti valoa ohjaamoon Tavaratila on selkeän muotoinen, mutta melko matala

Lue lisää Opel Astrasta:
Koeajo: Laihdutuskuuri teki ihmeitä Opel Astralle
Vertailu: Kolme kolmipyttyistä taistossa – Ford Focus vs. Kia Ceed vs. Opel Astra
Koeajossa Vuoden Auton aloitusmalli – Opel Astra 1.0 Turbo​
Lisää potkua Astraan – uudet tehomallit sekä bensa- että dieselmallistoon​

Kuvat: Mikko Autio