Koeajossa Vuoden Auton aloitusmalli – Opel Astra 1.0 Turbo

Opel esitteli täysin uuden Astran viime vuonna ja auto on saanut paljon kiitosta osakseen. Palkintojen joukosta löytyvät muun muassa juuri Genevessä myönnetty Vuoden Auto 2016 ja myös Vuoden Auto Suomessa 2016 -tittelit.

Tykkäsimme

Moottorista

Mukavuudesta

Emme tykänneet

Isoista katvealueista

Vakiopenkkien tuesta

Hinta alkaen 20 981 €
Koeajoauto 21 560 €

Uusi Astra on äärimmäisen tärkeä malli Opelille. Se ei ole viime vuosina pystynyt kilpailemaan kunnolla missään luokassa markkinajohtajien kanssa, mutta Astran myötä tilanne näyttää huomattavasti valoisammalta. Autoon on panostettu paljon ja ero edeltäjään on yksinkertaisesti todella iso.

Tutustuimme syksyllä Astraan uudella 1,4-litraisella bensakoneella varustettuna. Numeroihin nähden (150 hv / 230 Nm) se ei täysin vakuuttanut suorituskyvyltään, mutta kokonaisuutena auto jätti positiivisen vaikutelman. Otimme nyt mielenkiinnolla ajoon malliston aloittavan version, joka on varustettu 1,0-litraisella kolmisylinterisellä bensaturbolla.

Kolmisylinteristen tarjonta on kasvanut nopeasti kompaktien autojen luokassa. Tämä on helppo perustella keveydellä, eikä turboahtimien myötä käyttöominaisuuksistakaan tarvitse tinkiä. Päinvastoin etenkin alavääntö on usein vapaasti hengittäviä nelisylinterisiä parempaa.

Vakiona Astran tietä valaisevat halogeenivalot
Myös takavalot on toteutettu perinteisillä halogeenipolttimoilla
Nopealla vilkaisulla avoimia pölykapseleita saattaisi luulla alumiinivanteiksi

Ratin takana huomio kiinnittyy alkuun kolmisylinteriselle ominaiseen pörisevään käyntiääneen. Astran tapauksessa ääni on kuitenkin eristetty hyvin eikä, eikä se rajumpia kiihdytyksiä lukuun ottamatta kuulu juurikaan sisälle. Myös kolmisylinteriselle tyypilliset värinät on onnistuttu tasapainottamaan hyvin.

Moottorin äänien lisäksi myös muussa äänieristyksessä on onnistuttu. Järkevän kokoisella vakiorengastuksella rengasmelu jää miellyttävän alhaiseksi. Matkustusmukavuuden suhteen vain penkki ja sen tarjoama tuki etenkin sivuttaissuunnassa jättää toivomisen varaa. Kokemuksen mukaan tämä korjaantuu kohtuulliseen hintaan (noin 900 e) saatavilla monisäätöisillä urheiluistuimilla. Ajettavuudeltaan uusi Astra on miellyttävän mukavuuspainotteinen. Myös tässä rengastuksella on paljon merkitystä ja myös aina haastavat terävät poikittaussaumat ylittyvät pehmeästi. Isommissa heitoissa kori tekee varsin laajan, mutta hallitun liikkeen. Vauhdikkaammassa ajossa suhteellisen pehmeäkylkinen kitkarengas hukkaa parhaan tarkkuuden ohjauksesta, mutta tämä ei muodostu häiritseväksi tekijäksi.

Kokonaisuudessaan miellyttävän ajokokemuksen kruunaa positiivisesti yllättävä ja pirteä moottori. Litraiseksi se tarjoaa hienosti alavääntöä, mikä tekee kulmapyörittelystä vaivatonta. Auto jaksaa kulkea myös maantienopeuksia vaivatta, mutta suurimmilla sallituilla moottoritienopeuksilla kierrosluku alkaa nousta kuuluvalle tasolle viisiportaisesta vaihteistosta johtuen.

Ohjaamon yleisilme on moderni. Kojelaudassa ei ole paljoa nappeja, vaan monia toimintoja säädellään keskusnäytön valikoiden kautta. Käytön kannalta keskikonsolin painikkeet saisivat olla aavistuksen kookkaammat ja näyttö voisi olla sentin tai pari kuljettajaa lähempänä. Monia toimintoja kuitenkin tulee käytettyä ajon aikana, ja nyt niiden käyttäminen vaatii katseen pitämistä poissa tiestä suhteellisen pitkän ajan.

Pellin alla piileskelee kolmisylinterinen turbomoottori
Uuden Astran ohjaamo on jo perusmallissa varsin tyylikäs. Iso näyttö kuuluu vakiovarustukseen
Perusmittaristo ajaa asiansa mainiosti. Oleellinen informaatio on helposti saatavilla

Koeajossa ollut Astra oli yhtä varustepakettia lukuun ottamatta hinnat alkaen -malli. Vakiovarustelu kattoo muun muassa ilmastoinnin, 7-tuumaisen viihdejärjestelmän näytön, vakionopeudensäätimen sekä nahkaverhoillun ja lämmitettävän ohjauspyörän. Houkuttelevasti noin 580 euroon hinnoiteltu Enjoy More -kampanjapaketti tuo vakiovarustelun päälle muun muassa automaatti-ilmastoinnin, pysäköintitutkat eteen ja taakse sekä sadetunnistimen.

Astran perusvarustelu on kattava ja hinta kilpailukykyinen. Toisin sanoen auto tarjoaa hyvän vastineen rahalle, mikä on yksi tärkeimmistä arvosteluperusteista Vuoden Auto -valinnoissa. Sekä eurooppalaisten että suomalaisten automedioiden keskuudessa valituksi tuleminen ei ole sattumaa. Astraan on panostettu paljon, ja se näkyy myös perusmallissa.

Opel Astra 1,0 Turbo ecoFLEX
Moottori 999 cm3, R3 turbo
Teho 77 kW (105 hv) 4 500 r/min
Vääntö 170 Nm / 1 800 – 4 250 r/min
Vaihteisto 5-vaihteinen manuaali
0-100 km/h 11,2 s
Huippunopeus 200 km/h
EU-kulutus 4,3 l/100 km
CO2-päästöt 99 g/km
Mitat Pituus 4 370 mm, leveys 1 809 mm, korkeus 1 485 mm, akseliväli 2 662 mm
Omamassa 1 263 kg
Tavaratila 370-1 235 l

Astran muodoissa on paljon tuttua edellisestä mallista Linjoihin on kuitenkin tuotu modernia ilmettä aavistuksen kulmikkaammilla leikkauksilla Vakiopenkit eivät miellytä etenkään istuinosa tuen osalta Keskimittainen mahtuu istumaan takana hyvin. Kolmelle aikuiselle tulee ahdasta ensimmäisenä hartiatilan osalta Kuljettajan paikalta kat Keskikonsoli on pelkistetty ja toimiva Pysäköintitutka kuuluu lisävarusteiseen Enjoy More -pakettiin Ilmastoinnin napit ovat hieman turhan pienet Näyttö jää aavistuksen turhan kauas ja sen kurottelu on ikävää liikenteessä ollessa Pyyhkijät jäävät kauas A-pilarista ja pyyhkimätön osuus heikentää näkyvyyttä entisestään

Kuvat: Mikko Autio

Lue lisää Opel Astrasta:
Koeajo: Laihdutuskuuri teki ihmeitä Opel Astralle
Vertailu: Kolme kolmipyttyistä taistossa – Ford Focus vs. Kia Ceed vs. Opel Astra​