Tilava täyssähköauto BYD Tang tarjoaa mielenkiintoisia ratkaisuja tilaratkaisuissa. Malli on myös varustettu uusimmilla ajoturvallisuuden avustimilla.
BYD Tang on automarkkinoiden uutuus, 7-paikkainen tilava täyssähköauto, joka tarjoaa runsaan määrän ajo- ja turvallisuustoimintoja sekä monipuolista käytännöllisyyttä. Teknavin toimittaja Anniina Pohjonen otti koeajoon auton, joka on kerännyt muun muassa viisi tähteä Euro NCAP turvallisuustesteissä.
-Ulkoapäin katsottuna BYD Tang on hienostunut mutta myöskin esteettisen dynaaminen. Uuden Tangin ulkoasua onkin uudistettu merkittävästi. Keulan ilmettä eli niin kutsuttua uuden sukupolven Dragon Face -muotoilua hallitsevat kulmikkaat LED-ajovalot sekä huomion kiinnittävä, BYD-logolla varustettu maskipaneeli. Keulan muotoilu on myös sähköautolle tyypilliseen tapaan hyvin umpinainen. Sivuprofiililtaan korin linjat ovat selkeät ja jatkettu ikkunaprofiili venyttää muotoilua visuaalisesti sopivan sporttiseksi. Takaluukun muotoilu on hieman kapeneva ja takaa löytyy myös korin levyinen kolmiulotteinen takavalo, joka jokseenkin korostaa auton leveyttä.
Takatilan luukku aukeaa sähköisesti ja tavaratilaa ennen istuinrivien muuttelua on 235 litraa ja kun molemmat rivit taitetaan alas tilavuudeksi saadaan 1655 litraa. Viisipaikkaisena tarjolla on 940 litraa. Vetokykyä autolla on 1500 kiloa.
-Korkeuden ansiosta kyytiin nouseminen on vaivatonta ja kolmannelle riville menemistä helpottaa se, että nämä uloimmat penkit on mahdollista kallistaa eteenpäin. Jalkatilaa sekä päätilaa on oikein riittävästi ja istuintuntuma on mukava. Selkänojien kulmaa on mahdollista säätää. Takaa löytyy myös langaton latausalusta sekä usb-c -portit puhelimen lataukseen. Sitten on myös tuuletusräppänät ja isofix kiinnitykset.
-Ohjaamon ensivaikutelma on selkeä ja siisti. Huomaa että täällä on käytetty laadukkaita materiaali valintoja. Pinnat on pehmeitä ja laadukkaan oloisia, joka luo kyllä heti ylellistä tunnelmaa. Tätä tunnelmaa lisää myös tyylikäs muokattavissa oleva tunnelmavalaistus. Istuimet on nappanahkaverhoillut ja niissä on sähkösäädöt, ilmastoinnit ja lämmitykset sekä hierontatoiminto. Löytyy myös panoraamakattoluukku, jossa aurinkosuoja mikäli tuntuu, että luonnonvaloa tulvii liikaa sisään. Monitoimiratin takana on reilun 12 tuuman digitaalimittaristo ja keskellä reilun 15 tuuman keskinäyttö, joka on mahdollista kääntää sähköisesti pysty- tai vaaka-asentoon.
BYD Tang tarjoaa älykkään nelivetojärjestelmän
Tang vastaanottama suurteholaturin maksimiteho on 170 kilowattia. Akkukapasitettia autossa on 108 kilowattituntia ja latausaika 30:stä 80 prosenttiin on 30 minuuttia. WLTP:n mukainen toimintamatka akulle on 530 kilometriä. Auto tukee myös yleistyvää mallia, jossa auton akustoa voi käyttää liikkuvana virtalähteenä ulkoisille sähkölaitteille kuten sähkötyökaluille. Tehoa on tarjolla jopa 4 kilowattia.
Autosta löytyy sähkömoottorit molemmilta akseleilta, jotka yhdessä tuottavat 380 kIlowattia eli 570 hevosvoimaa tehoa ja jopa 700 newtonmetriä vääntöä. Nollasta sataan auto kiihtyy 4,9 sekunnissa. Kulkupelin pysähtymisestä huolehtivat järeähköt BREMBON jarrut.
BYD Cloud Services -palvelun avulla käyttäjän on mahdollista hallita autoa etänä BYD sovelluksen kautta. Käyttäjä voi lukita auton, avata ja sulkea ikkunat, aktivoida ilmastoinnin sekä tarkastella jäljellä olevaa toimintamatkaa tai latausaikaa.
-Vaihteenvalitsin autossa on helppokäyttöinen ja auto lähtee liikkeelle tosi vaivattomasti. Kaasupolkimen tuntuma on herkkä ja ohjaus sopivan tehostettu. Kääntyvyys ja käsiteltävyys autossa on ketterä älykkään AWD nelivetojärjestelmän ansioista joka siis säätää voiman jakoa jatkuvasti eri olosuhteiden mukaan.
Alustaltaan uusi Tang on varustettu tavallisella MacPherson jousituksella, joka tarjoaa vakaan tuntuman tiehen.
-Tällaista perinteistä maantietä ajettaessa ohjaustuntuma on tarkka ja kyyti mukavaa. Lisäksi älykäs DiSus-ohjausjärjestelmä tarjoaa eri vaimennusominaisuuksia vakauden ja mukavuuden parantamiseksi. Tämä perustuu parametreihin kuten ajotapa, ohjauskulma, kaasupolkimen asento ja ajonopeus
Kuljettajaa avustavia järjestelmiä ja lisävarusteita Tangista löytyy muun muassa kaistavahti, kaistanvaihtoavustin, ennakoiva törmäysvaroitin, automaattinen hätäjarrutus, adaptiivinen vakionopeudensäädin, ovenavausvaroitin, liikennemerkkitunnistus ja 360 kamera.
-Nyt kun on kytketty SPORT-ajotila päälle, auto vastaa kaasuun välittömästi ja 530 hevosvoimaa ja 700 newtonia kiihdyttää auton kyllä todella ripeästi radalle sopiviin nopeuksiin, vaikka autolla kuitenkin on omamassaa reilut 2600 kiloa.
-Raskaasta omamassasta huolimatta, auto taittuu mutkiin suhteellisen vaivattomasti ja älykäs neliveto huolehtii vetopidosta korin kallistuessa. Jo maantiellä ajaessa huomio kiinnittyi ohjauksen tarkkuuteen, joka säilyy kyllä myös näin vauhdikkaammin ajettaessa.
Vaikka auton maavara ja korirakenne on jokseenkin korkea tämän tyyppiseen ajoon niin silti alusta kyllä taistelee kiitettävästi kallistumisia vastaan.
-BYD Tang on erittäin positiivinen ajokokemus. Auto on monipuolinen ja käytännöllinen kokonaisuus, jossa yhdistyy mukavuus ja suorituskyky nykyaikaisella tavalla. Unohtamatta kuitenkaan turvallisuutta sekä runsasta toimintamatkaa.
LUE MYÖS
Koeajo:Polestar 3 ja skandinaavista minimalismia
Vauhtikaksikon matkatarinoita osa 3: “Kalle jum#%@*ta, nyt vedit tappiin!”
SEURAA TEKNAVIA SOSIAALISESSA MEDIASSA
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, YouTubesta, TikTokista ja LinkedInista.