Uudistuneessa Opel Mokkassa ei ole muuta yhteistä edeltäjäänsä kuin nimi. Aavistuksen pidemmästä akselivälistä huolimatta uusi Mokka on edeltäjäänsä 125 mm lyhyempi. Opel Mokka tarjoaa silti samat tutut tilat jopa viidelle matkustajalle ja 350 litran tavaratilan. Kompakti katumaasturi innostaa sekä ulkonäöllään, ajo-ominaisuuksillaan että vakiovarusteillaan. Mokka-mallisto on täydentynyt nyt täyssähköisellä Mokka-e:llä.
Uusi Mokka-e tarjoaa neljä eri varustetasoa, joista edullisin Comfort sisältää muun muassa led-valot edessä ja takana, sähköisen seisontajarrun, törmäysvaroittimen, kaistavahdin ja -avustimen sekä 7-tuumaisen mittaristonäytön. Kalliimmat Innovation Plusja GS Line Plus varustetasot lisäävät vakiovarusteisiin esimerkiksi automaattisen ilmastoinnin, 17- tai 18-tuumaiset kevytmetallivanteet, sähkösäätöiset sivupeilit LED-valoilla, kuljettajan ja etumatkustajan istuinten 6-suuntaiset säädöt, peruutuskameran ja pysäköintitutkan taakse. Executive edustaa Opelin varustetasojen huippua ja tuo mukanaan muun muassa Matrix LED -mukautuvat ajovalot, mukautuvan vakionopeudensäätimen, kuljettajan 12 tuuman digitaalinäytön ja nahkasisustuksen. Täysssähköisessä Mokka-e:ssä on lisäksi vakiona mm. automaatti-ilmastointi ja 7,4 kW ajoneuvon sisäinen laturi (OBC) sekä 1-vaihe Mode 3-latauskaapeli.
Positiivinen ensivaikutelma
Koeajoimme lyhyesti täyssähköisen Opel Mokka-e:n ja kokemus oli sekä innostava että positiivinen. Ajettavuudeltaan uusi Mokka-e on vaivaton ja haluttaessa myös sähäkkä. Mokka-e:ssä akku on sijoitettu alas rungon sisään matalan painopisteen ylläpitämiseksi. Tämä varmistaa, että dynaamiset ominaisuudet ovat täysin verrattavissa kevyempiin polttomoottoriversioihin. Urheilullisimmassa ajotilassa auto vastaa viiveettä kaasuun sekä toimii erittäin hyvin niin maantiellä kuin kaupungissa. Ohjaus on kevyt, mutta silti tuntuma tiehen säilyy. Alusta ottaa pehmeästi vastaan kaikki tien epätasaisuudet ja korkeamman maavaran ansiosta autolla pääsee paikkaan kuin paikkaan. Auton korkeus on juuri sopiva autoon istuttaessa, joten autoon on helppo mennä sisään ja vastaavasti helppo nousta ulos. Ohjaamossa on hyvin tilaa sekä edessä että takana. Istuimet on toteutettu tyylikkäästi nahka/alcantara – yhdistelmällä.
Mittariston lisäksi ohjaamossa on nykytyylin mukaisesti paljon näyttöpinta-alaa. Kuljettajalla on edessään vakiona 7-tuumainen mittaristonäyttö, joka on kasvatettavissa myös 12-tuumaiseksi. Kojelautaan on samaan tasoon mittariston kanssa sijoitettu multimediajärjestelmän kosketusnäyttö. Se on vakiona 7-tuumainen, mutta parempien varustelujen yhteydessä koko on suurempi 10-tuumainen.Ajossa vaihteistoa sekä ajotiloja on helppo käyttää. Auton ulkoilme on sporttisesti särmikäs. Uudet adaptiiviset LED Matrix- ajovalot täydentävät keulan kokonaisuuden.
Mokka-e:n 50Kwh akun toimintamatka riippuu toki auton käytöstä ja vallitsevista olosuhteista, mutta kaupungissa ja maantiellä ajettaessa akkua kuluu yllättävän vähän. Autolle onkin luvattu WLTP-syklin mukaisesti 324 kilometrin toimintamatka. Mokka-e:llä lähdettäessä pidemmälle matkalle, latauksesta ei tarvitse murehtia sillä akun voi ladata pikalatauspisteessä parhaimmillaan 80% tehoon puolessa tunnissa. Suomeen tuotavat Mokka-e:t on varustettu kolmivaiheisella 11 kW AC-laturilla ja DC-pikalatausta auto tukee 100 kW tehoon saakka. Valmistaja antaa akulle kahdeksan vuoden takuu. Pirteä (136Hv /260 Nm, 9 sekuntia 0-100km/h) ja kompakti katumaasturi huolitelluilla yksityiskohdilla on varteenotettava vaihtoehto niin teknisesti ja toiminnallisesti jokapäiväiseen käyttöön.
Uuden Mokka-e:n myynti on käynnissä ja ensimmäiset autot ovat jo saapuneet Suomeen. Opel Mokka-e maksaa edullisimmillaan noin 34 990 euroa.
Kuvat: Nenna Kalsi
Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa! Löydät meidätFacebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.