Opelin suosikkiluokan katumaasturi siirtyy toiseen sukupolveen – mukaan myös täyssähköversio

Opel Mokka on ollut markkinoilla jo vuodesta 2012 lähtien. Oli siis korkea aika siirtyä toiseen sukupolveen.

Nykypäivänä harvat automallit saavuttavat niin pitkää malli-ikää kuin ensimmäisen sukupolven Opel Mokka. Toki tämän kompaktin katumaasturin elinkaaren varrelle mahtui useita pienempiä uudistuksia, mutta perusrakenteen ikä alkoi näkyä tuotteessa. Nyt on aika siirtyä täysin uuteen malliin.

Opel_Mokka_esittely_2020

Uusi Opel Mokka perustuu PSA-konsernin kompaktien autojen hyödyntämälle CMP-pohjalevylle. Sama perusrakenne löytyy esimerkiksi Opel Corsasta ja Peugeotin, DS:n sekä Citroenin vastaavan kokoluokan autoista. Kokonaispituutta Mokkalla on yli 12 senttiä vähemmän kuin edeltäjällä ja pituudeksi kirjataan kompaktit 4,15 metriä. Akseliväli puolestaan on käytännössä sama kuin edeltäjässä ja tilojen luvataan olevan samalla tasolla. Tavaratilaa Mokka tarjoaa 350 litraa.

Opel_Mokka_esittely_2020

Ulkoisesti uusi Mokka esittelee täysin uutta muotokieltä Opelin mallistossa. Se on ensimmäinen tuotantomalli, jonka keulassa nähdään uusi Opel Vizor -maski. Selkeät vaakalinjat ja terävät päiväajovalot antavat keulalle ryhdikkään ilmeen. Kulmikkaat pokkaukset jatkuvat sivuprofiilissa, minkä lisäksi huomio kiinnittyy lyhyisiin koriylityksiin. Kulmikas tyyli jatkuu myös auton takaosaan.

Ohjaamossa on nykytyyliin paljon näyttöpinta-alaa. Kuljettajan edessä on vakiona 7-tuumainen mittaristonäyttö, joka on kasvatettavissa myös 12-tuumaiseksi. Kojelautaan samaan tasoon mittariston kanssa sijoitettu multimediajärjestelmän kosketusnäyttö on myös vakiona 7-tuumainen, mutta parempien varustelujen yhteydessä 10-tuumainen. Opelille tyypilliseen tapaan esimerkiksi lämpötilojen säädöt löytyvät edelleen omasta fyysisten painikkeiden paneelista.

Valinnanvaraa käyttövoimissa

Mokka tulee tarjolle perinteisillä polttomoottoreilla sekä täyssähköautona. Bensiiniä polttavat vaihtoehdot hyödyntävät monista konsernituotteista tuttua 1,2-litraista kolmisylinteristä turbokonetta, josta tulee tarjolle 74 kW (100 hv) ja 96 kW (130 hv) tehoversiot. Dieselvaihtoehtona toimii 1,5-litrainen nelisylinterinen moottori, joka tarjoaa tehoa 81 kW (110 hv). Kaikkien parina toimii vakiona 6-vaihteinen manuaalivaihteisto ja tehokkain bensa on tarjolla myös 8-portaisella automaattivaihteistolla.

Opel_Mokka_esittely_2020

Täyssähköversio puolestaan tunnetaan nimellä Mokka-e. Se on muiden voimalinjojen tapaan konsernisisaruksista tuttu, eli sähkömoottori tarjoaa tehoa 100 kW (136 hv) ja akuston kapasiteetti on 50 kWh. WLTP-syklin mukaisesti Mokka-e:n toimintamatka yhdellä latauksella on 324 kilometriä. Suomeen tuotavat autot on varustettu kolmivaiheisella 11 kW AC-laturilla ja DC-pikalatausta auto tukee 100 kW tehoon saakka.

Uuden Opel Mokkan hinnat alkavat pienemmän bensiinikoneen 19 990 eurosta. Dieselmallin hintalapussa lukee 23 843 euroa ja automaattivaihteinen bensaversio kustantaa 23 990 euroa. Täyssähköversio puolestaan lähtee kaupasta matkaan 34 990 eurolla.

Uuden Mokkan ennakkomyynti on käynnissä ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen arviolta huhtikuussa 2021.

Kuvat: Mikko Autio

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa! Löydät meidät
Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.