Esittelyssä Mercedes-Benz GLB – katumaasturimalliston tuorein täydennys

Katumaastureiden markkinat kasvavat tasaiseen tahtiin ja jokainen valmistaja haluaa oman osansa. Mercedeksen vastaus kompaktien katumaasturien kasvavaan kysyntään on täysin uusi malli GLB.

Suomeen kesällä 2020

Automaailmassa eletään katumaastureiden nousukautta ja eri kokoluokkiin esitellään uutuuksia tasaiseen tahtiin. Autojen jatkuvan kasvun myötä myös itse autoluokkien määritelmät ovat venyneet ja uusimpana esimerkkinä tästä toimii Mercedeksen täysin uusi katumaasturimalli GLB.

Muotoilullisesti GLB tarjoaa muihin Mercedeksen katumaastureihin verrattuna laatikkomaisempaa muotoa, mutta toki muotokielessä on vielä matkaa itse G-sarjaan. Pystysuora keula ja selkeän tasaiset pinnat antavat kokonaisuudelle tasapainoisuutta. Mittasuhteet ovat kokonaisuudessaan varsin onnistuneet ja ilmeessä on myös lapsenomaista sympaattisuutta.

Uutuus perustuu saksalaisvalmistajan kompaktien autojen käyttämällä NGCC-pohjalevylle. Tämän perusteella autosta myös puhutaan kompaktin luokan katumaasturina, vaikka fyysinen koko ei tätä luokittelua puollakaan. GLB:llä on mittaa 4 646 millimetriä, minkä myötä se on vain 36 milliä nykyistä GLC:tä lyhyempi. Jos autoa vertaa Mercedeksen edelliseen keskikokoiseen katumaasturiin eli GLK-malliin, on nyt esiteltävä uutuus 118 milliä pidempi. Akseliväli on yli 2,8 metriä, mikä on puolestaan 10 senttiä enemmän kuin nykyisessä B-sarjalaisessa.

Tilaa ja monipuolisuutta

Halusipa sitten puhua kompaktin luokan autosta, tai ei, niin GLB tarjoaa varsin hulppeat sisätilat. Kuljettajan ympäristön tyyli on tuttua A- ja B-sarjalaisista. Ohjaamosta löytyy kaksi näyttöä, joiden koko riippuu varustelusta. Mercedeksen uusimman multimediajärjestelmän käyttöliittymä tunnetaan nimellä MBUX ja sitä voi käyttää keskikonsolista löytyvän kosketuslevyn lisäksi myös kosketusnäytön kautta. Järjestelmän käyttö vaatii pientä opettelua ja joissakin tilanteissa visuaalisuus on mennyt käyttöliittymän käytettyvyyden edelle. Comand-järjestelmään verrattuna kyseessä on kuitenkin iso askel positiiviseen suuntaan.

Pitkä akseliväli on helppo huomata takapenkillä. Tilaa on todella runsaasti, mutta valitettavasti istuin ei tarjoa juurikaan tukea sivusuunnassa istuinosan tai selkänojan osalta. Reisituki on kuitenkin B-sarjalaisen tapaan huomattavasti parempi kuin matalammassa A-sarjalaisessa.

Tilan lisäksi takaistuimet tarjoavat muunneltavuutta suorastaan tila-automaiseen tapaan. Toisen istuinrivin selkänojat ovat kaadettavissa jaolla 40:20:40. Tämän lisäksi selkänojien kaltevuus on säädettävissä ja istuimia voi liikuttaa pituussuunnassa 140 millimetrin verran, mikä mahdollistaa tiukassa paikassa kriittiset lisälitrat tavaratilan puolelle. Viisipaikkaisen version tavaratila on perusmuodossaan 570 litraa, takaistuin etuasentoon liikutettuna 760 litraa ja toinen istuinrivi kaadettuna 1 805 litraa. Tämän lisäksi myös etuistuin on mahdollistaa varustaa taittomahdollisuudella, jolloin suurin lastauspituus on 2,66 metriä.

Ainoana Mercedeksen kompaktiluokan autona GLB on tarjolla myös 7-paikkaisena. Tavaratilan lattiasta nousevat kaksi lisäistuinta on tarkoitettu turvallisuussyistä vain alle 168 senttisten käyttöön, mutta testimielessä kokeiltuna myös noin 180 senttinen matkustaa kolmannella istuinrivillä kunhan toisen istuinrivin kanssa voi neuvotella säätövaran hyödyntämisestä. Lisäistuimet nappaavat perusmuodossaan tavaratilasta 70 litraa, ja käytössä ollessaan tavaratilaa jää käytettäväksi 150 litraa. Laajimmillaan tavaratilaa on tarjolla 1 680 litraa.

Modernit moottorit

Uusi GLB on varustettu A- ja B-sarjalaisista tutuilla moottorivaihtoehdoilla. Alkuvaiheessa bensakoneiksi on tarjolla 1,3-litrainen M 282 -moottoriperheeseen kuuluva GLB 200, joka tarjoaa tehoa 120 kW (163 hv) ja vääntöä 250 newtonmetriä. Tämän yhteydessä GLB on aina etuvetoinen ja voima välitetään tiehen 7-portaisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta. Tehokkaampi perusbensa kulkee nimellä GLB 250 4Matic. M 260 -perheen 2,0-litrainen moottori tarjoaa 165 kW (224 hv) sekä 350 newtonmetriä ja on varustettu aina 8-portaisella kaksoiskytkinvaihteistolla sekä nelivedolla. Kaikki dieselmoottorit ovat Mercedeksen muista henkilöautoista tuttua OM 654 -moottoriperhettä ja siitä on tarjolla kolme tehoversiota (85 kW (116 hv) ja 280 Nm, 110 kW (150 hv) ja 320 Nm, 140 kW (190 hv) ja 400 Nm). Kaikki on aina varustettu 8-portaisella kaksoiskytkinvaihteistolla, pienin vaihtoehto on aina etuvetoinen, keskimmäinen tarjolla etuvedon lisäksi nelivetona ja tehokkain on aina neliveto. Normaalissa ajotilassa nelivedon voimanjako oletuksena on 80:20 suhteessa etu- ja taka-akselin kesken, Sport-asetuksella jako on 70:30 ja Off-road-ajo-ohjelmalla 50:50, mutta nykytyyliin voimaa välitetään parhaiten pitäville pyörille. Maavaraa GLB tarjoaa parhaimmillaan 200 millimetriä.

Maasto-ominaisuuksien lisäksi tarjolla on vaihtoehto vauhdikkaammasta etenemisestä pitäville. Mercedes-AMG GLB 35 4Matic on varustettu sisarmalli A 35:stä tutulla 2,0-litraisella bensakoneella, joka tarjoaa tehoa 225 kW (306 hv) ja vääntöä 400 newtonmetriä. Myös tämä versio on varustettu A-sarjalaisesta poiketen 8-portaisella kaksoiskytkinvaihteistolla. Tällä voimalinjalla kompakti katumaasturi spurttaa sataseen 5,2 sekunnissa ja saavuttaa 250 km/h huippunopeuden.

Voimalinjat saavat täydennystä ensi vuonna esiteltävästä sähköversiosta, joka tunnetaan nimellä EQB. Mercedeksen kompaktimalleista on nähty myös hybridejä, mutta niiden tulemista tarjolla GLB:n koriin valmistaja ei ole kommentoinut.

GLB on mielenkiintoinen lisä Mercedeksen mallistoon. Se on tilava ja monipuolisesti muunneltavissa, minkä lisäksi voimalinjavaihtoehtoja löytyy moneen tarpeeseen. Käytännössä se on varsin järkevän oloinen 7-paikkainen tila-auto, joka on puettu trendikkyyden vuoksi B-sarjalaista näyttävämmin katumaasturin kuoriin. GLB:n hinnat julkaistaan vuoden vaihteessa ja ensimmäiset autot saadaan Suomeen alkuvuoden aikana.

Embargosta johtuen emme voi vielä kommentoida ajotuntumia.

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Esittelyssä uusi Mercedes-Benz B-sarja – linjakkaaksi hiottu tila-auto
Ensituntuma: Mercedes-Benz A 250 e on vakuuttava lataushybridi
Koeajossa uusi tähtioppilas – Mercedeksen A-sarja asettaa riman uudelle tasolle
Ensituntuma: Mercedes-Benz CLA – muodoilla kohti menestystä

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.