BMW esitteli uuden 5-sarjan viime vuoden lopulla ja mallistoa on täydennetty kevään mittaan. Perusmalliston lisäksi tarjolle tuli pistokkeesta ladattava hybridi ja vauhdinnälkäisille M550i-versio. Nyt mallisto täydentyy myös hurjan suorituskyvyn tarjoavalla uudella dieselmoottorilla.
Mallimerkintä M550d xDrive on tuttu myös edeltävästä sukupolvesta. Uusi versio tarjoa kuitenkin kaikkea vielä asteen verran enemmän. 3,0-litraisesta kuusisylinteristä moottorista BMW on puristanut dieselautolla hurjan 400 hevosvoiman tehon, ja vääntöäkin on tarjolla 760 newtonmetriä. Malli on aina nelivetoinen ja voima välitetään moottorilta eteenpäin 8-portaisen automaattivaihteiston kautta. Moottori tulee tarjolle sekä sedan että hiljattain esiteltyyn Touring-malliin.
Uuden moottorin erikoisuus on sen ahdintekniikassa, sillä uutuusmoottorista löytyy peritä neljä turboahdinta. Näistä kaksi on niin sanottuja matalapaineturboja, jotka huolehtivat entistäkin ripeämmästä kaasunvasteesta. Nämä ahtimet ja yksi korkeapaineturbo ovat käytössä koko ajan. Neljäntenä ahtimena toimii niin ikään korkeapaineturbo, joka tulee mukaan leikkeihin vasta moottorin kierrosluvun ylittäessä 2 500 kierrosta minuutissa. Usean turbon ja monivaiheisen ahtamisen ansiosta moottori tarjoaa 450 newtonmetrin väännön jo 1 000 minuuttikierroksella.
Lopputuloksena iso auto spurttaa satasen nopeuteen 4,4 sekunnissa ja huippunopeutta kertyy 250 km/h. Valmistaja lupaa kulutuksen jäävän lukemaan 5,9 l/100km (NEDC), mutta luonnollisesti menovettä maistuu hieman enemmän voimavaroja hyödynnettäessä.
BMW ei ole vielä julkaissut Suomen hintaa M550d xDrive -mallille. Sedan on tulossa markkinoille heinäkuussa ja farmarimalli saa neljän ahtimen koneen keulalleen loppuvuodesta.
Kuvat: Valmistaja
Lue lisää uudesta 5-sarjasta:
Koeajossa täysin uusi BMW 5-sarja – pikku-Seiskan elkein
Kotimaan koeajossa uusi BMW 5-sarja – melkein kuin facelift