Mikä on pieni, pippurinen ja pistää tukan sekaisin?

No, uusi Mini Cabrio tietysti JCW-trimmissä. Vaikka avoautot eivät ole korimallina yhtä urheilullisia kuin niiden umpinaiset sisaret, katon poistaminen JCW-Ministä nostaa autoilikokemuksen hauskuutta.

Tykkäsimme

pakosarjan pulputuksesta

moottorin laajasta äänialasta

ketterästä ajettavuudesta

pidosta

Emme tykänneet

jousitus turhan kova bulevardikruisailuun

kovasta hintalisästä Cooper S -malliin verrattuna

Hinta alk. 45 926 €

Vaikka joku voisi näin lätkän MM-kisahuumassa toisin väittääkin, ne nautinnollisimmat urheilusuoritukset tehdään yleensä avoimen taivaan alla. Näin autoilussakin.

Kesän kunniaksi Mini on virittänyt lastulla kaksilitraista bensaturboa ja tuunannut sitä muutenkin JCW-logojen arvoisesti. Tuloksena on pippurinen avokas, joka on parhaimmillaan silloin, kun asetuksista kytketään päälle sport-tila. Kojelaudan keskellä oleva iso pyöreä kiekko saa kehykseensä punaisia sävyjä ja pakosarjasta alkaa kuulua hulvatonta pulputusta. Tämä auto ei todellakaan pidä meluja mahassaan.

Äänet, äänet, äänet. Nuo autoilevassa maailmassa sähköautojen myötä katoava ominaisuus pistää arvostamaan niitä. Nautitaan siis niin kauan kun se on vielä mahdollista. Avonaisen JCW:n äänimaailma on harvinaisen herkullinen. Ääniä löytyy joka lähtöön. Moottori ulvoo ja karjuu. Äänistä löytyy syvyyttä ja sävyjä; on bassoa ja tenoria. Ja kaiken kruunaavat tietysti ne vitsikkäät paukahdukset…

17-tuumaiset pyörät näyttävät Minin alla kokoistaan isommilta ja pitävät auton tiukasti kiinni tiessä. Jousitus on urheilullisen jäykkä, eli mukulakivikatuja kannattaa välttää. Sen sijaan kannattaa etsiytyä mutkateille, ja mitkä mutkikkaampia ne ovat, sen parempi. Vaikka Minin ohjaus keskialueella kaipaisikin hieman lisää tuntoa, harva auto tarjoaa vastaavanlaista ketterää ajokokemusta. Ja ne jotka sen tarjoavat, ne maksavat usein huomattavasti enemmän.

Umpinaiseen JCW:hen verrattuna kuski saattaa tuntea kattorakenteiden ja ylimääräisten koria vahvistavien rakenteiden mukanaan tuomat ylimääräiset 120 kiloa, mutta 231 heppaa riittää silti mainiosti hieman kuskin kanssa noin 1 400-kiloisen auton liikuttamiseen.

Avonaisen JCW:n äänimaailma on harvinaisen herkullinen. Ääniä löytyy joka lähtöön. Moottori ulvoo ja karjuu.

JCW-kokemus on selvästi astetta terävämpi kuin 192-heppaisen Cooper S:n kanssa. Eikä kyse ole todellakaan pelkästään ylimääräisesti 39 hevosvoimaista tai 40 newtonmetristä. Tässä autossa on selvästi enemmän fiilistä, joka alkaa jo auton ulkonäöstä.

Suomessa Mini Cabrion hinnat alkavat hieman yli 30 000 eurosta, ja Cooper S -version saa senkin alle 37 000 eurolla. Tähän nähden JCW:n lähes 46 000 euron hintalappu tuntuu kovalta. Mutta miten mitata nautintoa… Ja onhan JCW siis myös selvästi sähäkämmän näköinen niin ulkoa kuin sisältäkin. Tämän auton kanssa on helppo erottua.

Mutta tokihan myös JCW Cabriolla voi ajella kesäisillä rantabuleverdeilla ilman joissain paheksuntaa herättävää papatusta ja rähinääkin. Ajotilavalikosta kytketään vain päälle normiasento – tai peräti eco-moodi, ja auton äänimaailma ja myös luonne muuttuvat heti astetta sivistyneemmiksi. Mukavaa ei jousituksesta saa toki tekemälläkään. Urheilullisuudella on hintansa…

Mini John Cooper Works Cabrio
Moottori 1 998 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 170 kW (231 hv) / 5 200-6 000 r/min
Vääntö 320 Nm / 1 250–4 800 r/min
0-100 km/h 6,6 s
Huippunopeus 242 km/h
EU-kulutus 6,5 l/100 km
CO2-päästöt 152 g/km
Mitat Pituus 3 874 mm, leveys 1 727 mm, korkeus 1 415 mm, akseliväli 2 495 mm
Omamassa 1 310 kg
Tavaratila 160–215 l