Koeajossa uusi BMW 3-sarja – paluu omalle paikalleen

BMW:n suosituin malli uudistui isosti. Edeltäjän saamaan kritiikkiin vastattiin tarjoamalla juuri sitä, mitä 3-sarjalta on totuttu näkemään.

Tykkäsimme

Alustasta

Voimalinjasta

Emme tykänneet

Ohjauksen keskialue maantieajossa

Istuinosan heikosta tuesta

Hinta alkaen 39 382 €
Koeajoauto 74 777 €

Suosituimpien automallien uudistaminen on aina haastava tehtävä. Hyvistä ominaisuuksista halutaan pitää kiinni, mutta kokonaisuutta täytyy piristää nopeasti uusiutuvassa maailmassa.

BMW:n uusi 3-sarjalainen on tunnistettavissa mallisarjansa edustajaksi, mutta se on saanut ulkomuotoonsa lisää monenlaista särmää. Osa näistä tuntuu etsivän oikeaa paikkaansa ja ehkä muutaman linjan olisi voinut jättää vetämättäkin. Etenkin takapuskuri näyttää sopivasta kulmasta erikoisesti ulospäin työntyvältä ja takavalojen porrasmaisuus vaatii totuttelua.

Sisätilojen ilme noudattaa isommissa sisarissa viime vuosina nähtyä tyyliä. Perinteinen mittaristo on korvattu näytöllä, joka ei valitettavasti tarjoa juuri minkäänlaisia muokkausmahdollisuuksia. Keskikonsolin näyttö ja iDriven uusin versio puolestaan mahdollistaa omien suosikkitoimintojen järjestämisen halutulla tavalla aloitusnäytöille. Toimintoja ja valikoita löytyy nykytyyliin paljon ja ominaisuuksiin perehtyminen vaatii aikaa.

Ratin takaa tarkasteltuna uusi Kolmonen on miellyttävä tuttavuus. Säädettävän alustan mukavuus on edeltäjää paremmalla tasolla ja etenkin vauhdin kasvaessa alustan toiminta vakuuttaa. Ohjauksen vaste on miellyttävä ja vaste on tarkka. Ainoastaan vauhdin noustessa keskialueelle jää tunnoton ja aavistuksen epämääräinen alue, joka tuntuu suuntavakauden puutteena. Kaarteissa tämä ei luonnollisestikaan häiritse ja yhdessä alustan jämäkämmän asetuksen kanssa uusi 3-sarjalainen tarjoaa todella nautinnollista etenemistä mutkaisemmilla teillä.

Pienellä hienosäädöllä edeltäjästä muokattu voimalinja hoitaa tehtävänsä sivistyneesti ja taloudellisesti. Äänieristystä on parannettu, eikä moottorin ääni häiritse sisällä. Vaihteiston toiminta ei jätä moitteille sijaa. Kun tähän yhdistetään voimalinjan taloudellinen luonne, on kokonaisuus varsin vakuuttava paketti. Koeajon aikana kilometrejä kertyi sekä maantienopeuksilla että kaupungissa ja keskikulutus pyöri alle viiden litran lukemissa.

G20-korikoodilla tunnettu uusi 3-sarjalainen ottaa askeleita paitsi hauskemman ajettavuuden myös mukavuuden suuntaan. Nykypäivän tekniikan avulla nämä eivät tunnetusti ole toisiaan poissulkevia asioita ja BMW on onnistunut kokonaisuuden hiomisessa hienosti. Eniten toivottavaa jättää mittaristonäytän parempi hyödyntäminen – nyt muokkausmahdollisuudet ovat vähäiset ja lisäarvon sijaan tarjolla on vain perinteisiä mittareita epäselvempi näkymä.

Uusi BMW 3-sarja nähdään Risto Virtasen testissä Teknavin uuden tv-kauden avausjaksossa maanantaina 16.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ BMW:n uusin painos suositusta 3-sarjasta.

KENELLE 3-sarjalainen sopii napakkaa ajettavuutta ja modernia yleistunnelmaa arvostavalle.

AJETTAVUUS BMW:tä on perinteisesti pidetty luokkansa mittapuuna ajettavuuden suhteen. Edellinen sukupolvi sai osaltaan moitteita etenkin ohjauksen suhteen, mutta uuden mallin myötä valmistaja on panostanut alueeseen paljon. Auto tottelee tarkasti ja herkästi kuljettajan käskyjä ja auto etenee hyvin eleettömästi. Ainoastaan aivan ohjauksen keskialue on turhan tunnoton ja kevyt maantienopeuksissa, mikä aiheuttaa helposti lievää vaeltelua omalla kaistalla. Säädettävällä ja 10 milliä vakiota matalammalla alustalla 3-sarjalainen tarjoaa napakan ja tarkan ajettavuuden. Auto ei kallistele vaihdikkaammassakaan ajossa ja epätasaisuudet ylittyvät huomaamatta kaikilla asetuksilla. Pehmeimmällä asetuksella myös esimerkiksi mukulakivetykset taittuvat huomaamatta, kun taas jäykempi asetus tuo etenemiseen jämäkkyttää ja rauhallisessa ajossa pintakovuutta. Kokonaisuuden toiminta vakuuttaa entistä enemmän nopeuksien kasvaessa ja kaarteiden tiukentuessa.

SUORITUSKYKY 2,0-litrainen turbodiesel liikuttaa kasvanutta 3-sarjalaista vaivattomasti, mutta varsinaista urheilullisuutta voimalinja ei tarjoa. Vaihteisto toimii upean sulavasti ja halutessaan kuljettaja voi vaihtaa vaihteita myös itse ilman mainittavia viiveitä. Neliveto varmistaa pidon myös rajummissa liikkeellelähdöissä ja tekee luonnollisesti suuremman eron talvikäytettävyydessä.

TILAT Kolmonen on kasvanut kaikkien mittojensa osalta ja loogisesti myös sisällä tilantarjonta on parantunut. Kuljettajan paikalla ajoasennon saa säädettyä hyväksi, mutta istuinten tarjoava tuki ei tunne edeltäjän veroiselta. Etenkin istuinosasta kaipaisi napakampaa tukea, kun kyseessä ovat kuitenkin urheiluistuimet. Ajotilan valintaan liittyvät painikkeet löytyvät keskikonsolisista vaihdekepin vierestä ja iDrive-järjestelmää voi käyttää keskikonsolin pyöritettävän kytkimen lisäksi myös kosketusnäytöltä. Takana mahtuu istumaan hyvin kaksi aikuista ja entisellään säilynyt 480 litran tavaratila riittää keskimääräiseen perhekäyttöönkin. Tilan käytettävyyttä hankaloittavat sedan-korimallien tapaan lastausaukon koko ja syvyys.

MALLISTO Koeajetun dieselin lisäksi 3-sarjan keulalle on tarjolla 2,0-litrainen bensakone kahtena tehoversiona, 320i (135 kW / 184 hv) ja 330i (190 kW / 258 hv), toinen tehoversio samasta dieselistä 318d (110 kW / 150 hv), 3,0-litrainen diesel 330d (195 kW / 265 hv), lataushybridi 330e (215 kW / 292 hv) ja malliston huipulla 3,0-litraisella ahdetulla kuutoskoneella varustettu M340i (275 kW / 374 hv). Kaikki mallit ovat automaattivaihteisia, nelisylinteriset bensakoneet sekä keskimmäinen diesel ovat tarjolla sekä taka- että nelivetoisina, pienin diesel sekä hybridi ovat aina takavetoisia, ja molemmat tehokkaimmat vaihtoehdot ovat aina nelivetoisia. Kuten koeajoyksilön hinnastakin voi päätellä varustelu on lähinnä mielikuvituksesta ja lompakosta kiinni.

BMW 320d xDrive
Polttomoottori
1 995 cm3, R4 turbo
Teho 140 kW (190 hv) / 4 000 r/min
Vääntö 400 Nm / 1 750-2 500 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 6,9 s
Huippunopeus 233 km/h
EU-kulutus 5,9 l/100 km
CO2-päästöt 155 g/km
Mitat Pituus 4 709 mm, leveys 1 827 mm, korkeus 1 435 mm, akseliväli 2 851 mm
Omamassa 1 615 kg
Perävaunumassa jarruin 1 600 kg
Tavaratila 480 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Ensituntuma: BMW 330e – ladattava hybridi kulkee jopa 66 kilometriä sähköllä
Koeajossa uusi BMW 3-sarjan farmari – maukasta ajettavuutta ja vahvaa suorituskykyä vauhdikkaaseen farkkuarkeen

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden avausjakson ensiesitys nähdään maanantaina 16.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat su 22.9. klo 14.30 ja ma 23.9. klo 14.00 MTV3:lla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.