Teknavin Vauhtikaksikon uudessa jaksossa on testissä vuosimallin 2025 täysin uudistunut Isuzu D-Max, joka ei kumartele trendeille – vaan tarjoaa aitoa kehitystä sinne, missä sillä on eniten väliä. Uutuus on rungoltaan vahvempi, maastokelpoisempi ja varustelultaan edistyneempi. Samalla hinnat ovat jopa laskeneet aiemmasta.
Pick-upien maailmassa kymmenessä vuodessa on tapahtunut valtavasti, mikä näkyy myös Markku Alénin kommenteissa. Malli on hänelle entuudestaan tuttu, sillä Markku esiintyi Isuzun kanssa ohjelmassa jo vuonna 2012 Auto ja persoona -osiossa. Nyt D-Max pääsi uudelleen hänen testipenkkiinsä – eikä jätä kylmäksi.

”Tässä on kyl niinku päivitykset onnistuneet, jos nyt sanotaan niin on tää enemmän maastoon tehty, mut tää toimii kuitenkin asfaltilla aivan täydellisesti – matka-ajona. Ja sit tämmönen jämäkkyys, mekin kun mennään täs tämmöstä öljysoratietä ni tää on kyllä niin jämäkkä peli, että. Ja sit ei tarvii kyllä miettii onko aurattu tie talvis aikaan. Lukot kiinni ja sinne vaan”, Markku kuvailee.
Vahvempi runko, parempi ajettavuus
Vaikka ulkonäköön on tehty vain maltillisia muutoksia, alla piilee huomattava tekninen kehitys. Isuzu on vahvistanut rungon kestämään entistä kovempaa käyttöä, mikä näkyy ajettavuudessa, vakaudessa ja erityisesti maasto-ominaisuuksissa.
D-Maxin kahluusyvyys on jopa 80 senttiä, maavaraa 240 mm ja vedettävää saa perään 3,5 tonnia. Vakiovarusteisiin kuuluu perävaunun vakautusjärjestelmä, ja myös mäkilähtöavustin, alamäkihidastin sekä uusi Rough Terrain -ajotila helpottavat etenemistä vaikeissa olosuhteissa.

”Vuodelle 2025 me saatiin täydellisesti uudistunut Isuzu. Sinne on tullut turvallisuutta ja mukavuusvarusteita lisää. Moottorit ovat tulleet koko ajan taloudellisemmiksi”, kertoo Tomi Rintakallio, tuote- ja markkinointipäällikkö Nordic Automotive Trading Oy:stä.

Mukavuutta kuljettajalle ja turvallisuutta matkustajille
Myös ohjaamossa on tapahtunut selvä kehitys. Kosketusnäyttö on kasvanut 8- tai 9-tuumaiseksi, mittariston värinäyttö on nyt selkeämpi, ja ohjauspyörässä on sporttista ilmettä. Tietoviihdejärjestelmä tukee nyt myös langatonta Apple CarPlaytä ja Android Autoa.
Turvallisuus on henkilöautoluokkaa: vakiona on mukautuva vakionopeudensäädin, liikennemerkkien tunnistus, kaistavaroitin, aktiivinen kaistavahti ja kaistallapitoavustin – kaikissa varustetasoissa. Lisäksi kaukovaloavustin ja peruutuskamera tekevät ajamisesta entistä huolettomampaa.
Kolme varustetasoa, yksi selkeä tavoite
Uudistunut D-Max on saatavilla kolmessa varustetasossa: L, LX ja LS. L-malli alkaa 42 390 eurosta ja tarjoaa jo vakiona 18-tuumaiset vanteet, nelivedon ja Rough Terrain -ajotilan. LX tuo lisää mukavuutta korinvärisillä puskureilla, kevytmetallivanteilla ja lukkiutumattomalla takatasauspyörästöllä. Huipulla seisova LS maksaa 48 390 euroa ja tarjoaa mm. LED-valot, kaksialueilmastoinnin, nahkaverhoilun ja avaimettoman käynnistyksen.
Kaikki mallit toimitetaan automaattivaihteisina ja viiden vuoden (100 000 km) takuulla.

Kovia lukuja ja vielä kovempaa haastetta kilpailijoille
Isuzu D-Maxin rekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat Suomessa vuonna 2024, ja se nousi pick-up-markkinoiden kolmanneksi jättäen Volkswagen Amarokin taakseen. Uuden mallin pienemmät päästöt, edullisemmat hinnat ja parantunut varustelu tekevät siitä vahvan haastajan myös kärkikaksikolle, erityisesti Toyota Hiluxille ja Ford Rangerille.

”Kymmenessä vuodessa erityisesti pick-upeissa kehitys on ollut aivan mystinen”, toteaa Marko Terva-aho. Hänen mukaansa kolmannen sukupolven myötä D-Max koki suurimman mullistuksensa – ja nyt, uudella vuosimallilla, kehitys jatkuu vahvana.
LUE MYÖS
Testi: OnePlus 13 näyttää mallia sarjassaan
Polestarin suorituskyky-DNA ja arktinen testaus: Haastattelussa Polestarin asiantuntija
Kevätpesu palauttaa autosi maalipinnan loiston – näillä vinkeillä onnistut kotona
SEURAA TEKNAVIA SOMESSA
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, YouTubesta, TikTokista ja LinkedInista.