Automaailma sähköistyy ja nyt Bentley ottaa yhden uuden harppauksen tällä saralla, kun hybridivalikoima laajenee entisestään uuden luksuslimusiinin Flying Spur Hybridin myötä.
Bentley otti yhden uuden askeleen Beyond 100 -strategiassaan, jonka päämääränä on saada Bentley hiilineutraaliksi. Tavoitteena on, että vuonna 2026 kaikki Bentleyn mallit olisivat sähköisiä ja, että vuoden 2030 jälkeen tehtaalla valmistetaan ainoastaan täyssähköautoja. Kaikki Flying Spurit valmistetaan Luoteis-Englannissa maailman ensimmäisellä hiilidioksidineutraalilla luksusautotehtaalla.
Bentley esitteli nyt toisen hybriditekniikalla varustetun automallin Bentayga Hybridin rinnalle. Uusi voimalinja yhdistää 2,9-litraisen V6-bensiinimoottorin edistykselliseen sähkömoottorin. Tuloksena on 544 hevosvoiman yhteisteho ja 750 Nm vääntö – teho on lisääntynyt selvästi Bentayga Hybridistä. Uusi Flying Spur on kaikkien aikojen taloudellisin Bentley.
Hybridissä ei tingitä laadusta taikka suorituskyvystä
Bentleyn luksus neliovisen Grand Tourerin kolmas sukupolvi on hyvin viimeistelty kokonaisuus. Teknavi pääsi testaamaan autoa Los Angelissa. Materiaalivalinnoissa on ehkä päästy vieläkin laadukkaammalle tasolle ja yksityiskohdat on viimeisteltyjä. Jopa puu osat näyttävät ja tuntuvat paremmalta. Auton ohjaamo on suunniteltu kuljettajan tarpeita hyvin huomioiden ja toisaalta takaistuin ja sen ympäristö tarjoaa mukavat puitteet pidempääkin matkustamiseen.
Auton voimalinja tuntuu yhtä hyvältä kuin V8 sisarmalli ja vaihdelaatikko reagoi nopeasti muuttuviin tilanteisiin. Vaihdelaatikko pohjautuu Porsche Panamera 4S E-hybridiin tekniikkaan. Vaikka auto on kookas, niin kuljettajan paikalla se tuntuu pienemmältä ja helposti ajettavalta. Tietyllä tavalla auto on urheilullinen vaikka onkin limusiini. Painoa autossa ei ole kuin 50 kg enemmän verrattuna polttomoottoriversioon.
Autosta löytyy kolme sähköisen ajamisen ajotilaa: EV, Hybrid ja Hold, jotka optimoivat akuston käyttöä ajaessa. Auton oletustila on täyssähköisessä EV-ajotilassa, jota on mukava käyttää lyhyissä siirtymissä ja kaupunkiajossa. Auton takaosaan sijoitettu 14,1 kWh akusto tarjoaa sähköiseksi toimintamatkaksi noin 40 kilometriä. Bentleyn mukaan Bentayga Hybridin käyttäjiltä saadun palautteen perusteella tämän tason toimintamatka riittää useimpien asiakkaiden päivittäisiin tarpeisiin. Mielestäni sähköistys sopi hyvin Flying Spurille ja auto oli käytännössä äänetön ajettaessa kaupunkinopeuksilla, jopa epätasaisilla pinnoilla. Bentley mukaan auton ohjaamon äänet ovat vain puolet jo hiljaisesta V8 mallista ajaessa EV-tilassa.
Malli todistaa, että lataushybridin kanssa ei tarvitse tinkiä luksuksesta eikä suorituskyvystä. Ulkoisesti Flying Spur Hybrid eroaa tavallisesta mallista ainoastaan neljällä ovaalin muotoisella pakoputkella, etulokasuojan alaosan Hybrid-merkillä ja latausluukulla, joka löytyy takalokasuojasta. Flying Spur Hybrid kiihtyy 0-100 km/h 4,3 sekuntia eikä siis häviä juurikaan V8:lle, joka on vain 0,2 sekuntia nopeampi. Hybridimallin huippunopeus on 285 km/h.
Vakiona Flying Spur Hybridiin on saatavana seitsemän erilaista auton tyyliin ja luonteeseen sovitettua ulkoväriä. Laajennetussa värivalikoimassa on tarjolla yli 60 eri vaihtoehtoa. Kirkkaan kromipaketin vaihtoehtona on musta Blackline-versio, jonka mukana tulee mm. musta versio keulan Flying B -tunnuksesta.
Autoon voi valita 20 tuuman vakiovanteiden lisäksi 22 tuuman Mulliner-vanteet kolmella eri viimeistelyvaihtoehdolla tai 21 tuuman vanteet kiillotetulla, harmaaksi maalatulla tai kirkkaaksi koneistetulla viimeistelyllä.
Auto on mielenkiintoinen kuljettajan auto ja takapenkillä matka taittuu mukavasti. Ongelmaksi voi muodostua ajaako vai istuako takapenkillä. Nyt jäämme odottamaan mielenkiinnolla auton Suomi hintoja.
Bentley Flying Spur Hybrid
Moottori 2894 cm3, V6 TFSI
Teho 306 kW (416 hv)
Vääntö 550 Nm
Sähkömoottori
Teho 100 kW (136 hv)
Vääntö 400 Nm
Yhteisteho 400 kW (544 hv)
Yhteisvääntö 750 Nm
Akkukapasiteetti 14,1 kWh
Toimintamatka sähköllä n. 40 km
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 4,3 s
Huippunopeus 285 km/h
Yhdistetty polttoaineenkulutus 3,5 l/100 km
Mitat Pituus 5 316 mm, leveys 2 220 mm, korkeus 1 483 mm, akseliväli 3 194 mm
Omamassa 2 505 kg
Tavaratila 351 l
Kuvat: Bentley ja Teknavi
Lue myös:
KoKoeajossa Bentley Bentayga Hybrid – vihertävää luksusta
Koeajossa Bentley Continental GT V8 – klassinen kaksiovinen
Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa! Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.