Ajoimme uudistetun Avensiksen ensikoeajolla BMW:n dieselmoottoreilla varustetut versiot. Nyt otimme alle bensa-automaatin.
Tykkäsimme
hyvin tilaa
todistettavasti luotettava
parantuneesta ulkonäöstä
Emme tykänneet
automaatti ei kovin sujuvatoiminen
moottorin luonteesta, eikä moottorin sammutusautomatiikkaa ole lainkaan
Jo Avensiksen tuoreet BMW:n moottoreilla varustetut dieselversiot tuntuivat hieman vanhahtavalta tämän kokoryhmän tuoreisiin kilpailijoihin verrattuna, eikä niiden yhteyteen saa lainkaan automaattivaihteistoa (Teknavin Toyota Avensis Touring Sports 1.6 D-4D -koeajo). Siksi testasimme automaattia arvostaville nyt 1,8-litraisen bensakoneen portaattomalla Multidrive-automaattilla.
Tämän auton ratissa vanhahtavan tekniikan tunne sen kuin voimistuu. Suurin syy tähän on moottorin luonne ja hieman kulmikkaasti sekä etenkin liikkeellelähdössä hitaasti toimiva CVT-vaihteisto.
Toyota satsaa tällä hetkellä voimakkaasti uudella tapaa uusissa tehtaissa valmistettaviin autoihin, joten Avensikseen ei haluttu enää panostaa liikaa. Niinpä autoon tehtiin vain välttämittömimmät uudistukset. Tämä näkyy muun muassa siinä, ettei tarjolla ole lainkaan useisiin kilpailijoihin jo saatavia mukavuusvarusteita. Myös moottorin sammutusautomatiikan puute hämmentää.
Toyotan perusasiakasta tämä ei todennäköisesti suuremmin hetkauta, sillä heillä ei ole tapana juosta uuden tekniikan perässä. Tärkeämpää on se, että auto toimii luotettavasti, ja tämän Toyota on jatkuvasti todistanut.
Moni Toyotan ostaja ei myöskään aseta auton urheilullisuutta kovin tärkeäksi ominaisuudeksi, joten hieman hengetön ja laiskahkosti vääntävä bensakone ei heitä häiritse. Avensis liikkuu aivan riittävästi Suomen olosuhteisiin. Tehoa on sen verran, ettei autolla tarvitse muiden jaloissa pyöriä. Lisäksi CVT-vaihteisto huudattaa konetta sen verran epämukavasti yläkierroksilla, ettei sekään kannusta urheilullisempaan ajoon. Automaatti kiihtyy satasen vauhtiin peräti sekunnin verkkaisemmin kuin manuaaliversio.
Toyota tarjoaa halukkaille myös kaksilitraista bensakonetta, mutta siinä on vain viisi hevosvoimaa enemmän. Näin ollen valtaosa ostajista päätynee 1,8-litraiseen versioon.
Toyota Avensis Touring Sports 1.8 Valvematic Multidrive S
Hinta alk. 32 183 € (1.8 Multidrive S), 33 928 € (2.0 Multidrive S)
Moottori 1 798 cm3
Teho 108 kW (147 hv) / 6 400
Vääntö 180 Nm / 4 000
0-100 km/h 10,7
Huippunopeus 200 km/h
EU-kulutus 5,9 l/100 km
CO2-päästöt 138 g/km
Mitat Pituus 4 820 mm, leveys 1 810 mm, korkeus 1 480 mm, akseliväli 2 700 mm
Omamassa 1 415 kg
Tavaratila 543 l
Lue myös:
Koeajo: Toyota Avensis – houkuttelevilla hinnoilla kilpailijoita vastaan
Toyotalta mielenkiintoinen vastaisku VW:lle – ”Voidaan rakentaa puolta halvemmalla”