Ensituntuma: Mercedes-Benz CLA – muodoilla kohti menestystä

Mercedeksen uusi CLA tuo isommilta opittua eleganssia kompaktien autojen luokkaan.

Hinta ei tiedossa
Saksassa alkaen 31 475 €

Joku olisi saattanut luulla A-sarjan Sedanin myötä CLA:n tarinan loppuvan. Onhan kyseessä kaksi käytännössä samaan kokoluokkaan sijoittuvaa neliovista automallia. Näin ei kuitenkaan käynyt, vaan Mercedes-Benz uskoo molemmille löytyvän oma asiakaskuntansa. Onneksi CLA:n virallisessa nimessä sana Coupé, että mallien ero tulee selväksi heti kättelyssä.

Autot jakavat saman perusrakenteen, mutta CLA:ssa raideväliä on kasvatettu ajettavuuden nimissä. Loput eroavaisuudet ovatkin pääasiassa ulkonäöllisiä, ja näihin kuten myös sisätiloihin pureuduimme tarkemmin jo auton esittelyn yhteydessä.

Kuljettajan paikalla on vastassa tuttu työskentely-ympäristö. A-sarjassa nähty mittariston ja keskusnäytön ilmava asettelu antaa ohjaamolle modernin ilmeen. Lisäksi Mercedeksen uusinta multimediasukupolvea edustava MBUX on paitsi graafisesti tyylikkään näköinen, sen käytettävyys on kohdallaan. Ohjaamossa kuljettajan paikalla on hyvät säätövarat, mutta Mercedeksen muiden kompaktien mallisarjojen autojen tapaan istuinosalta kaipaisi lisää sivuttaistukea.

Saimme ensimmäisenä ajoon malliston yläpäähän sijoittuvan CLA 250 4Matic -mallin. 2,0-litrainen bensaturbo tarjoilee tässä variaatiossa 165 kW (224 hv) tehon, ja kompaktiin autoon miellyttävän 350 Nm väännön. Lukemien synnyttämien odotusten mukaisesti ajelu sujuu vaivattomasti. Vaihteisto hoitaa tehtävänsä hyvin, mutta kovemmissa kiihdytyksissä vaihtojen yhteydessä on havaittavissa varsin selkeä katko vedossa. Auton suorituskyky ei ensi-istumalta tunnu ihan numeroarvojen mukaiselta, mutta moottorin vääntävä luonne tuo arkiajoon mukavuutta. Korkeammilla kierroksilla moottori kuulostaa aavistuksen karkealta ja Sport-asetuksella ohjaamon valtaa teennäinen mörinä.

Vaikka valmistaja mainostaa CLA:ta sisarmalliaan urheilullisemmaksi, ei tämä olen kovin selkeästi havaittavissa. Koeajoauto oli varustettu säädettävällä iskunvaimennuksella, minkä myötä Comfort-asetuksella etenemisen pehmeys yllätti. Alkuun ja hitaissa nopeuksissa piirre tuntui mukavalta, mutta epätasaisuuksissa kokonaisuus ei täysin vakuuttanut. Pienempienkin töyssyjen jälkeen Comfort-asetuksella kori tekee ylimääräisiä liikkeitä, ihan kuin iskunvaimentimia ei olisi pitämässä liikkeitä kurissa. Etenkin moottoritienopeuksissa tämä toi etenemiseen annoksen epämääräisyyttä. Alustan toisena asetuksena oleva Sport vetää homman toiseen ääripäähän. Silloin kori ei turhia heilahtele, mutta myöskään mukavuudesta ei enää tarvitse puhua. Eteneminen siis varsin kovaksi, ja tämä asetus pääsee oikeuksiinsa vasta kovemmissa nopeuksissa. Rajummassa ajossa alusta sitten toimiikin kiitettävästi, eikä yllätä kuljettajaa. Valitettavasti alustasta ei löydy keskivaihetta, joka yhdistäisi säädettävyyden ääripäitä, mutta kenties se kompromissi löytyy vakioalustasta.

Ensikokemukset uudesta CLA:sta ovat hieman ristiriitaiset. Koeajoyksilön urheilullisesti maustettu ulkonäkö ei saanut katetta, vaikka ajossa oli perusmalliston tehokkain vaihtoehto. Erot ajettavuudessa sisarmalleihin verrattuna tuntuvat jäävän vähäisiksi, ja sporttisuuden korostamisesta huolimatta uusi CLA on parhaimmillaan rauhallisessa ajossa. Auton olemuksessa on kuitenkin tiettyä eleganssia, jota A-sarjalainen ei tarjoa, ja juuri tämä olemus on CLA:n tärkein myyntivaltti.

Mercedes-Benz CLA 250 4Matic Edition 1
Polttomoottori
1 991 cm3, R4 turbo
Teho 165 kW (224 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 350 Nm / 1 800 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 6,3 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 6,7 l/100 km
CO2-päästöt 153 g/km (NEDC)
Mitat Pituus 4 688 mm, leveys 1 830 mm, korkeus 1 444 mm, akseliväli 2 729 mm
Omamassa 1 550 kg
Perävaunumassa jarruin Ei ilmoitettu
Tavaratila 460 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Esittelyssä Mercedes-Benz CLA – se linjakkaampi vaihtoehto
Koeajossa Mercedes-AMG A 35 4Matic – suloisen tasapainoinen baby-AMG

Teknavin uudet 17. tuotantokauden tv-jaksot maanantaisin kello 22.35 MTV3-kanavalla.

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.