Mercedes laajentaa kompaktien autojensa valikoimaa odotetusti CLA-malleilla. Pääsimme tutustumaan lähemmin ensimmäisenä markkinoille tulevaan nelioviseen versioon.
Hinta ei tiedossa
Nykyään monet autonvalmistajat viljelevät coupé-lisänimeä hyvin monenlaisissa autoissa. Niin tekee myös Mercedes ja CLA:n mallinimestä löytyy tämä aikoinaan kaksiovisiin kovakattoisiin autoihin viittaava sana. Olipa asiasta mitä mieltä tahansa on CLA on varsin tyylikäs ilmestys kompaktien premium-autojen luokassa.
CLA:n muodoissa on paljon samaa tyyliä kuin isoveli CLS:ssä. Keulan ilmettä hallitsee leveä maski, jota valmistaja nimittää uudeksi hainkeulamaskiksi. Leveyden lisäksi maski sijaitsee huomattavan alhaalla. Konepellin pokkaukset hakevat viitteitä historiasta ja korostavat auton voimakasta keulailmettä. Sivuprofiilin puolelle siirryttäessä huomio kiinnittyy kokonaismittoihin nähden varsin pitkiin koriylityksiin. Akseliväli on yhtenevä A-sarjan sedanin kanssa, joten 14 sentin lisäpituus sedaniin verrattuna on tuotu nimenomaan akseleiden ulkopuolelle. A-sarjan viisioviseen versioon verrattuna CLA on jopa 27 senttiä pidempi. Kyljen muodot ovat pehmeän pyöreät, eikä esimerkiksi kylkilinjaa korosteta A-sarjan sedanin tapaan terävällä pokkauksella. Selkeästi kyljen puolelle ulottuvassa takavalossa on CLS:n tapaista kulmikkuutta ja takaluukun ulkolaita on isomman mallin tapaan vahvasti viisto. Perä nousee varsin jyrkästi ja diffuusori on yllättävän korkealla maasta. Takaviistosta tarkasteltuna muodot vaativat eniten totuttelua.
Valmistaja kertoo CLA:n olevan myös sisarmallejaan urheilullisempi ajettava. Alustaan onkin tehty muutoksia ja merkittävin ajettavuuten vaikuttava tekijä on raideleveyden kasvattaminen 45 millillä. Tämä yhdessä matalamman painopisteen kanssa lupailee hauskoja hetkiä ratin takana.
Sisätilojen tyylissä eroavaisuuksia A-sarjalaisiin ei ole. Kuljettajan edestä löytyy kahdella näytöllä toteutettu mittariston ja MBUX-multimediajärjestelmän kokonaisuus. Kuljettajan paikalla saa säädettyä hyvän ajoasennon, mutta myös A-sarjalaisesta tuttuun tapaan istuinosalta toivoisi hieman parempaa tukea. Takapenkille kulku ei ole helpoimmasta päästä loivasti pitkältä matkalta laskevan kattolinjan ansiosta. Mutta tämähän on tuttuja coupé-tyylisille autoille. Takapenkillä mahtuu istumaan kohtuullisesti noin 180 senttisen kuljettajan takana, mutta varpaille ja päälle ei jää juurikaan ylimääräistä tilaa. Tavaratila on selkeän mallinen, mutta muotoilun vuoksi kymmenen litraa pienempi kuin edeltäjässä (460 l). Käyttöä rajoittaa pienehkö lastausaukko sekä korkea nostokynnys, mutta tavaratila ei todennäköisesti tule olemaan pääroolissa tätä autoa harkitsevalla. Myöhemmin mallisto toki täydentyy monikäyttöisemmällä Shooting Brake -versiolla.
Myös moottorivalikoima noudattaa Mercedeksen uuden sukupolven kompaktien mallien valikoimaa yhtä pienintä bensakonetta lukuunottamatta. Tarjolle tulee siis neljä bensakonetta ja kolme dieseliä. Kaksi pienintä bensakonetta on tarjolla manuaalivaihteistolla, kun muut ovat aina automaattivaihteisia. Vaihteistona bensakoneiden ja pienimmän dieselin kohdalla on 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti, ja isompien dieseleiden parina toimii uusi 8-portainen kaksoiskytkinvaihteisto. Kaksi isompaa bensakonetta tulee alusta lähtien tarjolle myös nelivetoisina. 2,0-litraiset dieselit tosin tulevat markkinoille vasta loppuvuodesta. Kaikki moottorivaihtoehdot löytyy oheisesta taulukosta.
Uusi CLA jatkaa Mercedeksen linjakkaiden neliovisten mallien perintöä. Tyylikkäällä ulkonäöllä halutaan houkutella etenkin nuorempaa asiakaskuntaa, jotka ovat myös helpommin valmiita tekemään kompromissin käytettävyyden suhteen. Vaikka A Sedan ja CLA ovat periaatteellisesti lähellä toisiaan, on kyseessä henkisesti hyvin erilaiset autot.
Palaamme CLA:n pariin ensituntumien muodossa 17. huhtikuuta.
Kuvat: Mikko Autio
Teknavin uudet 17. tuotantokauden tv-jaksot maanantaisin kello 22.35 MTV3-kanavalla.