Uusien autojen tehdastilaukset tyssäsivät koronaepidemiaan maaliskuussa ja rekisteröintimäärät jatkavat sukeltamistaan. Toukokuussa määrä puolittui edellisvuoteen verrattuna.
Toukokuussa Suomessa ensirekisteröitiin 5 110 henkilöautoa. Tiputusta viime vuoteen verrattuna on rajut 53,1 prosenttia. Koko alkuvuoden aikana uusia henkilöautoja on rekisteröity 39 362 kappaletta, mikä on 20,9 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2019 vastaavaan aikaan.
Haastavat ajat ovat kasvattaneet myös merkkien välisiä eroja. Esimerkiksi kymmenen kärjessä Toyotan markkinaosuus alkuvuoden osalta on 14,9 prosenttia, kun perässä tulevat Skoda ja Volkswagen ovat lukemissa 10,4 ja 9,8 prosenttia. Viime vuonna samaan aikaan lukemat olivat huomattavasti lähempänä toisiaan; 13,2, 11,0 ja 10,5 prosenttia. Etenkin kahden ensimmäisen välistä kasvanutta eroa selittävät uuden Toyota Corollan ensimmäinen täysi myyntivuosi ja Skoda Octavian sukupolven vaihdos. Kymmenen kärjessä markkinaa vahvemmin alkuvuoden osal ovat suoriutuneet myös viidentenä tilastoissa oleva Kia (-11,0 %), kuudentena tuleva Mercedes-Benz (-5,9 %) sekä kahdeksanneksi noussut BMW (+17,6 %). Kian vahva suoritus rakentuu hyvin menestyneen pikkuauton Rion ympärille, kun taas Mercedeksen ja BMW:n menestys perustuu pitkälti ladattavien hybridien hyvään myyntiin. BMW:n lisäksi määrällistä kasvua yli sadan auton ensirekisteröinteihin yltäneistä merkeistä ovat kirjanneet alkuvuoden osalta viime vuoteen verrattuna sijalla 14 oleva Citroen (862 kpl, +8,8 %), sijalta 19 löytyvä Tesla (405 kpl, +16,4 %), sijalla 25 Porsche (121 kpl, +146,9 %) ja sijalla 26 Mini (107 kpl, +10,3 %).
Alapuolelta löydät toukokuun kymmenen eniten rekisteröityä automerkkiä ja -mallia rekisteröintimäärineen.
1. | Toyota | 689 |
2. | Volkswagen | 469 |
3. | Kia | 451 |
4. | Skoda | 388 |
5. | Ford | 351 |
6. | Mercedes-Benz | 347 |
7. | BMW | 243 |
8. | Opel | 213 |
9. | Volvo | 205 |
10. | Nissan | 180 |
1. | Toyota Corolla | 206 |
2. | Toyota Yaris | 162 |
3. | Nissan Qashqai | 146 |
4. | Kia Rio | 142 |
5. | Toyota C-HR | 135 |
6. | Skoda Octavia | 133 |
7. | Ford Focus | 131 |
8. | Toyota RAV4 | 123 |
9. | Kia Ceed | 94 |
10. | Ford Kuga | 89 |
Autoalalle ei ole vielä kuulunut valtiolta poikkeuksellista tilannetta helpottavia toimia. Autoala työllistää Suomessa lähes 50 000 ihmistä, joten jo pelkästään työllisyyden näkökulmasta tukitoimet olisivat perusteltuja. Lisäksi autokannan uusiutuminen on tärkeässä roolissa tulevaisuuden päästötavoitteiden saavuttamisessa.
”Vanhojen autojen poistumaa nopeuttava romutuspalkkio olisi vihreän elvytyksen toimenpide, joka paitsi tuottaa valtiolle enemmän verotuloja kuin hankkeen budjettikustannus on, myös uudistaa autokantaa ja auttaa vuoden 2030 päästötavoitteiden saavuttamisessa”, muistuttaa toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.
Kuluvan vuoden ennuste henkilöautojen ensirekisteröinneiksi on 85 000 kappaletta. Tämä on matalin luku 2000-luvun aikana. Henkilöautojen tavoin myös hyötyajoneuvojen markkinoilla katsellaan miinusmerkkisiä lukuja. Pakettiautojen ensirekisteröinnit ovat tippuneet alkuvuoden aikana 18,6 prosenttia ja kuorma-autojen kohdalla miinusta kirjataan 13,5 prosenttia.
Kuva: Mikko Autio
Lähde: Autoalan Tiedotuskeskus
Lue myös:
Automyynti on ison romahduksen edessä – apua toivotaan romutuspalkkiosta ja vähäpäästöisten autojen hankintatuesta
Autokaupalla on edessään haastavat ajat – tilauskirjat tyhjenevät vauhdilla ja ennusteet ovat 90-luvun laman tasolla
Koronavirus sulkee autotehtaita ympäri maailmaa – vaikutuksia voidaan vain arvailla
Helmikuun ensirekisteröinnissä positiivinen vire – Toyota jatkaa ylivoimaisena ykkösenä
Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.