Autokauppa ja etenkin uusien autojen tilaukset ovat pysähtyneet vähentyneet dramaattisesti. Tämän hetken tilanne realisoituu vasta kuukausien päästä.
Monien muiden alojen tavoin myös autoalalla eletään erittäin haastavia aikoja. Huhtikuussa uusia henkilöautoja rekisteröitiin Suomessa 5 981 kappaletta, mikä on 38,6 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Vuoden neljän ensimmäisen kuukauden aikana ensirekisteröintejä on tehty 34 252 kappaletta, mikä tarkoittaa 11,8 prosentin tiputusta verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Kovin nopeaa korjausliikettä tilanteessa ei tulla näkemään, sillä tilauskanta on heikoissa kantimissa. Tämän hetken ennusteen mukaan Suomessa ensirekisteröidään tänä vuonna 85 000 henkilöautoa.
"Uudet ensirekisteröinnit lähes puolittuvat lähikuukausien aikana, sillä uusien autojen asiakastilaukset ovat viime viikkojen aikana olleet alempana kuin kertaakaan 2000-luvulla", sanoo Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.
Uusien autojen toimitusajat ovat yleensä muutamia kuukausia, joten iso osa huhtikuussa ensirekisteröidyistä autoista oli tilattu ennen koronakriisiä. Tämän vuoksi autoalalla on edessään synkät kesäkuukaudet. Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa arvioi, että rekisteröintien pohjakosketus nähdään vasta loppukesällä, jolloin kevään poikkeuksellisen matala tilauskanta alkaa näkyä rekisteröintiluvuissa.
Uusien autojen kaupan hidastumisella on kauaskantoisia vaikutuksia. Isona työllistäjänä toimivan autoalan taloudellisten tappioiden lisäksi Suomen jo ennestään vanha autokanta jatkaa nyt vanhenemistaan kiihtyvällä tahdilla. Autokannan vanheneminen hidastaa muun muassa päästöjen vähentämistä sekä liikenneturvallisuuden parantamista. Ennustetulla uusien autojen rekisteröintimäärällä Suomen autokanta vanhenee tänä vuonna 0,4 vuodella, mikä olisi suurin yksittäin hyppäys autokannan keski-iässä koko 2000-luvulla. Tällä hetkellä Suomen autokannan keski-ikä on 12,2 vuotta.
Autoala toivoo edelleen nopeita elvytystoimia autokaupan piristämiseksi. Jo muutamaan kertaan hyväksi todetun romutuspalkkion uusiminen on yksi ehdotetuista elvytystoimista. Lisäksi nykyisen sähköautojen hankintatuen laajentaminen koskemaan myös vähäpäästöisiä autoja voisi piristää kysyntää.
Alapuolelta löydät huhtikuun kymmenen eniten ensirekisteröityä automerkkiä ja -mallia rekisteröintimäärineen.
1. | Toyota | 806 |
2. | Skoda | 659 |
3. | Volkswagen | 567 |
4. | Volvo | 450 |
5. | Mercedes-Benz | 406 |
6. | Ford | 379 |
7. | Kia | 365 |
8. | BMW | 295 |
9. | Audi | 274 |
10. | Nissan | 233 |
1. | Toyota Corolla | 324 |
2. | Skoda Octavia | 227 |
3. | Nissan Qashqai | 164 |
4. | Toyota Yaris | 159 |
5. | Ford Focus | 156 |
6. | Volkswagen Golf | 150 |
7. | Volvo XC40 | 137 |
8. | Volvo V60 | 129 |
9. | Toyota C-HR | 118 |
10. | Toyota RAV4 | 116 |
Lähde: Autoalan Tiedotuskeskus
Kuva: Teknavi
Lue myös:
Autokaupalla on edessään haastavat ajat – tilauskirjat tyhjenevät vauhdilla ja ennusteet ovat 90-luvun laman tasolla
Koronavirus sulkee autotehtaita ympäri maailmaa – vaikutuksia voidaan vain arvailla
Helmikuun ensirekisteröinnissä positiivinen vire – Toyota jatkaa ylivoimaisena ykkösenä
Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.