Sinäkin lienet yksi miljardin joukossa - WhatsAppin suosio ylitti uuden rajapyykin

Facebookin tulosjulkistuksen yhteydessä myös Facebookin omistama WhatsApp kertoi uusia lukuja käyttäjäkunnastaan.

WhatsAppin päivittäin aktiivisten käyttäjien lukumäärä on kasvanut nyt yli 1 miljardin. Kuukausitasolla aktiivisia käyttäjiä on jo 1,3 miljardia. Luvut seuraavat Facebookin kasvun perässä. Facebookilla itsellään aktiivisia käyttäjiä oli jo päivittäin 1,32 miljardia ja kuukausittain 2,01 miljardia, molemmissa kasvua 17 prosenttia vuotta aiemmasta.

WhatsAppissa lähetetään 55 miljardia viestiä, 4,5 miljardia kuvaa ja 1 miljardi videota päivässä.

Viime aikoina Facebookin strategiaan on kuulunut kilpailevan Snapchatin toimintojen kopiointi kaikkiin sen suosittuihin sovelluksiin. Snapchatista kopioidun 24 tuntia esillä pysyvien kuva- ja videojulkaisujen tarinatoiminnon ovat saaneet sovelluksista niin Instagram, WhatsApp, Facebook Messenger kuin myös Facebook itse.

Facebookin perustaja Mark Zuckerbergin mukaan alkuvuosi sujui Facebookilta hyvin.
Facebookin perustaja Mark Zuckerbergin mukaan alkuvuosi sujui Facebookilta hyvin.

Facebookin strategia näyttää toimivan: nyt se kertoi WhatsAppissa Tila-nimellä tunnetun tarinatoiminnon käyttäjämäärän kasvaneen jo 250 miljoonaan. Myös Instagram Storiesin päivittäisen käyttäjämäärän on jo aiemmin kerrottu yltävän samaiseen 250 miljoonaan. Koko Snapchatilla puolestaan on viimeisimmän tiedon mukaan 166 miljoonaa aktiivista käyttäjää, joten Facebookin kopiot ovat pyyhältäneet siitä suosiossa jo reilusti ohi.

Snapchat on arvioitu vielä suositummaksi kehittyneillä markkinoilla, kuten Yhdysvalloissa ja Euroopassa, mutta Facebookin palvelut ovat suositumpia kehittyvissä maissa, joissa raskas Snapchat ei ollut ehtinyt vielä yleistyä.

Facebookin huhti-kesäkuun toinen vuosineljännes sujui tuottoisasti. Liikevaihto kasvoi 45 prosenttia vuotta aiemmasta 9,3 miljardiin dollariin, liikevoitto 61 prosenttia 4,4 miljardiin dollariin ja nettotulos 71 prosenttia 3,9 miljardiin dollariin.

Facebookin liikevaihto kertyy lähes kokonaan mainonnasta, josta mobiilin osuus oli jo 87 prosenttia. Työntekijämääräänsä Facebook kasvatti vuodessa 43 prosentilla kesäkuun lopussa jo 20 658 henkilöön.