TCR-Audi Risto Virtasen rääkättävänä – supersuosittu kilpa-autosarja nyt Suomeen

Risto Virtanen ulvotti 137 500 euron arvoista Audi-TCR–kilpuria radalla ja vakuuttui kilpa-autosta ja sarjasta – kuten on vakuututtu jo kahdessakymmenessä maassa ympäri maailman. Nyt TCR-sarja saapuu Suomeen ja saman tien päästään koettamaan kykyjä myös kansainvälisellä tasolla.

TCR-sarjan omistava WSC Group ja suomalainen moottoriurheilun kattojärjestö AKK Sports Oy solmivat kesällä kolmivuotisen yhteistyösopimuksen, jonka myötä Suomeen rantautuu täysin uusi rata-autoiluluokka TCR Finland. Luokasta kaavaillaan AKK:n mukaan suomalaisen rata-autoilun vetonaulaa. Sarjan promoottori on Mika Heinonen. Teknavin Risto Virtanen käväisi testaamassa TCR-kilpuria Alastaron moottoriradalla.

TCR-Audi RS:3 Sedan Alastarossa.

Käytännössä TCR-sarjan rantautuminen Suomeen tarkoittaa sitä, että kaudesta 2023 alkaen Suomessa ajetaan ensimmäistä kertaa kansainvälisen TCR-luokan rata-autojen oma mestaruusluokka TCR Finland. TCR Finlandin osakilpailut ajetaan osana uutta Finnish Racing Championship (FRC) -sarjaa.

TCR-luokan autojen kansainvälisen promoottorin WSC Groupin kanssa yhteistyössä toteutettu sarja on myös mukana juuri lanseeratussa kansainvälisessä World Ranking-pisteytysjärjestelmässä. TCR Finland -sarjassa kilpailevat kuljettajat keräävät pisteitä paitsi SM-tasolla, niin myös kansainvälisessä TCR-maailmanrankingissa muiden TCR-luokan autoilla ajettavien sarjojen kuljettajia vastaan.

Risto Virtanen ja TCR-Audin koeajo.
TCR-Audi RS3:n tekniset tiedot.

TCR World Tourilla menestyneet sekä World Rankingissä parhaiten sijoittuneet kuljettajat kutsutaan maailmanfinaaliin, joka järjestetään vuosittain. Play-off -tyylisessä neljän päivän tapahtumassa maailmalla menestyneet TCR-luokkien kuljettajat ottavat mittaa toisistaan. Jaossa ovat kuljettajien, tiimien sekä valmistajien TCR World Ranking Final -mestaruudet. Finaaliin kutsutaan yhteensä 60 kuljettajaa.

– TCR Finland mahdollistaa maailmanranking-pisteiden keräämisen myös kotimaan radoilla. Maailmanranking-pisteiden kerääminen toimii päämäärätietoisena tapana kehittää nuorten kuljettajien uraa rata-autoilun parissa sekä kansainvälisenä mittarina muita TCR-sarjoja ja niiden kuljettajia kohtaan. Kansainvälisen pisteytyksen avulla myös ulkomaiset kilpailut lasketaan samaan ranking-pistetaulukkoon. Mitä enemmän TCR-luokan autoja on lähtöviivalla, sitä enemmän ranking-pisteitä kilpailusta saa, AKK:n tiedotteessa kerrotaan.

Risto Virtanen ja TCR-Audin koeajo.
TCR-sarjoja ajetaan jo yli kahdessakymmenessä maassa.

TCR on moderni vakioautoluokka, joka kustannustehokas.

– Autot maksavat käytettynä alkaen noin 50 000 eurosta ja uutena noin 135 000 euroa, Teknavin Risto Virtanen kertoo koeajolenkillään.

Autot pohjautuvat sedan- ja hatchback-mallisiin autoihin. Autot ovat kilpailukykyisiä keskenään ja tarjoavat aidon kilpa-auton ajokokemuksen sekä korkean suorituskyvyn. TCR-luokan autoilla voi kilpailla paitsi kansallisesti, myös globaalisti aina maailmanmestaruussarja WTCR:ään asti.

Risto Virtanen ja TCR-Audin koeajo.
TCR-sarjassa on mukana parikymmentä autonvalmistajaa, yhtenä niistä Audi.
Risto Virtanen ja TCR-Audin koeajo.
Itsekin kilpa-ajajan statuksella koeajoja Teknaville tekevä Risto Virtanen ja Antti Buri käymässä läpi rata-auton ohjaamon käytettävyyttä.
Risto Virtanen TCR-Audin sarvissa. Hän kehui ensi töikseen auton vaihdelaatikon toimintaa ja myös jarruja, vaikka niiden tuntuma oli aluksi hatara. Ohjauksesta Virtanen piti siksi, että se reagoi välittömästi kuljettajan tekemiin ohjausliikkeisiin.
TCR-Audi Alastaron radalla.
Audin ratista löytyy nappeja jokaiselle tarvittavalle toiminnolle ja kojelaudasta joitakin lisää. Auto käynnistyy punaisesta napista ja poljinkytkintä tarvitaan vain liikkeellelähdössä ja pysähdyttäessä.

Katso Teknavi-jakso ja Risto Virtasen koeajo MTV Katsomossa – jo etukäteen

Lue lisää TCR-sarjasta

Lähteet: autourheilu.fi