Vertailu: Mercedes CLA Shooting Brake vs. Volvo V60 – trendikästä tilaa tarjolla, mutta miten käytännöllisyys?

Tuore CLA Shooting Brake ei edusta perinteistä tilavaa farmaria. Myöskään V60:lla ei ole hirveästi yhteistä perinteisten kartano-Volvojen kanssa.

VERTAILUTAUTOT

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake
Hinta alk. 35 745 €
220 CDI 177 hv/350 Nm/0-100 km/h 7,9 s
testikulutus 6,3 l/100 km
A-sarjaan perustuva CLA Shooting Brake ei ole ulkomitoiltaan kovin kaukana C-luokan farmarista, mutta autojen tyylissä ja tiloissa on selvä ero.

Volvo V60
Hinta alk. 36 681 €
D4 181 hv/400 Nm/0-100 km/h 7,9 s
testikulutus 6,7 l/100 km
Mercedeksen tapaan myös Volvon historia on täynnä perinteisiä ja isoja farmarimalleja. V60 ei kuulu näihin. Se on rehti trendifarkku.

SISÄTILAT

​

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake
CLA Shooting Braken pienen takaluukun ja ahtaan lastausaukon takaa löytyy melko syvä ja 495 litraa vetävä tavaratila. Takapenkillä on ahdasta, ja etenkin jalkatila käy nopeasti vähiin. Jalkoja joutuu myös sovittelemaan ahtaaseen jalkatilaan paksun kynnyksen yli. Pääntilaa on sentään selvästi enemmän kuin tavallisessa CLA:ssa. Laatuvaikutelma on molemmissa vertailuautoissa kohdallaan. Ja jos vinkki kelpaa, mukavuutta haluavien kannattaa valita peruspenkit urheiluistuimien sijaan.

​

Volvo V60
430 litraa. Sen verran löytyy käyttökelpoista tilaa tavaratilan luukun takaa. Se on vähän 4,64 metriä pitkään farmariin. Tuo tila on tosin helpommin käytettävissä kuin Mercedeksessä, takapenkkikin taittuu kumoon kolmessa osassa. Takapenkkiläisille Volvo on Mercedestä mukavampi; tilaa on enemmän joka suuntaan, ja penkeissä on sekä pidempi istuinosa että selkänoja. Kaksi matkustaa siellä kohtalaisen mukavasti. Myös pehmeät ja silti hyvin vartaloa tukevat etuistuimet keräävät kehuja.

AJOKOKEET JA KULUTUSLENKKI

​

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake
Mercedeksen turhan napakka etujousitus tekee matkustamisesta hieman epämukavaa. Vasta auton lastaaminen rauhoittaa menoa. Suorituskyvyssä autot ovat lähes samalla viivalla, mutta Mercedeksen teho ja voima ovat molemmat käytettävissä laajemmalla alueella. Se tekee ajosta aavistuksen jouhevampaa. Tähtikeula on myös taloudellisempi. Käsittelyradalla Mercedes ei pysy 17-tuumaisin Michelinin renkain Volvon kyydissä, mutta pujottelukokeessa se on ketterämpi. Maantiellä ja moottoritiellä molemmat kulkevat vakaasti.

Volvo V60
Vaikka Volvossa on 18-tuumaiset renkaat, se on mukavampi matka-auto kuin Mercedes. Volvon jousitus ylittää nätimmin tien epätasaisuudet. Volvon 111 kiloa suurempi massa ei haittaa kiihtyvyyttä, koska siinä on aavistus enemmän tehoa ja enemmän vääntöä kuin Mercedeksessä. 18-tuumaiset renkaat ovat edukseen myös käsittelyradalla, sen ohjaus on suora ja nautinnollinen. Leveämpi rengastus ja massa näkyvät kulutuksessa. Näin siitä huolimatta, että Volvon 8-lovisessa automaattivaihteistossa on yksi pykälä enemmän kuin Mercedeksessä.

 

TEKNIIKKA JA MITTAUSTULOKSET

​

TUOMIO

1. Volvo V60, pisteet 2 495
Paremmat tilat ja mukavuus ratkaisevat pelin Volvolle, joskin CLA:n tavaratila (495–1 354 l) vetää selvästi enemmän kuin V60:n (430–1 241 l). Volvon kontti on sen sijaan paremmin muunneltavissa.

2. Mercedes-Benz CLA Shooting Brake, pisteet 2 454
Voimalinjan ja ajettavuuden kohdalla autot ovat hyvin tasaväkisiä. V60:n voimalinja toimii vähän paremmin, mutta vastaavasti CLA kuluttaa vähemmän. Molemmat ovat myös tyylikkään näköisiä.

​