Vuoden Autoksi Suomessa juuri valittu Uusi Opel Astra ottaa ensi kertaa mittaa sen kilpailijoista, kun sitä vastaan asettuvat Ford Focus ja Kia Ceed. Kaikkien konepellin alta löytyy moderni kolmisylinterinen bensaturbo.
VERTAILUAUTOT
Ford Focus 1.0 EcoBoost 125 hv start/stop
Hinta alk. 21 654 €
125 hv/0-100 km/h 10,1 s
testikulutus 7,3 l/100 km
Ford Focus ja kolmisylinterinen EcoBoost-bensaturbo on tuttu yhdistelmä, ja Ford on putsannut upealla moottorilla palkintopöydän monesti. Auton heikko lenkki se, että se on normaaliajossa selvästi normikulutuksia janoisampi.
Kia Ceed 1.0 ISG 120 hv EcoDynamics
Hinta alk. 23 290 €
120 hv/0-100 km/h 10,5 s
testikulutus 7,2 l/100 km
Myös Kia Ceed sai uusimmassa päivityksessä kesällä keulalleen korealaisten modernin kolmisylinterisen moottorin. Tehoa on hieman vähemmän kuin Fordissa, mutta hyvin tälläkin kerkiää. Perhekäytössä Ceed loistaa tiloillaan.
Opel Astra 1.0 Turbo ecoFLEX Start/Stop
Hinta alk. 21 264 €
105 hv/0-100 km/h 10,7 s
testikulutus 6,6 l/100 km
Opel uudistui hiljattain täysin, ja sen kolmipytty on vertailukolmikosta heikkotehoisin. Tällä ei tosin ole juuri merkitystä arjen suorituskykyyn. Polttoainemittarilla pysähdyttäessä ero kilpailijoihin on sen sijaan selvempi. Myös Astra vakuuttaa tiloillaan.
—
TILAT
Ford Focus
Focuksen ohjaamo selkeytyi viimeisimmässä päivityksessä selvästi, ja hytti on nyt modernin ja myös laadukkaan oloinen. Testi-Focus oli Titanium-varusteinen, jonka varustukseen kuuluvat mm. urheilullisimmat etuistuimet. Älypuhelimet yhdistyvät Fordin Sync-järjestelmän kautta auton omiin näyttöihin ja osaa sovelluksista voi käyttää myös auton oman puheohjauksen kautta. Kätevää. Takatiloiltaan ja tavaratilan vetoisuudessa Focus on vertailukolmikon heikoin lenkki.
Kia Ceed
Ceedin ohjaamo on selkeä ja auton lukuisia avustavia järjestelmiä on helppo käyttää. Etuistuimet ovat urheilullinen näköiset, mutta istuimen tuessa ja mukavuudessa olisi hieman parantamisen varaa. Istuma-asento on myös Fordiin ja Opeliin verrattuna hieman korkeampi. Takapenkillä Ceed tarjoaa parhaat jalkatilat, ja takaistuimille kulku sujuu myös helpommin kuin kilpakumppaneissa. Myös Kian kuljetuskyky on kunnossa isoimman tavaratilan ansiosta, joskin kantavuutta on vähemmän kuin Fordissa ja Opelissa. Monenlaisiin kuljetustarpeisiin jostavasti taipuvana Ceed on oiva valinta perheellisille.
Opel Astra
Astran urheiluhenkisessä ohjaamossa on väljät oltavat; etuistuinten säätövarat riittävät hyvinkin isokokoisille ihmisille. Ergonomia on erinomainen ja kuskin on helppo löytää luonteva ja hyvä ajoasento. Testiautossa oli vielä selkää hemmottelevat Ergono-istuimet. Moderniin autoon kuuluu myös se, että älypuhelimet yhdistyvät autoon helposti. Lisäksi Astra loistaa vielä laatuvaikutelmallaan. Myös Astran takapenkillä on mukava istua, vaikkei tilaa olekaan aivan yhtä paljon kuin Ceedissä. Tavaratila on isompi kuin Fordissa mutta jää etenkin laajennettuna vielä selvästi Kiasta.
—
AJETTAVUUS
Ford Focus
Fordin yksilitrainen bensaturbo on erinomainen moottori, jonka voimavarat etenkin 125-heppaisena versiona tekevät matkanteosta vaivatonta. Moottori käy myös todella nätisti ja tasaisesti. Focuksessa on myös vertailuryhmän paras jousitus, joka toimii hyvin kaikenlaisilla tienpinnoilla. Ylivoima muihin kasvaa vielä lisää, kun autoihin lisätään kuormaa. Myös Fordin sujuvatoiminen vaihteisto kerää kiitosta testiryhmältä. Siksi ei ole yllätys, että Focus on nopein auto käsittelyradalla. Astra häviää sille tosin paremman rengastuksensa ansiosta vain sekunnin kymmenyksen.
Kia Ceed
Kian uusi kolmisylinterinen bensaturbo jättää itsestään paljon paremman kuvan kuin vanha nelisylinterinen moottori, jonka se korvaa. Kiihtyvyys on ripeää vielä nopeuden kasvaessa, joskin moottorin reservit ohenevat huomattavasti. Kone vääntää taajamapyörittelyssä hyvin, mutta vaihteiston pitkät välitykset heikentävät tilannetta neloselta viitoselle vaihdettaessa. Ceedin jousitus toimiin hyvin niin maantiellä, kaupungissa kuin moottoritielläkin. Käsittelyradalla Ceed kärsii hieman siitä, että se on vertailuryhmän painavin auto. Meno on sinänsä ihan ketterää ja ripeää, mutta saksalaisten kilpakumppaneiden kyydissä se ei pysy. Plussaa tulee siitä, että Ceed on vertailuryhmän hiljaisin auto.
Opel Astra
Myös Opelin kolmisylinterinen moottori tekee vaikutuksen ominaisuuksillaan. Moottori on myös selvästi kilpailijoitaan taloudellisempi, vaikka Astrassa on ainoana viisinopeuksinen käsivaihteisto. Astra on tosin myös kolmikosta kevein. Testi-Astran alakerta on jäykkä ja jousitukseltaan muita napakampi, johon vaikuttaa tosin kaksi tuumaa vakiokokoa suurempi rengastus. Tästä on tietysti vastaavasti apua autolla urheilullisemmin ajettaessa. Astra on myös todella ketterä, ja nopeassa ohjauksessa on hyvin tuntoa. Tämä näkyy etenkin pujottelukokeen tuloksessa. Käsittelyradalla ajokokemus on lähes yhtä urheilullinen kuin Focuksen ratissa.
—
TEKNIIKKA JA MITTAUSTULOKSET
—
TUOMIO
1. Opel Astra, 2491 pistettä
Opel Astra selvittää ensimmäisen tulikokeensa hyvin ja nappaa vertailun voiton. Voiton avaimena on tasaisuus. Mukavuudessa Opel kärsii hieman sen testiauton alla olleista kaksi tuumaa vakiorengasta isommasta pyöräkoosta, joka tosin vastaavasti parantaa tuloksia käsittelyradalla.
2. Ford Focus, 2469 pistettä
Ford Focus nappaa kakkostilan ennen kaikkea upean moottorin ja muita urheilullisemman ajettavuutensa ansiosta. Focus on kolmikoista ahtain ja myös mukavuudessa se jää viimeiseksi. Tämä maksaa sille lopulta vertailun voiton.
3. Kia Ceed, 2440 pistettä
Kia Ceed joutuu tyytymään viimeiseen sijaan. Perusominaisuuksiltaan Ceed on hyvä auto: se loistaa tiloillaan, ja se on myös vertailuryhmän mukavin matkakumppani. Se häviää kuitenkin kilpailijoilleen suorituskyvyssä ja ennen kaikkea ajettavuudessa.
—
PISTEET