Tulevaisuuden auto suojaa muitakin kuin matkustajansa – näin toimii Mercedeksen uusi turvallisuuskonsepti

Autonvalmistajat esittelevät tasaiseen tahtiin tulevaisuutta viitoittavia konseptiautoja. Tällä kertaa pääsimme tutustumaan Mercedeksen turvallisuusinnovaatioita esittelevään ESF 2019 -autoon.

Mercedeksellä on pitkä historia autojen turvallisuuden kehittämisen parissa. Valmistaja on tehnyt erilaisia törmäyskokeita 1950-luvulta lähtien ja vuosikymmenien saatossa Mercedes on tuonut monia uutuuksia ensimmäisten joukossa autoihinsa. Saksalaisvalmistaja on ollut mukana myös 1970-luvun alulta lähtien kehittämässä niin sanottuja ESV-ohjelman (Experimental Safety Vehicles) autoja, jotka pyrkivät maksimoimaan matkustajiensa turvallisuuden.

Nykypäivänä turvallisuus on huomattavasti moniulotteisempi asia. Pelkkä matkustajien turvallisuuden optimoiminen on vain yksi osa-alue, ja autonvalmistajat haluavat keskittyä liikenteen parempaan kokonaisturvallisuuteen. Tämä näkyy myös uuden GLE:n pohjalle rakennetussa ESF 2019 -turvallisuuskonseptissa. Passiivisen ja aktiivisen turvallisuuden lisäksi autolla esitellään keinoja viestiä ulospäin muille liikenteessä oleville tilanteissa, joissa auto liikkuu autonomisesti ilman kuljettajan aktiivista toimintaa. Tässä muutamia kohokohtia auton ominaisuuksista.

ESF 2019:n maski ja takalasi toimivat näyttöinä. Näiden kautta voidaan viestiä esimerkiksi jalankulkijoille, että auto on huomannut aikeen tien ylitykseen ja kehottaa valoefektillä jalankulkijaa etenemään. Tällaisessa tilanteessa auton takalasiin puolestaan heijastetaan ensin varoitus suojatiestä, ja tämän jälkeen kamerakuvaa auton edestä, jotta myös takana tulevat autoilijat tietävät syyn auton pysähtymiselle.

Auto viestii ulospäin valoefekteillä. Auton katolta ja kyljistä löytyvät valoelementit, joilla ESF 2019 herättää tarvittaessa huomion ja varoittaa muita tielläliikkujia. Esimerkiksi jos auto huomaa, ettei kolmion takaa lähestyvä toinen auto reagoi lähestyvään risteysalueeseen, voi se herättää huomiota välkyttämällä kyljen valoviivaa.

Auto toimii aktiivisena osana liikennettä myös ollessaan pysäköitynä tien viereen. Esimerkiksi tilanteessa, jossa jalankulkija on astumassa tielle pysäköidyn auton edestä, ja auton järjestelmät havaitsevat takaa tulevan auton, varoittaa ESF 2019 molempia osapuolia. Takana tulevan autoilijan huomion herättämiseksi katolta löytyviä valoelementtejä voidaan käyttää kiihtyvällä taajuudella, ja vastaavista jalankulkija huomiota pyritään herättämään auton etupuolella. Viimeisimpänä vaihtoehtona on auton äänivaroitus, jolla jalankulkijat refleksinomaisesti pysähtyvät.

Auto on varustettu automaattisella varoituskolmiolla. Tilanteessa, jossa autolla saavutaan esimerkiksi ensimmäisenä onnettomuuspaikalle, tulisi varoituskolmia viedä riittävän etäisyyden päähän auton taakse seuraavien autoilijoiden varoittamiseksi. ESF 2019 varoittaa takana tulevia autoilijoita tehokkaasti nostamalla ensin katolta löytyvän valaistun kolmion pystyyn. Tämän jälkeen auton alta lasketaan tielle robottikolmio, joka hakeutuu parhaimmillaan 200 metrin päähän pysähtyneestä ajoneuvosta.

Mikäli autoa uhkaa peräänajo, pyritään vahinkoja vähentämään Pre-Safe-järjestelmän uudella peräänajotoiminnolla. Mikäli auto pysähtyy jonon perälle, jättää se turvallisen välin edessä olevaan autoon. Jos takaa lähestyvä auto ei ala hidastaa nopeuttaan takalasin ja kattovalojen varoituksista huolimatta, ja ESF 2019 tulkitsee törmäyksen tapahtuvan ilman toimia, liikahtaa auto täydellä kiihtyvyydellä eteenpäin käytettävissä olevan tilan verran. Parhaimmillaan tällä esimerkiksi metrin liikahduksella pystytään välttämään peräänajo. Mikäli osuma joka tapauksessa tapahtuisi, on matkustajien päät törmäyksen sattuessa kiinni niskatuissa, minkä ansiosta peräänajoissa yleiset niskan retkahdusvammat vähenevät.

Kuljettajan uusi ympäristö on ilmavampi ja turvallisempi. ESF 2019 on kykenevä autonomiseen ajamiseen, jolloin ohjauspyörälle ja polkimille ei ole tarvetta kaikissa tilanteissa. Tämän vuoksi nämä voivat vetäytyä piiloon ja mahdollisuuden onnettomuuden sattuessa kuljettajan lähellä ei ole kovia komponentteja. Myös uudelleen suunnitellut istuimeen integroidut sivuturvatyynyt ympäröivät kuljettajan auton rakenteisiin sijoitettuja turvatyynyjä paremmin. Sähköisesti toimiva ohjaus mahdollistaa ohjauspyörän uuden muotoilun. Lisäksi takapenkkiläisille on kehitetty oma etuistuimeen sijoitettu turvatyyny.

Lastenistuin on integroitu osaksi auton järjestelmiä, mikä mahdollistaa pikkumatkustajien helpomman tarkkailun yksin ajettaessa. Kuljettaja voi tarkistaa turvaistuimen vöiden lukituksen ja paikallaan ollessa auton näytöiltä näkee kamerakuvan selkä menosuuntaan matkustavasta lapsesta. Mikäli auton kamerapohjaiset järjestelmät havaitsevat lapsen liiallista levottomuutta, kehotetaan kuljettajaa pysäyttämään auto. Lastenistuin on myös osa auton Pre-Safe-järjestelmää. Mikäli auto tietää törmäyksen tapahtuvan, kiristää se istuimen vyöt muiden matkustuspaikkojen tavoin. Lisäksi lastenistuimesta löytyy mekaaninen sivutörmäyssuoja, joka vähentää mahdollisessa sivutörmäyksessä istuimen liikkumista.

Kuvat: Mikko Autio

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.